En ny Säffle 4

Startat av Autotransit, 29 september 2009, 18:40:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Den här bilden skulle jag behöva lite hjälp med, jag har ingen som helst aning om vilket bolags färger som syns här.

På tal om bagageluckan på SJ-bussen, så tror jag att man kan se dropplisten till en dylik på den här bussen. En liten fråga som dykt upp hos mig är vad det kommer sig att de har olika strålkastararrangemang och blinkers på fordonen, var det kunden som avgjorde om de skulle vara på höjd eller på bredd?



/Stellan

Optimal

Nån form av Sundsvalls Trafik AB?

NHK

Javisst

Sundsvall 358 från 1984

Ersa

Citat från: NHK skrivet 29 september 2009, 18:52:51 PM
Sundsvall 358 från 1984

Karossnummer 5466. "Allt" finns på SBH. :)

Autotransit

Hade de någon företagslogotyp på bussarna förutom lacken? Många bussar på de här bladen fick tydligen inte det förrän de kom hem.

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 22:52:32 PM


/Stellan

Citat från: Autotransit skrivet 29 september 2009, 18:40:17 PM
Den här bilden skulle jag behöva lite hjälp med, jag har ingen som helst aning om vilket bolags färger som syns här.

På tal om bagageluckan på SJ-bussen, så tror jag att man kan se dropplisten till en dylik på den här bussen. En liten fråga som dykt upp hos mig är vad det kommer sig att de har olika strålkastararrangemang och blinkers på fordonen, var det kunden som avgjorde om de skulle vara på höjd eller på bredd?



/Stellan

Först och främst vill jag säga att det är underbart att få se dina Säfflebilder från 1980-talet. Det får i alla fall mig att minnas min barndom :D

Jag passade på att lägga in bild från en annan tråd där man just får tillfälle att jämföra just fronten på två Säffle som egentligen är mycket lika varandra

Det väsentliga som skiljer dessa två förutom färgen är just strålkastare och blinkers. I det här fallet beror det på två olika årsmodeller. Den övre SJ-bussen med små strålkastare är från 1985 och en tidig buss med modernare stråklastare medan den undre är från 1984. De stora strålkastarna är en kvarleva från äldre generationer Säffle med äldre typ av front

När den undre bussen med stora strålkastare tillverkades fanns det två sorters Säfflefronter att välja mellan. Antingen den variant som kan ses på den undre bilden med stora strålkastare, eller kunde man välja svart plastfront och dessa hade små strålkastare. Från 1985 gick man ifrån både stora de stora strålkastarna och plastfronterna och istället övergick till den varianten som ses på den övre bilden på SJ-bussen, dvs samma front som de som hade stora strålkastare innan men med små strålkastare av samma storlek som de svarta plastfronterna hade innan. Alltså kan man säga att den front som man kan se på SJ-bussen är lite av en hybrid av varianterna med stora strålkastare och plastfronterna, dvs front från den med stora strålkastare men strålkastare från plastfronterna :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Ja Sundsvallsbussen ger verkligen 70 talskänsla till 100%  det stämmer inte riktigt. Den ser gammaldags ut man kan nästan tro de har tänkt vi tar det som blitt över och plockar ihop det...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Hej! Just runt 1984 tycks det ha funnits flera olika utföranden. Förutom den ordinarie och fula plastfronten fanns det en annan med en sorts fyrkantiga strålkastare som i alla fall var runda inuti så att säga.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 oktober 2009, 19:35:06 PM
Hej! Just runt 1984 tycks det ha funnits flera olika utföranden. Förutom den ordinarie och fula plastfronten fanns det en annan med en sorts fyrkantiga strålkastare som i alla fall var runda inuti så att säga.
Mvh Jan G

Finns det bild på den varianten?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


New_options