DN: "Förslag låta Roslagsbanan gå till Arlanda"

Startat av Ersa, 30 september 2009, 07:37:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

En skillnad mellan Norrtälje och Arlanda är att på Arlanda finns lika många anställda som invånare i Norrtälje tätort (ca 16 000) och utöver dem lika många besökare (resenärer) varje dygn som invånare i Norrtälje kommun (ca 50 000). (Rimbo är helt ute ur leken här.) Går inte en förlängning till Arlanda ihop - restiden är attraktiv (ca 0,75-1,5 ggr bilresan enligt Resrobot) redan utan standardhöjning på Roslagsbanan och rusningens resströmmar skulle gå i motsatt riktning mot dagens vilket innebär att ingen ytterligare kapacitet behöver tillföras - så finns det inte en chans i världen att en återuppbyggnad till vare sig Rimbo eller Norrtälje skulle vara vettig. Jag ser snarare Arlandaförlängningen som ett alternativ till Rimbo och att man i så fall lägger ned stumpen till Kårsta. Längs Kårstastumpen bor ungefär 2000 personer och det finns förmodligen inte fler än en handfull arbetsplatser.

Anders

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 02 oktober 2009, 16:13:14 PM
En skillnad mellan Norrtälje och Arlanda är att på Arlanda finns lika många anställda som invånare i Norrtälje tätort (ca 16 000) och utöver dem lika många besökare (resenärer) varje dygn som invånare i Norrtälje kommun (ca 50 000). (Rimbo är helt ute ur leken här.) Går inte en förlängning till Arlanda ihop - restiden är attraktiv (ca 0,75-1,5 ggr bilresan enligt Resrobot) redan utan standardhöjning på Roslagsbanan och rusningens resströmmar skulle gå i motsatt riktning mot dagens vilket innebär att ingen ytterligare kapacitet behöver tillföras - så finns det inte en chans i världen att en återuppbyggnad till vare sig Rimbo eller Norrtälje skulle vara vettig. Jag ser snarare Arlandaförlängningen som ett alternativ till Rimbo och att man i så fall lägger ned stumpen till Kårsta. Längs Kårstastumpen bor ungefär 2000 personer och det finns förmodligen inte fler än en handfull arbetsplatser.
Anders
Helt sant. Sträckan Molnby-Kårsta har ju bara 850 påstigande en vanlig vardag, varav 155 i maxtimmen. Rimbo skull kanske kunna komma upp i drygt 200 i maxtimmen, men då skulle det inkludera allla som måste göra bussbyte.  Problemet med Arlandaideén är väl bara att Kårstalinjen har så dåliga anslutningar till bebyggelsen i nordostsektorn - undantaget Vallentuna och Täby Kyrkby och möjligtvis Roslags Näsby.  Detta måste man nog lösa i sådana fall. En sådan sak - som också föreslagits är att flytta station Mörby, så att den kommer närmare tunnelbanan, tyvärr ger ju den nya stationen vid universitet ändå en ganska lång gångsträcka för de flesta, annars är väl förstås Universiteten och KTH arbetsplatser där rätt många kommer resande från och till flyg i olika sammanhang. Fast återigen är problemet med tidsaspekten här, att om alternativet skall vara attraktivt måste man få ner restiden till ca 35 minuter från stan till Arlanda, annars väljer de som bor i detta band att åka in till stan och ta tåget därifrån till Arlanda istället. Arlanda skulle ju kunna vara en bra bytespunkt för resor till Uppsala för Nordostsektorn, men då har vi problemet med den särskilda avgiften för att kliva på tåget där. Ser man Arlanda som en trafikknytpunkt har den ju annars ytterligare fördelar än att vara just en flygplats finns, om man bara kunde lösa problemet med avgiften för på och avstigning där. Sedan behövs som sagt också bra anslutningar till de andra grenarna i sektorn för att göra alternativet populärt. Så länge detta saknas befarar jag rätt tomma vagnar även till Arlanda.

Anders Noren

Citat från: Omnilasse skrivet 02 oktober 2009, 17:48:48 PMFast återigen är problemet med tidsaspekten här, att om alternativet skall vara attraktivt måste man få ner restiden till ca 35 minuter från stan till Arlanda, annars väljer de som bor i detta band att åka in till stan och ta tåget därifrån till Arlanda istället.

Nu är det väl ingen som har tänkt att Roslagsbanan ska betjäna innerstaden, den är redan välförsedd med trafik till Arlanda...

Anders

Omnilasse

Citat från: Anders Noren skrivet 02 oktober 2009, 18:49:10 PM
Nu är det väl ingen som har tänkt att Roslagsbanan ska betjäna innerstaden, den är redan välförsedd med trafik till Arlanda...

Anders
Nä, jag menade väl inte innerstaden, utan avsåg snarare utanför gränsen, alltså universitet och nordost. Men jag tror att om man skall få ett trafikunderlag som räcker, måste framförallt de som byter till bussar i Danderyd kunna se ett värde i att åka den här linjen. Skall den bara försörja sträckan Roslags Näsby-Vallentuna, ja då kommer det definitivt vara ganska ont om passagerare. Den måste alltså fånga upp ett större område i Nordostsektorn, det var min poäng. De bussar som går på "tvären" i området har ju ingen passning till tågen i riktning till och från Vallentuna och ofta passerar de ju knappt roslagsbanans stationer. Finns det inga bekväma bytesmöjligheter lär det ju knappast bli någon succé. Även upptåget är ju ganska glest med passagerare till Arlanda och då handlar det ju ändå om Sveriges fjärde största stad!

Frippe Fribas

Vad gäller Rimbovisionen kan det kanske finnas ett uns av vett då jag fått förklarat för mig att det med relativt enkla medel skule gå att höja maxfarten på Roslagsbanan till runt 100km/h och med mer raffinerade åtgärder få upp hastigheten ännu mer utan att bredda spåren.
Problemet är ju dock som tidigare skribenter tagit upp just spårkapaciteten, Roslagsbanan går idag på smärtgränsen och är väldigt störningskänslig pga detta, så dubbelspår är väl att betrakta som en förutsättning...
//Fredrik