Huvudmeny

Sjuhärads Buss?

Startat av Greger Larsson, 27 september 2009, 10:00:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Kanske någon av Bussnacks Boråsbaserade skribenter känner till om(och möjligen när) Sjuhärads Buss ägt denna Carrus? Ursprunglig ägare var Karlbergs Biluthyrning i Stockholm, i oktober 2006 dök den upp hos ALAB i Vänersborg och såldes då till Perssons Taxi i Dals-Rostock.
Lacken liknar ju onekligen Sjuhärads. Kan möjligen denna ha lämnats i inbyte mot den Autosan som köptes ungefär samtidigt?

Staffan Sävenfjord

Den här bussen fanns i orange-vit färgsättning (antagligen samma som hos Karlbergs) hos Stures Buss i Aplared i mitten av 2000-talet. Stures gamla anläggning och åtminstone någon eller några av bussarna övertogs av Sjuhärads Buss. Så det äger säkert sin riktighet att denna buss ett tag stått registrerad på Sjuhärads Buss. Färgen är otvivelaktigt deras.

Greger Larsson

Tack för svar. Två bussar (PWX591 och NPF505) bytte i alla fall ägare mellan Sture Svensson och Ränk(Sjuhärads Buss) redan 1999-07-01. Det borde väl ha varit senare som den här bussen kom till Aplared? Så frågan är väl egentligen hur länge den fanns kvar hos Karlbergs, det kanske någon annan har något tips om?

/GL

yngrot

Kan säga att jag känner igen bussen som gått på skoltrafik men när jag såg den senast minns jag inte .. Man kan väl säga att de inte är så flitiga på att köpa spltternya bussar... Helmarken de har är väl köpt ny ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 september 2009, 21:02:48 PM
Kan säga att jag känner igen bussen som gått på skoltrafik men när jag såg den senast minns jag inte .. Man kan väl säga att de inte är så flitiga på att köpa spltternya bussar... Helmarken de har är väl köpt ny ???

Sjuhärads Buss har två Mercedes Tourismo av årets modell. Dessutom tror jag att Helmarken på B7R från 2005 köptes ny då. Men annars har det varit mycket begagnat. De har dock varit snabba med att lackera om dem i sina egna färger.

yngrot

2 Mb har iaf sett en i deras garage Ölvemark stripad tror jag ..  de har en risig liten skolbuss Fagerums buss??  som inte är omlackad..

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 10:27:44 AM
Den här bussen fanns i orange-vit färgsättning (antagligen samma som hos Karlbergs) hos Stures Buss i Aplared i mitten av 2000-talet. Stures gamla anläggning och åtminstone någon eller några av bussarna övertogs av Sjuhärads Buss. Så det äger säkert sin riktighet att denna buss ett tag stått registrerad på Sjuhärads Buss. Färgen är otvivelaktigt deras.

Jag kollade i fordonsregistret och PNR673 ägs i dag av Sjuhärads Buss. När är bilden tagen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 september 2009, 21:39:45 PM
2 Mb har iaf sett en i deras garage Ölvemark stripad tror jag ..  de har en risig liten skolbuss Fagerums buss??  som inte är omlackad..

HXP969 och ULL953 är båda Tourismo och registrade på Sjuhärads Buss. Om du har sett en av dem har du sett en mer än vad jag har gjort. Men jag har för mig att en av dem visats på bild här i Bussnack.
Den risiga skolbussen är troligen RHN 224 Mercedes-Benz 416 Sprinter Backaryd, årsmodell 2000. Den har tidigare tillhört Falerums Buss.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 22:04:06 PM
Jag kollade i fordonsregistret och PNR673 ägs i dag av Sjuhärads Buss. När är bilden tagen?

Det stämmer att man åter(?) blev ägare 2008-10-02. Bilderna är dock tagna 2007-04-14 när Perssons Taxi var ägare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 27 september 2009, 22:21:24 PM
Det stämmer att man åter(?) blev ägare 2008-10-02. Bilderna är dock tagna 2007-04-14 när Perssons Taxi var ägare.

Ja, då kan vi nog slå fast att den första teorin håller, nämligen att bussen gick över från Stures Buss till Sjuhärads Buss redan innan den hamnade hos Alab Bussar och Perssons i Dals-Rostock.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 22:09:30 PM
HXP969 och ULL953 är båda Tourismo och registrade på Sjuhärads Buss. Om du har sett en av dem har du sett en mer än vad jag har gjort. Men jag har för mig att en av dem visats på bild här i Bussnack.
Den risiga skolbussen är troligen RHN 224 Mercedes-Benz 416 Sprinter Backaryd, årsmodell 2000. Den har tidigare tillhört Falerums Buss.

Missa lite på namnet.. att jag ser deras bussar kan ju bero på att jag kör via Aplared i stort sett varje dag..  tyvärr får man säga för vägen genom den byn är under all kritik