Karlskoga - Kristinehamn - Väse - Karlstad... (Bilder)

Startat av Patrik, 30 september 2009, 13:49:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Cyklisten skrivet 30 september 2009, 20:51:57 PM
Du har ett meddelande, Patrik  ;) Jag tycker att Autosanbussarna ser intressant ut, alltid något annorlunda.

Jag skulle skämmas över att bo I Karlskoga med de där horribla fordonen!

Mats Karlsson

Citat från: AL skrivet 30 september 2009, 19:53:42 PM
Men dessa guldfärgade hemskheter, är det tänkt att dessa skall vara tätortsbussar eller är det bara frågan om en tillfällig placering?
Citat från: Muk skrivet 30 september 2009, 19:39:18 PM
Jag trodde först att bussarna var guldfärgade från fabrik och att de hade fått blå "snik-striping". Snyggt var det inte.  ::)

Bussarna var blålackerade när de kom från Polen. Länstrafikens röda stripning och kommunens guldstripning har tillkommit på plats i Karlskoga.

Tankarna bakom det nya linjenätet (från 17 aug. i år) i Karlskoga är flera. Linje 1 och 2 är tänkta som två tunga, genomgående linjer, från ena ändan av stan till den andra. De har därför 30-minuterstrafik. Linjerna 3-5 är tänkta som korta matarlinjer som utgår från busstationen i tre olika riktningar och återkommer dit efter drygt 15 minuter. På så sätt klarar en enda buss att inom ramen för 60 minuter köra samtliga tre linjer. Bussen utgår alltså från busstationen var 20:e minut, samtidigt som det blir 60-minuterstrafik på vardera linjen.

Linje 2 är dessutom tänkt att kunna förlängas runt sjön Möckeln och på så sätt nå Degerfors. Därför önskades bussar med linjevagnsstandard, dvs med fler sittplatser och säkerhetsbälten. Autosan EuroLider-bussarna nr 155-158 är alltså linjevagnar i lågentréutförande, avseddda för just denna linje. Det har visat sig i efterhand att detta nog inte är optimalt att köra med linjevagnar i tätortstrafik. Det går nämligen inte att ta in rollatorer genom framdörren som på en ordinär stadsbuss. Nigningsfunktionen är dessutom sämre. Den är både långsam och har kort nigningssträcka.

Fram till dess att de försenade fyra låggolvsbussarna från Solbus kommer, så fördelas Autosan-bussarna på både linje 1 och 2, samt kompletteras med äldre linjevagnar i lågentréutförande. Det är alltså inga optimala tätortsbussar i Karlskoga just nu. För gemene resenär typ mig innebär bussarna inga problem. Det är främst äldre personer som tycker det är lite högt att gå på och av Autosan-bussarna, och rollatoranvändare som måste gå in genom mittdörren och då får problem med betalningen. Lösningar på problemen är dock på gång, så med tiden blir det nog bra. Dels skall kortläsare placeras vid mittdörren och dels kan bussarna komma att bytas mot något annat längre fram under avtalsperioden.

Autosan-bussarna som sådana är det dock inget fel på. De fungerar lika bra som något annat och de småfel som har uppstått är inte värre än för andra nya bussar. Utseendet är det heller inget fel på, tycker jag. Det är väl främst stripningen man kan ha synpunkter på, men redan har jag hunnit vänja mig ganska bra.

Staffan Sävenfjord

Den där guldstrajpningen kanske inte är snygg i allas ögon men det är ju ändå trevligt när man lyckas få bussarna att sticka ut. Antingen det nu är genom att lackera dem lila som i Örebro eller med guldfront som i Karlskoga. Sådana här avvikelser kan få en och annan att bli nyfiken och rentav börja åka med bussarna.