DN: "Klimatvänligt och billigt med spårvagn"

Startat av Ersa, 30 september 2009, 07:34:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Kan inte minnas att jag sett denna länk i just detta forum:

En spårväg ger 80 procent av nyttan med en tunnelbana för 20 procent av kostnaderna. Det är ett bra argument för en satsning på spårvagnar, anser Jens Forsmark. Han är samordnare för föreningen Spårvagnsstäderna, som ska se till att det blir fart på utbyggnaden av spårväg.
http://www.dn.se/sthlm/klimatvanligt-och-billigt-med-sparvagn-1.949288

Ersa

Kommentarerna är intressanta. Det verkar finnas en massiv kritik mot innerstadsspårvagnar i huvudstaden. Man går t.o.m. så långt att man hävdar att blåbussarna på linje 1-4 inte alls har förseningar eller framkomlighetsproblem!

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 30 september 2009, 07:42:01 AM
Kommentarerna är intressanta. Det verkar finnas en massiv kritik mot innerstadsspårvagnar i huvudstaden. Man går t.o.m. så långt att man hävdar att blåbussarna på linje 1-4 inte alls har förseningar eller framkomlighetsproblem!

Det är ju ett sätt att se på saken. När har man framkomlighetsproblem, är det när man blir försenad? Ett som är säkert är att medelhastigheten på linjerna (framförallt 2 och 4) upplevs som skrämmande låg, vilket för mig talar för spårväg.

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 30 september 2009, 11:40:00 AM
Det är ju ett sätt att se på saken. När har man framkomlighetsproblem, är det när man blir försenad? Ett som är säkert är att medelhastigheten på linjerna (framförallt 2 och 4) upplevs som skrämmande låg, vilket för mig talar för spårväg.

Men är det inte så, att ett av de största framkomlighetsproblemen för busstrafiken i Stockholm är dels biljetthanteringen (kanske något mindre nu efter kontantstoppet) och att all påstigning av någon anledning måste ske i ett enda dörrhål längst fram ??
;-)

Omnilasse

Visst är det förseningar på blåbussarna i innerstaden! Särskilt på 4:an är det väl vanligare att de kommer i klump, än med den intervall som är planerad. Som Leif skriver är det ju dock kravet på påstigning fram som är det största problemet. Visserligen har man extrapersonal vid vissa större hållplatser, då man också får gå på i en av bakdörrarna. Sedan har vi problemet med framkomlighet också. Problemet är dock snarast att man inte satsat ordentligt på kollektivtrafikfält. Oftast är det så trångt att bilarna blir tvungna att nyttja fältet för att kunna komma fram. Ett exempel är vägen från Odenplan till Sveavägen där nästan alltid bussarna blir stående, för att det helt enkelt är för trångt! Så åtgärdade man dessa saker och gjorde ett ordentligt avgränsat kollektivtrafikfält (gärna med någon form av avgränsning - bula, vägkant eller staket) så får man samma effektiva trafik som med spårvagn. Har inget emot spårvagn, men ofta går det faktiskt att göra lika bra lösningar utan att lägga ner spår i gatan - bara man är beredd att satsa lika mycket på att avgränsa trafiken. Skulle man dessutom köra med 24-metersbussar - skulle det vara minst lika effektivt som spårvagn. Det går ju inte att ha snabbspårvägar i innerstaden utan det blir ju stadsmodell (för att kunna klara av kurvor och gatukorsningar och dessa har ju inte fler sittplatser än en 24-meters buss!