Hvor mye solgte Amerikanske merker i Sverige

Startat av damiende, 28 september 2009, 18:03:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

damiende

Før krigen var det en del Amerikanske busser på veiene i Norge. Hvordan var det i Sverige?

Niklas Bygdestam

Citat från: damiende skrivet 28 september 2009, 18:03:54 PM
Før krigen var det en del Amerikanske busser på veiene i Norge. Hvordan var det i Sverige?

Helt amerikanska bussar har väl aldrig varit vanligt i Sverige? Förr kunde det vad jag förstått säljas amerikanska chassin med svenska karosser i vissa fall. Efter andra världskriget köptes ju ett par Mackbussar som prototyper för Metropolbussar och Capitol vilket just nu skrivs en del om i en annan tråd. Men dessa var vad jag förstått bara för prov och licenstillverkning. Metropolbussarna var kopior av amerikanska bussar men de var ju inte helt amerikanska eftersom de var licenstillverkade i Sverige

Jag skulle kunna tänka mig att Norge och kanske även en del andra länder som alltid haft högertrafik kanske har haft fler helt amerikanska bussar än vad man haft i Sverige eftersom man i dessa länder kunnat importera utan att ändra dessa medan man i Sverige varit tvungna att ha bussarna anpassade för vänstertrafik

Men någon som vet mer än mig får rätta mina eventuella fel här :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

På 20- och 30-talen var nog amerikanska bussar och lastbilar vanligast här.
http://jvbk.nu/vb/buss2.html

Björn Forslund

Citat från: Verspieder skrivet 28 september 2009, 19:57:06 PM
På 20- och 30-talen var nog amerikanska bussar och lastbilar vanligast här.
http://jvbk.nu/vb/buss2.html

Jo, det stämmer. På 20- och 30-talen fanns det ju mängder av Ford, GMC, Reo mfl USA-märken. Givetvis var det torpedchassin som köptes in och karosserades här på hemmaplan

bilomnibussen

Hej! Det är ju som sagts, under 1920-talet var det vanligt med T-Ford och Chevrolet samt en mängd mera okända märken. Under 1930-talet var det fortfarande vanligt med GMC och Chevrolet men Reobussarna blev mot mitten av decenniet betydligt sällsyntare. Ett annat märke blev orsak till att de amerikanska gick tillbaka: Volvo. Under senare hälften av 30-talet tillkom ett lyxigt fabrikat nämligen Diamond T.