Inför högeromläggningen -67 (bara en fråga, inga bilder)

Startat av BigM, 04 oktober 2009, 11:24:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BigM

Hej,

Jag var inte ens påtänkt 1967 och en fråga har gnagt mig en längre tid.
Vart tog alla bussar vägen som hade dörrarna på vänstra sidan?
Det kan väl knappast vara så att alla bytte bussar lagom till omläggningen?

Hade man ett tag bussar där passagerarna klev av mitt i vägen?
Någon här som körde buss då som kan berätta?

/BigM

Ingwar Åfeldt

Citat från: BigM skrivet 04 oktober 2009, 11:24:04 AM
Hej,

Jag var inte ens påtänkt 1967 och en fråga har gnagt mig en längre tid.
Vart tog alla bussar vägen som hade dörrarna på vänstra sidan?
Det kan väl knappast vara så att alla bytte bussar lagom till omläggningen?

Hade man ett tag bussar där passagerarna klev av mitt i vägen?
Någon här som körde buss då som kan berätta?

/BigM

Jag körde buss när högertrafiken infördes. De bussar som hade dörrar på vänstra sidan gick lite olika öden till mötes. En del var redan förberedda för högertrafiken och hade dörrar också på höger sida. Där satte man igen dörrarna på vänster sida och öppnade de på höger sida och använde dem sedan i högertrafiken.

Bussar med dörrar enbart på vänster sida blev, beroende på ålder och skick, antingen skrotade, ombyggda till högertrafik, eller skickade till länder med vänstertrafik som en slags u-hjälp. Pakistan var t ex ett land som fick ta emot många gamla svenska bussar.

M v h
Ingwar

BigM

Tack för svaret, det var just vad jag ville veta.
Grattis för ditt 500:de inlägg...

/BigM

Staffan Sävenfjord

Ingwars svar kan kompletteras med att det faktiskt fanns vissa dispenslinjer där man fick köra med bussar med dörrarna på vänster sida en kort tid efter övergång till högertrafik. Det fanns också ett fåtal linjer som var byggda med refuger så att man kunde köra med vänstertrafikbussar även efter övergången (och högertrafikbussar före) liksom linjer som gick från A till B utan uppehåll däremellan. Vissa arbetarelinjer t ex.
Men det kom väldigt många nya bussar 1967, vilket i sin tur medförde att det hölls liv i äldre bussar längre än normalt. I Uppsala t ex kunde en stadsbussförare sommaren 1967 på sama linje råka ut för en relativt ny buss med automatlåda eller en buss från början av 1950-talet med dubbeltrampning och utan servo.
Att skänka gamla vänstertrafikbussar som u-landsbistånd var kritiserat och inte särskilt uppskattat av mottagarna. Bussarna blev heller inte långvariga i länder som Pakistan.

Sven W

Hej

Tilläggas kan väl också att det vid den tiden fanns en myndighet som hette Högertrafikkommisionen (HTK). Det var den som planerade övergången till högertrafik. Det var också den som övertog de bussar som inte platsade i fortsättningen och skötte exporten. Som jag förstått det behövde inte bussföretagen sköta någon export utan man sålde bara till HTK.

Hälsningar
Sven

jane

Här är en dålig bild på bussar som väntar att få komma igång den 3 september 1967 i Malmö ;)
Jag var mcordenans vid Lv4 Malmö och deltog i genoförandet av sidbytet, hade tillstånd att köra då alla andra skulle stå still (jag stod still den timman) lite spännande var det ;)

bilomnibussen

Det var Försvarets Fabriksverk som blev ny ägare av de bussar som HTK övertog från bussföretagen. Somliga bussar såldes vidare till andra bussföretag inom landet.
Mvh Jan G

BigM

Tack för alla upplysande och givande svar i ämnet.
Jag uppskattar svaren oerhört och har ni någon anekdot gällande omläggningen så posta på!

Mvh BigM

Niklas Bygdestam

Jag var inte heller ens påtänkt 1967, men jag har under lång tid intresserat mig för högertrafiksomläggningen. Som jag har förstått kan man säga att följande gjordes:

Vissa bussar gick till dagen H och togs ur trafik då. Därefter såldes de till bland annat Pakistan eller skrotades. En del av dessa bussar gick vad jag förstår lite på övertid i några år just av den här anledningen

Nya bussar i större mängd stod uppställda under några månader och väntade på dagen H. Dessa fick över dagen H direkt ersätta de bussar som togs ur trafik dagen H

Ett antal bussar byggdes från 1963 till ca 1966-1967 som en sorts övergångsbussar. De var högertrafiksbussar med ratten på vänster sida och dörrar på höger sida för högertrafik men hade minst någon dörr även på vänster sida för den tillfälliga tjänsten i vänstertrafik i väntan på dagen H. Därefter togs den här extra dörren bort

Ett antal rena vänstertrafiksbussar tillverkade före 1963 som varit rena vänstertrafiksbussar med ratten på höger sida och dörrar på vänster sida byggdes om till riktiga högertrafiksbussar genom att både ratten och dörrar flyttades till andra sidan. Denna ombyggnad borde ha varit dyr

Ett antal vänstertrafiksbussar genomgick en billigare ombyggnad. Ratten var kvar på höger sida men dörrarna flyttades för att de skulle kunna köra i högertrafik

Jag tror att min summering av detta stämmer rätt bra. Men eftersom jag skriver om något som skedde flera år innan jag ens var påstänkt så får någon rätta mig och komplettera :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 oktober 2009, 15:01:17 PM

Jag tror att min summering av detta stämmer rätt bra. Men eftersom jag skriver om något som skedde flera år innan jag ens var påstänkt så får någon rätta mig och komplettera :)

Det stämmer rätt bra men det förekom också att vänstertrafikbussar byggdes om till högertrafikbussar ett par år före omläggningen och således då hade en eller två dörrar på vänster sida. Bussar byggda för högertrafik men med dörrar på vänster sida kallades omställningsbussar.
Vänsterdörrarna sattes förstås igen innan bussarna började gå i högertrafik liksom högerdörrarna då öppnades. Men det tog många år innan dörrarna på vänster sida helt tagits bort.
Ett mindre antal rena högertrafikbussar användes även före dagen H på linjer som var speciellt anpassade för detta.