Morgon i Tensta

Startat av Hasse L, 01 oktober 2009, 21:33:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Linje 550 gick  Hjulsta Backar - Spånga station, i rusningstid fm förstärkte ett par bussar från olika hållplatser i Tensta. Vill minnas att detta fotouppehåll gjordes på en tomtur från Spånga till Tensta allé.
H 84:orna 6439-43 och 6451-55 fick fyra sittplatser borttagna i mars 1973, så att en välbehövlig barnvagnsplats skapades just för linje 550. (Detta var innan Järvabanan öppnats till Hjulsta.)



Den i SL-trafiken seglivade stämpeln har nyligen gjort sin entré, inledningsvis balanserande lodrätt.
Vid ombyggnaden av Raketerna från vänstertrafik behölls manöverpanelen till höger om föraren, endast handbromsen fanns i tomrummet till vänster.

Wetjo

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2009, 21:33:35 PM

Den i SL-trafiken seglivade stämpeln har nyligen gjort sin entré, inledningsvis balanserande lodrätt.
Vid ombyggnaden av Raketerna från vänstertrafik behölls manöverpanelen till höger om föraren, endast handbromsen fanns i tomrummet till vänster.

En Stornoradio!!!  ;D
Vad jag vet idag, var den tusen gånger bättre än dagen skit.
Synd att man klagade på den, när den fanns...

M224


Peter Rost

#3
Du har inte möjligtvis fler interiörbilder från denna? H84:an har jag tyvärr inga egna åkminnen av, det blev mest H80, och H81 jag åkte med när man skulle hälsa på mormor, som bodde i Sunbyberg på sjuttiotalet när jag växte upp.

/Peter

Viking

Ojojoj vilka tidsdokument, tack än en gång för alla fina bilder du visar

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niclas Rosenius



   Verkligen fina bilder du bjuder på.

   //Niclas

Hasse L

Tack för de vänliga orden!

Nej, Peter R.  tyvärr är det nog den enda interiörbilden, men fler exteriörer kan nog skakas fram.

Mvh
/H

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 oktober 2009, 21:33:35 PM


Hej!

Tack för ännu en fin bild!

En liten reflektion angående de bakre hörnen på karossen och därtill hörande placering av bakljusen:

Enligt uppgift hade vid leverans dessa raketer s k "höfter" d v s mer utbyggda bakre karosserihörn
vari även bakljusen var placerade.
Efter ombyggnad (p g a kollisioner?) blev dessa bakre hörnplåtar av med sina "höfter" och bakljusen
flyttades inåt på bakstammen, så som framgår av denna bild.
Kan det finnas någon jämförande bild på en raket med den andra typen av bakparti?

Sen är det ju kul att det tidigare inventarienumret hos SJ 4043 fortfarande syns på vänstra bakhörnet vid fototillfället!

mvh K R

Cero

Kul med bilder på SL-bussar man aldrig har sett och inte visste fanns. Vistades inte särskilt mycket norr om Norrtull i min barndom så för mig fanns huvudsakligen Büssing, Leyland och Scania CF, SKV och Capitol. Finns månne någon bild framifrån på denna skapelse och fanns det fler udda modeller?

K R

Citat från: Cero skrivet 02 oktober 2009, 23:53:48 PM
Kul med bilder på SL-bussar man aldrig har sett och inte visste fanns. Vistades inte särskilt mycket norr om Norrtull i min barndom så för mig fanns huvudsakligen Büssing, Leyland och Scania CF, SKV och Capitol. Finns månne någon bild framifrån på denna skapelse och fanns det fler udda modeller?

Hej!

En tidigare tråd från Hobgoblin med bild framifrån på en annan H84:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28175.0

mvh K R

Hasse L

En förfrågan om ytterligare interiörbilder ur s.k. Raketer fick mig att söka bland gamla anteckningar (spar gamla kollegieblock!) och hittade även motsvarande dior. Så varsågod Peter Rost och alla andra.




Peter Rost

Citat från: Hobgoblin skrivet 03 oktober 2009, 16:34:59 PM
En förfrågan om ytterligare interiörbilder ur s.k. Raketer fick mig att söka bland gamla anteckningar (spar gamla kollegieblock!) och hittade även motsvarande dior. Så varsågod Peter Rost och alla andra.





Trevligt! Tackar och bockar. :)

Mvh
Peter

Cero

Härliga bilder. En fråga som jag alltid undrade över som barn och som återkommer när jag ser dessa bilder är varför man placerade fönstren så högt upp i förhållande till stolarna? Numera är ju fönstren större och dessutom står ju stolarna på podestrar och har så gjort sedan 70-talet. Det kan ju knappast ha konstruktionsmässiga orsaker eftersom Capitolen som kom på 50-talet hade större och djupare fönster (även om man säkerligen inte nådde upp där heller). Tittade folk inte ut förr i tiden?

Och hur tänkte man med barnvagnar innan barnvagnsplatsen uppfanns? Själv såg jag aldrig någon sådan förrän Leyland- och Büssingbussarna dök upp 1967. De sistnämnda var för övrigt de första jag åkte med där jag som liten knatte kunde se ut, givet att man satt bakom mittdörren.

Wetjo

Finns något av dessa underverk bevarade?