Riktlinjer för bildvisning. -Reaktioner-

Startat av jonas a, 02 oktober 2009, 13:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jonas a

Trevligt att ni sätter upp anvisningar för bilder. Det är en viktig del av forumets verksamhet att visa bilder.

Ända reaktion jag har är faktiskt storleken. 1000x750 låter otympligt.
800x600 hade passat bättre då många andra om inte majoriteten av andra forum håller den storleken.
(Iallafall de jag hänger på)

Tack.

Simon Bertilsson

Jag håller med. Jättebra!
Jag tror att jag ska kunna hantera 1000 x 750, även om det lär medföra en aning scroll. Jag har trots allt valt min smidiga 13"-laptop själv. :)

bjalle

Citat från: jonas a skrivet 02 oktober 2009, 13:39:16 PM
Trevligt att ni sätter upp anvisningar för bilder. Det är en viktig del av forumets verksamhet att visa bilder.

800x600 hade passat bättre då många andra om inte majoriteten av andra forum håller den storleken.

Tack.

800x600 innebär att bland annat jag slutar leverera bilder.....

jonas a

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 oktober 2009, 15:42:54 PM
800x600 innebär att bland annat jag slutar leverera bilder.....

Oj!
Hårda ord Björn.

Well, jag har iallafall kapacitetssvårigheter att få ner Stora bilder, dock glädjer jag mig om maxantal per inlägg är begränsat.

bjalle

Citat från: jonas a skrivet 02 oktober 2009, 15:49:01 PM

Oj!
Hårda ord Björn.

Well, jag har iallafall kapacitetssvårigheter att få ner Stora bilder, dock glädjer jag mig om maxantal per inlägg är begränsat.

'

Men de är ju sant eftersom jag inte tänker minska ner bilderna...

jonas a

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 oktober 2009, 15:50:53 PM
'

Men de är ju sant eftersom jag inte tänker minska ner bilderna...

Självklart förstår jag dig, dock är det inte ditt forum, men nu är storleken satt med höga siffror så du blir inte drabbad.
Tror inte någon blir drabbad med dessa jättebilder som tillåts.

Men för den delen tänker jag inte göra större bilder för denna sidan för det blir bara dubbelt arbete när andra sidor endast tillåter 800x600 pga serverkapacitet.

bjalle

Citat från: jonas a skrivet 02 oktober 2009, 15:58:40 PM

Självklart förstår jag dig, dock är det inte ditt forum, men nu är storleken satt med höga siffror så du blir inte drabbad.
Tror inte någon blir drabbad med dessa jättebilder som tillåts.

Men för den delen tänker jag inte göra större bilder för denna sidan för det blir bara dubbelt arbete när andra sidor endast tillåter 800x600 pga serverkapacitet.

Visst är det inte mitt forum, därav kommentaren om att sluta visa isf. Nu är de inga problem, tycker den storleken är perfekt och ger lite liv i bilderna, och jag fotograferar och tar bilder för min egen skull i första hand..

Muk

Jag tycker att de nya reglerna är bra och tydliga. Inte allt för klåfingriga vad gäller storleken på bilder. Mina egna bilder är 900xwhatever och jag har själv inga problem med att se 1000x750 utan att scrolla. Jag tror inte heller att det intressantaste i bilden finns ute i kanten. Är förövrigt inne på Björns linje om att jag fotograferar för min egen skull och har fastnat för det format jag använder nu.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: jonas a skrivet 02 oktober 2009, 13:39:16 PM

Tack.

1000x750 är alltså maxstorleken. Den som vill visa mindre bilder får gärna göra det. 800x600 är alltså också helt OK. Anledningen till att vi valde 1000x750 är att många bildvisare håller sig i det häradet.

Stefan Lindberg

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 17:31:14 PM
1000x750 är alltså maxstorleken. Den som vill visa mindre bilder får gärna göra det. 800x600 är alltså också helt OK. Anledningen till att vi valde 1000x750 är att många bildvisare håller sig i det häradet.

Är det inte tillåtet med större bilder ?
Bör jag radera alla mina bilder eller försvinner dom automatiskt ?
Det känns inte som att jag vill sätta mig och redigera om 500 bilder  :-[

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 02 oktober 2009, 18:17:28 PM
Det känns inte som att jag vill sätta mig och redigera om 500 bilder  :-[

Det står tydligt att det gäller riktlinjer. Naturligtvis behöver ingen göra om redan publicerade bilder. Inte heller behöver den som gjort i ordning en massa bilder för att visa dem vid senare tillfälle göra om några bilder. Men för de bilder man fortsättningsvis redigerar för visning i Bussnack kan man ju lika väl följa riktlinjerna. De är inte tillkomna för att j***as med någon utan att göra forumet mer tillgängligt för så många som möjligt.

Ersa

Helt okej med alla dessa riktlinjer. :)

En "normal" bildstorlek växer med åren, tekniken och datorernas skärmupplösningar. 640x480 var en maxgräns på nätet förr i tiden, och ersattes därefter av 800x600.

Personligen kör jag oftast med 800x600 idag, men kan ibland vara tvungen att gå upp till 1000x750 om situationen kräver det just då. Ännu längre framöver lär kanske 1024x768 anses som ett lagomt smidigt format.

Leif D

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 02 oktober 2009, 18:17:28 PM
Det känns inte som att jag vill sätta mig och redigera om 500 bilder  :-[

Programvaran ACDSee 9 har en funktion som heter "Batch resize Images", där man kan sampla om bilder i mängd. Ett utmärkt verktyg i ett i övrigt mycket bra bioldbehandlingsprogram (som f.ö. är relativt billigt, ca 600kr).
;-)

Tommy E

Citat från: Leif D skrivet 02 oktober 2009, 21:40:50 PM
Programvaran ACDSee 9 har en funktion som heter "Batch resize Images", där man kan sampla om bilder i mängd.

Annars finns även FastStone Photo Resizer som kostar 0:-. Utmärkt program för storleksändring av många bilder.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ingwar Åfeldt

Bildbredd 1000 och höjd 750. Innebär det att stående bilder (porträttformat) också är begränsade till 750 punkter?

Vad det gäller nedladdningstid så är den inte beroende på bildens storlek, den är beroende på bildfilens storlek och där tycks det inte finnas någon gräns. Lite märkligt.

M v h
Ingwar