Resebolag får betala taxi vid försening.

Startat av Wetjo, 02 oktober 2009, 07:36:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jonas


Omnilasse

Citat från: Wetjo skrivet 02 oktober 2009, 07:36:31 AM
Det här kan bli dyrt...  :o

Nu har ju många företag ändå valt att införa någon form av resegaranti. Tycker kanske ändå att förslaget är lite klåfingrigt. Kostnaden behöver dock inte bli så hög. I exempelvis Stockholm utgör ersättningarna en tämligen blygsam del av bolagets budget. 8,2 miljoner betalades ut förrra året - och det på en verksamhetsbudget som ligger på omkring 8 miljarder kronor. Skulle nog tro att det som är verkligt kostnadsdrivande är om bolaget har ambitionen att vara punktlig. Men rent ekonomiskt är det troligen billigare att låta turlistor och trafikupplägg vara som de är och räkna med att andelen som utnyttjar garantin ändå är relativt få... Bara att sätta in ett omlopp till på en enda linje (vardagar) uppgår ju till omkring 1,2 miljoner kronor på årsbasis

Jonas1968

Citat från: Omnilasse skrivet 02 oktober 2009, 09:59:16 AM
Nu har ju många företag ändå valt att införa någon form av resegaranti. Tycker kanske ändå att förslaget är lite klåfingrigt. Kostnaden behöver dock inte bli så hög. I exempelvis Stockholm utgör ersättningarna en tämligen blygsam del av bolagets budget. 8,2 miljoner betalades ut förrra året - och det på en verksamhetsbudget som ligger på omkring 8 miljarder kronor. Skulle nog tro att det som är verkligt kostnadsdrivande är om bolaget har ambitionen att vara punktlig. Men rent ekonomiskt är det troligen billigare att låta turlistor och trafikupplägg vara som de är och räkna med att andelen som utnyttjar garantin ändå är relativt få... Bara att sätta in ett omlopp till på en enda linje (vardagar) uppgår ju till omkring 1,2 miljoner kronor på årsbasis
Skillnaden är väl att dom frivilliga bara gäller upp till typ 200-300 kronor. Om den nya lagen inte får den begränsningen och 80 personer vill ha taxi Stockholm-Norrtälje eller Göteborg-Strömstad kan kostnaderna gena iväg ganska ordentligt jämfört med dagens frivilliga resegarantier.

Omnilasse

Citat från: Jonas1968 skrivet 02 oktober 2009, 11:17:52 AM
Skillnaden är väl att dom frivilliga bara gäller upp till typ 200-300 kronor. Om den nya lagen inte får den begränsningen och 80 personer vill ha taxi Stockholm-Norrtälje eller Göteborg-Strömstad kan kostnaderna gena iväg ganska ordentligt jämfört med dagens frivilliga resegarantier.
Fast i SL-land gäller det faktiskt upp till 800 kronor, vilket nästan borde kunna täcka de flesta normala resorna i länet! MIn poäng var väl snarast att det är en väldigt liten del av kostnaderna för att bedriva busstrafik. Jag tror nog att det faktum att man måste ligga ute med pengar som den stora kostnadsbesparande delen för bussföretagen. Och fick man pengar i handen, skulle nog de flesta vänta till nästa tur istället för att ta en taxi. Många som reser är ungdomar normalinkomsttagare som knappast kan/vill ligga ute med taxikostnaderna. Detta får en ganska dämpande effekt i sig. Hade bussbolagen däremot taxi förbeställda och om bussföretaget betalade direkt till taxiåkeriet - ja då hade det nog varit en annan femma! Medelutbetalningen för SL låg på 250 kronor, så det är ju långt ifrån alla som utnyttjar det fulla beloppet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 02 oktober 2009, 11:56:37 AM
Fast i SL-land gäller det faktiskt upp till 800 kronor, vilket nästan borde kunna täcka de flesta normala resorna i länet! MIn poäng var väl snarast att det är en väldigt liten del av kostnaderna för att bedriva busstrafik. Jag tror nog att det faktum att man måste ligga ute med pengar som den stora kostnadsbesparande delen för bussföretagen. Och fick man pengar i handen, skulle nog de flesta vänta till nästa tur istället för att ta en taxi. Många som reser är ungdomar normalinkomsttagare som knappast kan/vill ligga ute med taxikostnaderna. Detta får en ganska dämpande effekt i sig. Hade bussbolagen däremot taxi förbeställda och om bussföretaget betalade direkt till taxiåkeriet - ja då hade det nog varit en annan femma! Medelutbetalningen för SL låg på 250 kronor, så det är ju långt ifrån alla som utnyttjar det fulla beloppet.

En annan dämpande effekt finns förstås i att det vid en större trafikstörning knappast går att få tag i en taxi. Vid ett stopp i tunnelbanan eller på pendeltågen behövs flera hundra för att inte säga tusentals taxibilar och det finns inte. 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 17:25:32 PM
En annan dämpande effekt finns förstås i att det vid en större trafikstörning knappast går att få tag i en taxi. Vid ett stopp i tunnelbanan eller på pendeltågen behövs flera hundra för att inte säga tusentals taxibilar och det finns inte.

Man kanske får se till vad operatören försökt göra för att minska förseningen, innan den här "garantin" löser ut.
Har man satt ut en ny buss som är på väg, blir ju den turer, per automatik sen.
Ersättningstrafik för buss/T-bana/Spårvagn, snyter man inte ur näsan. Det tar 30  - 60 minuter innan det kommer igång...

Mattias Andersson


Det mest korkade förslag jag läst idag...........

Om resenärerna står o blockerar dörrarna,eller man är snäll nog o stannar
o väntar in en försenad anslutning??

Såna här dumskallar har vi för många av som inte begriper ett dugg vad den pratar om.

virtual1

Citat från: Mattias Andersson skrivet 03 oktober 2009, 18:34:57 PM
Det mest korkade förslag jag läst idag...........

Om resenärerna står o blockerar dörrarna,eller man är snäll nog o stannar
o väntar in en försenad anslutning??

Såna här dumskallar har vi för många av som inte begriper ett dugg vad den pratar om.

Vad är dumt? Fungerar utmärkt i Stockholm idag sen många år tillbaka, aldrig haft problem med att varesig få taxi eller ersättning!
Skönt för resenärer att veta att det finns ett alternativ om det går åt pipan med tidshållningen, majoriteten av resenärerna utnyttjar
IAF inte detta så risk för 'kaos' har det aldrig vart här IAF och missbruk tror jag nog aldrig existerat!