Busslink 7428 (bild!)

Startat av virtual1, 03 oktober 2009, 14:44:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten


Cyklisten

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 oktober 2009, 14:43:31 PM
Egentligen kan man säga att bussen är en polsk MAN. Förarplats och grundprincip bygger ju på Neoplan/MAN-bussarna.
Visserligen är den ny i Sverige...eller inte helt ny heller eftersom den finns både i Luleå, Umeå och Skellefteå i ett flertal exemplar sedan innan.
Men utomlands har man ju byggt ganska många nu - så speciellt ny och outprovad är inte bussmodellen precis...

Angående vitt runt skyltskåpet - bussarna på bilden är ju knappast färdiginsatta i trafik ännu på bilden - så vi kan ju inte veta slutresultatet ännu  :D

Ska vi säga rätt så är det Neoplan Polska som har brutit sig ur och blivit Solaris, men då var MAN fortfarande utanför koncernen.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 13 oktober 2009, 00:32:38 AM
Ska vi säga rätt så är det Neoplan Polska som har brutit sig ur och blivit Solaris, men då var MAN fortfarande utanför koncernen.

Brutit sig ur från Neoplan, skaffat ett eget namn och därefter "kört ifrån" moderföretaget. ;)

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: virtual1 skrivet 12 oktober 2009, 22:15:47 PM
7426, vilket man också kan ana på bilden =)

Det er pinligt :-[ . - Er der nogen der kender resten af regi-nr på vogn 7426 ?.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 10:12:23 AM
Brutit sig ur från Neoplan, skaffat ett eget namn och därefter "kört ifrån" moderföretaget. ;)

Va?
Det där får du förklara, eftersom MAN bygger långt fler bussar än Solaris gör.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 oktober 2009, 18:59:55 PM
Va?
Det där får du förklara, eftersom MAN bygger långt fler bussar än Solaris gör.

Kvantitet hos den ene. Kvalitet hos den andre. ;)

Svoca

En lite speciell sak på dessa Solarisbussar är att de är utrustade med två olika tankningssystem. På sidan av
bussen (strax bakom framdörren) sitter det ordinarie tankningsmunstycket för biogas. Snabbtankning -tankningstid c:a 5 - 10 min. D v s anpassat till gaspumparna på Söderhallen t ex. I fronten av bussen bakom höger hörnlucka sitter ett
annat tankningsmunstycke, avsett för långsam tankning. Färdigt anpassat för kommande depåer som kommer
att få detta system. Föraren eller servicepersonal kopplar då bussen för tankning (som på en sådan depå kommer att utrustas med tankningsmöjlighet vid varje rampplats). Tankningen sker långsamt, under
längre tid, t ex en hel natt. Få se vilka depåer i SL-land som kommer att få detta biogassystem ?  Man kan
anta att kommande leveranser av biogasbussar inom, i alla fall Busslink Stockholm, kommer att få dessa dubbla
system. T ex 20 tvåaxliga MAN till Söderhallen.
Kan nämnas att Solarisbussarna 7413 och 7416 står parkerade på rampen i Söderhallen. Flera bussar är på
gång från JMR i Hammarby (monterar Buss-PC och Access). När dessa levererats till Söderhallen, ska 7413
och 7416 skickas till JMR.


Ted Selander

Citat från: Svoca skrivet 14 oktober 2009, 12:28:48 PM
--- Få se vilka depåer i SL-land som kommer att få detta biogassystem ?  Man kan
anta att kommande leveranser av biogasbussar inom, i alla fall Busslink Stockholm, kommer att få dessa dubbla
system. T ex 20 tvåaxliga MAN till Söderhallen.

Först ut blir nya Frihamnsdepån, klar hösten 2010.

Citat från: Svoca skrivet 14 oktober 2009, 12:28:48 PM
Kan nämnas att Solarisbussarna 7413 och 7416 står parkerade på rampen i Söderhallen. Flera bussar är på
gång från JMR i Hammarby (monterar Buss-PC och Access). När dessa levererats till Söderhallen, ska 7413
och 7416 skickas till JMR.

Inga Solaris är dock formellt levererade till Busslink, trafikstarten dröjer något.

