Karlskoga - Kristinehamn - Väse - Karlstad... (Bilder)

Startat av Patrik, 30 september 2009, 13:49:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Niclas Rosenius

Härliga bilder som vanligt, Patrik

//Niclas

yngrot

Mycket trevligt som vanligt Patrik....  men fyy vad fula V-L 157 mfl är varför ser de ut så ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Trevligt din orm, nu sabbade du hela nöjet för mig idag.
Har nu 0 intressanta bilder att lägga ut  >:(
//BM på väg från Karlskoga
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

autosanbussarna med den där guldfronten måste tillhöra bland det fulaste jag någonsin sett i bussväg!

bjalle

Citat från: virtual1 skrivet 30 september 2009, 17:48:36 PM
autosanbussarna med den där guldfronten måste tillhöra bland det fulaste jag någonsin sett i bussväg!

Varför har de guld i front och bak....
Färgen på linjenumret påminner om Jönköpings stombussar samt även spårvagnarna i Norrköping...

Mats Karlsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 september 2009, 17:49:50 PM
Varför har de guld i front och bak....
Färgen på linjenumret påminner om Jönköpings stombussar samt även spårvagnarna i Norrköping...

Karlskoga kommun ville ha denna guldutsmyckning för att tätortsbussarna skulle kunna skiljas från regionbussarna. Man sneglade sökert lite på Örebro kommun som har valt lila tätortsbussar.  Lillebror ville väl inte vara sämre än storebror. Resultatet blev ju inte lika lyckat som i Örebro, tyvärr. Det känns som att Karlskoga-bussarna har fått en bordslöpare slängd över sig.

Nytt är också att busslinjerna i Karlskoga tätort har fått färger. Därför har färgade linjenummerskyltar införts. Ologiskt nog är att det bara nummerskylten fram som har färg och inte den där bak och den på sidan. De två tunga linjerna har getts röd och grön färg, ett hopplöst färgval för alla färgblinda eller färgdefekta.   

Det är inte första gången Karlskoga kommun har visat prov på färg- och design-"kreativitet". För några få år sedan tänkte man måla om busstationen så att den skulle se ut som ett lapptäckehus i något slumkvarter i amerikanska södern. Turligt nog var man lyhörd för kritiken och valde en mer neutral ommålning.

Bussmicke

Dock skyltar inte Fimpen några färgade nummer fram, detta är visst någon lånebuss hörde jag idag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2009, 18:47:08 PM
Dock skyltar inte Fimpen några färgade nummer fram, detta är visst någon lånebuss hörde jag idag.

Fimpen?

Mats Karlsson

Det är riktigt. Det är en lånebuss från ALAB Bussar, en liten Autosan SanCity. Att den skulle kallas för Fimpen har tydligen gått mig helt förbi.
Dessutom har tre äldre Sc L94/Vest LE ryckt in som tätortsbussar i Karlskoga väntan på fyra nya Solbus. Det innebär att sju av de åtta bussar som går i tätortstrafiken just nu är drygt 13 m långa lågentrébussar i linjevagnsutförande med säkerhetsbälten. De tidigare åtta OmniLink-bussarna är ju sålda till Polen via Scania.

Muk

Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 september 2009, 18:29:50 PM
Karlskoga kommun ville ha denna guldutsmyckning för att tätortsbussarna skulle kunna skiljas från regionbussarna.

Jag trodde först att bussarna var guldfärgade från fabrik och att de hade fått blå "snik-striping". Snyggt var det inte.  ::)

AL

Men dessa guldfärgade hemskheter, är det tänkt att dessa skall vara tätortsbussar eller är det bara frågan om en tillfällig placering?

Lars Borgemo

Guldlack...  :P White trash-design på kollektivtrafikfordon. Ser bara billigt ut. Fattas bara långhårig teddy på väggarna och sätena också.

Cyklisten

Du har ett meddelande, Patrik  ;) Jag tycker att Autosanbussarna ser intressant ut, alltid något annorlunda.

Lars Borgemo

Citat från: Patrik skrivet 30 september 2009, 13:49:30 PM

Fultypsnitt i på texten i destinationsskylten. Läsbarheten minskar katastrofalt när man tror att det bara är storleken det beror på. Bokstäver med underslängar ska hänga ner under raden!

Kul att se en kompis från Leja Touring.