80-talare: Jetliner och Säfflegodsare

Startat av Greger Larsson, 27 september 2009, 09:49:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Gustafssons CTJ069 på Umeå Busstation, till höger ett av Linjebussåkeriets släp:



En relativt nylevererad 37:a på Härnösands Busstation. Bussen byggdes om efter några år och blev av med lastrummet.


Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

"Obs! Härnösand. Världsberömt i hela Ångermanland".

;D

Autotransit

#3
37:an innan den blev världsberömd...tror att det är den i alla fall, för det kan väl inte vara inventarienummret någon skyltat på bussen?
Registreringsnummer: DRB 725


/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 14:41:09 PM
37:an innan den blev världsberömd...tror att det är den i alla fall, för det kan väl inte vara inventarienummret någon skyltat på bussen?
Registreringsnummer: DRB 725


/Stellan

Det måste vara en leveransbild av Härnösand 37. På den tiden lät Säffle Karosseri fotografera alla bussar innan de levererades. En del av bilderna användes sedan i reklamen. Jag vill minnas att denna var en av dem.
En buss från den tiden då Säffle var som bäst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 15:01:59 PM
På den tiden lät Säffle Karosseri fotografera alla bussar innan de levererades. En del av bilderna användes sedan i reklamen.

Vilken kul grej! Synd att inte alla tillverkare haft detta som rutin i alla tider. Vilka bildskatter de då hade ruvat på. :)

Autotransit

Titta på en annan plats i den här "gruppen" på forumet, så hittar du en annan bild från Säffle  ;)

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2009, 15:06:44 PM
Vilken kul grej! Synd att inte alla tillverkare haft detta som rutin i alla tider. Vilka bildskatter de då hade ruvat på. :)

Jag får kanske modifiera mig lite. Jag är inte säker på att de fotograferade alla SL-bussar med samma utseende men i varje fall minst en i varje serie. Men visst är det trevligt och jag hoppas verkligen att de har bilderna kvar. Dessa bilder är ju också från en tid då antalet bussfotografer med högklassig fotoutrustning inte var så många.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius



   Verkigen mumma med Jetliern  :D

   //Niclas

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 15:13:48 PM
Jag får kanske modifiera mig lite. Jag är inte säker på att de fotograferade alla SL-bussar med samma utseende men i varje fall minst en i varje serie. Men visst är det trevligt och jag hoppas verkligen att de har bilderna kvar. Dessa bilder är ju också från en tid då antalet bussfotografer med högklassig fotoutrustning inte var så många.

En i varje serie räcker mer än väl. När Umeås B9S levererades krävde vi ju inte 17 st identiska bilder av herr Skoog. ;)

bilomnibussen

Hvad då, Säffle var som bäst? Taken bonglade vid blåsväder, sidoplåtarna buktade sig, tvättvatten trängde in under fönstren. Bagageutrymmet baktill var för lågt (jfr Ajokki från samma tid). Nog är väl de där fjällpanelkarosserna, system 2000,  stadigare? Men det var rysligt lätt att plåta om med egentillverkade plåtar. Vår verkstad tillverkade även bakre karosshörn.
Mvh Jan G

Ersa

Citat från: Autotransit skrivet 27 september 2009, 14:41:09 PM
37:an innan den blev världsberömd.

Nu var det dock "Obs Stormarknad" (idag Coop Forum) som var "världsberömt", och inte bussen. :)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 04 oktober 2009, 00:02:04 AM
Nu var det dock "Obs Stormarknad" (idag Coop Forum) som var "världsberömt", och inte bussen. :)

Sedan fanns även Obs interiör, tror jag den hette. Den kommer jag ihåg iallfall. Där fanns bara möbler i princip

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 03 oktober 2009, 20:31:35 PM
Hvad då, Säffle var som bäst? Taken bonglade vid blåsväder, sidoplåtarna buktade sig, tvättvatten trängde in under fönstren. Bagageutrymmet baktill var för lågt (jfr Ajokki från samma tid). Nog är väl de där fjällpanelkarosserna, system 2000,  stadigare? Men det var rysligt lätt att plåta om med egentillverkade plåtar. Vår verkstad tillverkade även bakre karosshörn.
Mvh Jan G

De brister du beskriver gäller främst Säffle-bussar som är ett 10-tal år äldre än den på bilden. Måndagsexemplar har förstås alltid funnits.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tyvärr är många Säffle gjorda på måndagar... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina