Upphandlingen Jönköpings län överklagas

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 september 2009, 19:45:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Turbo

Blir väl en "långbänk" innan det är klart ?
Kan det blli aktuellt med ny upphandling igen, eller vad gäller ?



Staffan Sävenfjord

Citat från: Turbo skrivet 27 september 2009, 20:45:06 PM
Blir väl en "långbänk" innan det är klart ?
Kan det blli aktuellt med ny upphandling igen, eller vad gäller ?




Gången blir nu att länsrätten tar upp det hela och ser om de hittar något fel i den upphandling som genomförts. Vi kan sedan tänka oss:
1. Länsrätten hittar fel. Då kan de antingen besluta att vinnande anbud skall förkastas och automatiskt blir det tvåan som får trafiken. Eller också att upphandlingen skall göras om.
2. Länsrättens beslut kan bussföretagen överklaga i kammarrätten där det blir procedur enligt punkt 1. Kammarrätten är dock inte skyldig att ta upp ärendet. Kammarrättens beslut kan prövas i regeringsrätten och om de tar upp det blir det återigen procedur enligt punkt 1.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Turbo

Tack för svaret.
Kan man sammanfatta de med att skulle några fel hittas, så är det stor möjlighet att 2:orna blir entreprenörer om inte det ska göras ny upphandling.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Turbo skrivet 28 september 2009, 20:10:46 PM
Tack för svaret.
Kan man sammanfatta de med att skulle några fel hittas, så är det stor möjlighet att 2:orna blir entreprenörer om inte det ska göras ny upphandling.

Ja, det är en bra sammanfattning. Det har dock inte hänt särskilt ofta att man kommit fram till att det vinnande anbudet skall förkastas utan det vanliga om det hittas fel är en ny upphandling.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2009, 22:34:39 PM
Utan att ha hunnit läsa inlagorna så rör det sig med största sannolikhet om att man anser att den av JLT använda modellen för kvalité har missgynnat de egna företagen, och visst, så kan det säkert vara men "tyvärr" så har liknande modell använts i flera andra län utan att rättsliga instanser hittat några fel.


Så är det säkert. Ulo Maasing skriver ju också: Bolagen anser att Jönköpings länstrafik har gjort en felaktig utvärdering av det arbete de utför. Hoppet är väl inte helt ute - det kan ju finnas brister i underlaget - men det är inte stort. Det är rätt ruggigt att småföretagen inte kommer att ha en chans i upphandlingar om även kvaliteten skall viktas. Inte för att de håller dålig kvalitet - oftast är det ju tvärtom - utan för att de inte kan dokumentera den på ett sätt som upphandlarna är nöjda med. Enda möjligheten för dem är samverkansbolag typ Buss i Väst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Får jag bara fråga om vilka kvalitet´s faktorer man mäter. Hur mäts de. Jag minns  att jag hade ett teoretiskt resonemang själv en gång och jämförde med hur SJ själva gjorde.
Sedan är det en annan sak. När anbud lämnas skall det vara på det som skall handlas upp. Kanske självklart. Men ibland kan det vara svårt att svara. Småbolag och småbolag. Det som karaktäriserar JLT upphandling är väl att de stora företagen lyser med sin frånvaro.
Vad gäller vid upphandling angående Iso 9004?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2009, 18:15:13 PM
Får jag bara fråga om vilka kvalitet´s faktorer man mäter. Hur mäts de. Jag minns  att jag hade ett teoretiskt resonemang själv en gång och jämförde med hur SJ själva gjorde.

JLT använde SIQ-modellen för kvalitetsbedömningen. Mer om denna här http://www.siq.se/index.html
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Hur man än ser på saken är det ju tragiskt att alla små företag i princip är helt chanslösa eftersom de inte har resurser att ta fram alla dokument som krävs. De stora har ju koll på allt sånt.. men efterlevs det i verkligheten???  De små har ju skött sig väldigt bra tills nu.. Synd alla  kommer mer eller mindre bort.  Orust hade ju full poäng 40...  Sven Carlsson hade bara 6  men betyder det att Sven Carlsson gör ett sämre arbete i verkligheten??  Det som resenärer märker av mest sköter säkert Sven Carlssons förare minst lika bra som alla andra...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Turbo

Någon som har en uppfattning om när det kan bli klart ?
Är väl en dryg vecka nu sedan överklagandet.
Synd om alla mindre bussbolgen som verligen gör fint jobb.