En ny Säffle 5

Startat av Autotransit, 01 oktober 2009, 22:23:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Eller rättare sagt två nya säffle, en stor och en liten  :D





/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 01 oktober 2009, 22:23:52 PM
Eller rättare sagt två nya säffle, en stor och en liten  :D


/Stellan

Den här bussen hamnade också hos Krafbuss med nummer 47. Gick i tätortstrafiken i Åtvidaberg. Kraftbuss enda Ötraf-lackade buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 01 oktober 2009, 22:23:52 PM




Sådana här gulliga Säffle kunde man se i Uppsala också under denna tid. Det var EB som hade några Säffle av den här generationen som var så här korta och gulliga :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

BadTab

är den byggd på ett kapat ledbusschassi, eller är det nåt special?

RoTe

Citat från: BadTab skrivet 02 oktober 2009, 00:44:46 AM
är den byggd på ett kapat ledbusschassi, eller är det nåt special?

Varför skulle den vara det? Är inte direkt ovanligt med 10m bussar...

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 02 oktober 2009, 01:41:53 AM
Varför skulle den vara det? Är inte direkt ovanligt med 10m bussar...

Dessutom är det ett B9M-chassi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Viking

Citat från: RoTe skrivet 02 oktober 2009, 01:41:53 AM
Varför skulle den vara det? Är inte direkt ovanligt med 10m bussar...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 07:50:29 AM
Dessutom är det ett B9M-chassi.

Även jag trodde att det var byggt på ett halvt ledbusschassi, för min del beroende på batteribussarna i Stockholm i ungefär samma format, men det är ju tur att vi blev upplysta på ett trevligt och förstående sätt.

:o //Viking

Ps, trevliga blad från Säffle och denna lilla buss var söt
Ds

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ola Almquist

Där var den ju! Trevligt. Kraftbuss 47 lackades sedan om till den nya lacken och flyttades söderut. 48 ersatte. Bild här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0700/slides/Swebus_0744_Garaget_Vastervik_950608.html.

Vad jag kommer ihåg var det ingen tätortstrafik man körde i Åtvidaberg utan en landbygdslinje. Minns dock inte vart.

M.v.h.
Ola

Ersa

Citat från: Viking skrivet 05 oktober 2009, 08:09:22 AM
det är ju tur att vi blev upplysta på ett trevligt och förstående sätt.

;D

Ola Almquist

Citat från: Ola Almquist skrivet 07 oktober 2009, 13:57:54 PM
Där var den ju! Trevligt. Kraftbuss 47 lackades sedan om till den nya lacken och flyttades söderut. 48 ersatte. Bild här:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0700/slides/Swebus_0744_Garaget_Vastervik_950608.html.

Vad jag kommer ihåg var det ingen tätortstrafik man körde i Åtvidaberg utan en landbygdslinje. Minns dock inte vart.

M.v.h.
Ola

Har nu hittat att Kraftbuss 48 gick på linje 535 Åtvidaberg - Valdemarsvik 1994-02-22. Har en dålig bild på den (det snöade denna dag). 535 kördes tidigare av SJ Buss. Var det även på denna linje som 47 gick?

M.v.h.
Ola

tomr

Volvo B9M / B10M levererades under några år fram till mk4 modellens introduktion med kortaste hjulbasen 4,6 m. Den kortaste hjulbasen för mk4 (med sidokylare på vänster sida) var 4,8 m. (chassinr från 40 000 framåt = mk4)

eomer

Citat från: tomr skrivet 16 januari 2010, 18:46:22 PM
Volvo B9M / B10M levererades under några år fram till mk4 modellens introduktion med kortaste hjulbasen 4,6 m. Den kortaste hjulbasen för mk4 (med sidokylare på vänster sida) var 4,8 m. (chassinr från 40 000 framåt = mk4)
Det fanns även B10M med 5,5m hjulbas bl a Skogsgårdhs 21 (Linjebuss 921)
//eomer

tomr

B9M/B10M levererades i hjulbaser 4,6 m (->mk3), 4,8 m (mk4), 5,0 m, 5,5 m, 6,0 m, 6,5 m och 7,0 m (tvåaxliga och boggi). De flesta B10M ledbussarna levererades med hjulbasen 5,5 m.

Tommy H

Citat från: Ola Almquist skrivet 16 januari 2010, 18:18:44 PM
Har nu hittat att Kraftbuss 48 gick på linje 535 Åtvidaberg - Valdemarsvik 1994-02-22. Har en dålig bild på den (det snöade denna dag). 535 kördes tidigare av SJ Buss. Var det även på denna linje som 47 gick?

M.v.h.
Ola
Kraftbuss 47 användes i huvudsak för tre linjer: stadstrafiken i Åtvidaberg (linje 281-283), linje 535 Åtvidaberg-Hannäs-(Valdemarsvik) och linje 547/548 Åtvidaberg-Björkfors-(Kisa). Kördes även på en förkortad linje 533 Åtvidaberg-Överum (533 var egentligen Linköping-Västervik).
Hade om jag minns rätt Överum som hemmaort och kördes nästan uteslutande av en chaufför som kallades "Kråka".
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Christian Ljunggren

Citat från: T. Petersson skrivet 14 mars 2010, 12:31:34 PM
Kraftbuss 47 användes i huvudsak för tre linjer: stadstrafiken i Åtvidaberg (linje 281-283), linje 535 Åtvidaberg-Hannäs-(Valdemarsvik) och linje 547/548 Åtvidaberg-Björkfors-(Kisa). Kördes även på en förkortad linje 533 Åtvidaberg-Överum (533 var egentligen Linköping-Västervik).
Hade om jag minns rätt Överum som hemmaort och kördes nästan uteslutande av en chaufför som kallades "Kråka".


Hej!

Kraftbuss 47 blev ju sedermera Swebus 0752.
Som ny gick den på linje Dalhem/Tyllinge-Åtvidaberg, men den linjen lades sedermera ner.
Huruvida den gick till Hannäs vet jag dock inte.
Det hände inte före 1/2-88 i alla fall.

Mvh

Christian