/Ted

Peter Rost

Flytten av verksamheten i Söderhallen till Södra Hammarbyhamnen som var tänkt 2012, är det fortfarande aktuellt?

/Peter

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 13 oktober 2009, 00:28:44 AM
Luckan i fronten var intressant. SL-spec? Gissar att det finns rampkopplingar och huvudströmbrytare där innanför. Ett mycket bättre alternativ än att ha allt detta innanför strålkastarluckan framför framdörren. :)

Ja det är ju bättre med en lucka i fronten istället för sånt bakom nån lucka för strålkastarna. För om det är gamla vanliga glödlampor som även följer med luckan vid öppning så går lamporna oftast sönder. 90% av dom vagnar som har rampkoppling bakom en strålkastarlucka har ofta trasiga lampor har jag märkt. Och det måste bero på att luckan öppnas och smälls igen hårt för att den inte ska öppna sig underkörning och att startspärrs kontakten ska vara stängd.

Nu har ju dessa vagnar nog LED lampor även fram till P-ljus och Köriktingsvisare som dom har bak till P-ljus, Broms, Back & Köriktingsvisare.
Vet inte vad det är för typ av lampa till Hel/Halv ljus? Kanske en Glödlampa eller Xenonljus.

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 14 oktober 2009, 19:58:23 PM
Flytten av verksamheten i Söderhallen till Södra Hammarbyhamnen som var tänkt 2012, är det fortfarande aktuellt?

/Peter


Ja, Fredriksdal är fortfarande aktuell som ersättning för (större delen av) Söderhallen. Detaljplanen är ännu inte utställd, så tidplanen ska nog plussas på med ett par år.

/Ted

Ivo

Citat från: Ted S skrivet 14 oktober 2009, 20:26:36 PM
Ja, Fredriksdal är fortfarande aktuell som ersättning för (större delen av) Söderhallen. Detaljplanen är ännu inte utställd, så tidplanen ska nog plussas på med ett par år.

/Ted

Man undrar ju hur det blir med Fredriksdal. Enligt en artikel i Nacka Värmdö Posten så är bostäder inplanerade mellan gamla Skansbron & depån vid Fredriksdal. Vilket betyder att de som vill bo i lägenheterna säkert kommer att protestera om att ha bussar i kvarteret.
De flesta vill ha busstrafik men ingen vill ha bussarna nära sig.   :)
Ivo

Ersa

#29
Citat från: Matte skrivet 14 oktober 2009, 20:21:19 PM
Ja det är ju bättre med en lucka i fronten istället för sånt bakom nån lucka för strålkastarna. För om det är gamla vanliga glödlampor som även följer med luckan vid öppning så går lamporna oftast sönder. 90% av dom vagnar som har rampkoppling bakom en strålkastarlucka har ofta trasiga lampor har jag märkt. Och det måste bero på att luckan öppnas och smälls igen hårt för att den inte ska öppna sig underkörning och att startspärrs kontakten ska vara stängd.

Nu har ju dessa vagnar nog LED lampor även fram till P-ljus och Köriktingsvisare som dom har bak till P-ljus, Broms, Back & Köriktingsvisare.
Vet inte vad det är för typ av lampa till Hel/Halv ljus? Kanske en Glödlampa eller Xenonljus.

Precis så är fallet med Umeås Solarisvagnar, dvs ständigt trasig orange 21W-glödlampa i höger främre blinkers och dessutom glapp i samma luckas låsanordning pga ständig öppning och stängning. Diodlampor löser ju lampproblemet, men låset är helt klart inte byggt för att användas 4-5 ggr/dag. Lucka i fronten är en mycket bra idé för ren "SL-rampkoppling", men Scanias lösning med huvudbrytare och koppling för endast luftslang just bakom framdörren (på bl.a OmniLink) fungerar också bra, om man bara ska koppla till luftslang på depån vill säga.

En annan sak som Umeås Solarisvagnar fick snabbt var 21W-glödlamporna i bromljusen utbytta till diodlampor, pga att värmen blev för hög i de små lamphusen när bromsljusen lyser konstant så fort dörr/hållplatsbromsen är aktiverad. Vilket är så fort en dörr är öppen eller vid alla rödljusstopp.