Scania i Roslagen

Startat av Jonas Strömblad, 26 september 2009, 22:43:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Kanske inte den mest optimala bussen på en linje som 637, men det var skoj att köra något annat än Volvo Säffle  :)


Busslinks 4913 vid Tekniska Högskolan strax innan framkörning! Bussmicke trodde jag skojade när jag skickade en MMS-bild  ;D


Framme i Grisslehamn! Skulle egentligen haft en "syrra" till 5414, (nämligen 5423), men jag tyckte att dubbeldörrarna passade bättre i Täby-Danderyd-Sollentuna än i Roslagen...


Posering framför Väddö Kyrka på återfärden!  :)

/J

Karsten

Trevligt! Hur är de att köra på landsväg de där? Har alltid varit lite skeptisk..

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:07:02 PM
Trevligt! Hur är de att köra på landsväg de där? Har alltid varit lite skeptisk..

De är alldeles underbara  :-*
/J

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2009, 23:14:30 PM
De är alldeles underbara  :-*
/J

Jag känner en som hävdar att de är ganska vingliga i landsvägsfart, och att det inte går att inleda en inbromsning utan ett ryck. Ljuger han? ::)

Ulf Rådeström


Yujin Zhang

Förförra fredag (tror jag det var) så gick det en sådan Scania på 09:05-avgången på 639 (trots det var Hallstaviksomlopp, troligen akut vangfel på ordinarievagnen). Så typiskt att man hade kameran hemma den dagen...

Carl W



Posering framför Väddö Kyrka på återfärden!  :)

/J
[/quote]


Får hoppas det var tomkörning tillbaka. Passagerarna skulle nog undra varför föraren springer ut på åkern för att ta kort på sin buss.

Marc

Fullt normalt att föraren (i dessa fall Prästens lilla kråka) kräver en stund ut på åkern för att återfå styrförmågan. ;)

Jonas Strömblad

Citat från: Carl W skrivet 27 september 2009, 01:44:59 AM
Får hoppas det var tomkörning tillbaka. Passagerarna skulle nog undra varför föraren springer ut på åkern för att ta kort på sin buss.

;D Ja du, det skulle se ut om man lämnar bussen med folk i och traskar ut i åkern och plåtar.
/J

Nico


Citat från: Karsten skrivet 26 september 2009, 23:18:36 PM
Jag känner en som hävdar att de är ganska vingliga i landsvägsfart, och att det inte går att inleda en inbromsning utan ett ryck. Ljuger han? ::)

Beror lite på, men ljuger gör han knappast. Inbromsning utan ryck brukar inte vara något större problem att få till så det känner jag inte direkt igen, men det kan kanske bero lite på körstil. Vad gäller vinglighet så skulle jag däremot nog i de flesta fall hålla med din bekant då detta är något som jag märkt på ganska många pusher-leder och både från Scania såväl som hos Volvo och Neoplan. Dessa vagnar upplevs ofta som ganska sladdriga i högre farter, i synnerhet när de fått några år på nacken och när de inte servats på ett tag. I just det här fallet är dessa låne-vagnar dock med största sannolikhet ganska ordentligt genomgångna innan de lånades ut/övertogs och många delar har bytts. Troligen bl.a. de delar som stagar/styvar upp leden vilket verkligen behövs, speciellt när halkan börjar komma. Det senare brukar som sagt vara en extra krydda i tillvaron för pushers.

Nu kan jag som sagt mest tala ur egen synvinkel, men mitt allmänna intryck var att under slutet på sin Veolia-tid på Råsta så var annars dessa vagnar ganska obehagliga och trötta. Inte ens på en så kort sträcka som på Kymlingelänken mellan Kista och Rinkeby var de någon succé utan man fick ibland vara lite försiktigt med att ge gas för hårt för då ville bussarna ibland vika sig. Därav även att vikbromsen oftast är hårdare satt på denna typ av vagnar är på en riktig ledvagn. Sedan hade vissa vagnindivider även en tendens att gå med ett slags zick-zack rörelse i längsled i högre fart. Kommer ihåg en natt när jag hade otur och fick en av dessa 49-vagnar (har för mig att det var 4910) på en tur på 592. Kom ut på E4 efter Järva krog och började accelerera upp mot 90 km/h, men kunde inte hålla den farten då vingligheten blev för markerad.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl W

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 27 september 2009, 09:15:04 AM
;D Ja du, det skulle se ut om man lämnar bussen med folk i och traskar ut i åkern och plåtar.
/J

Eller fråga om någon passagerare kan gå ut på åkern och ta en bild.  ;)

Jonas Strömblad

Citat från: Nico skrivet 27 september 2009, 10:41:20 AM
Beror lite på, men ljuger gör han knappast. Inbromsning utan ryck brukar inte vara något större problem att få till så det känner jag inte direkt igen, men det kan kanske bero lite på körstil.

Det är mig Karsten menar  8)
Det här exemplaret var ganska vingligt i farter runt 70 km/h, men gick hur fint som helst i 90 km/h  ::)
Och rycket vid inbromsning var oxå något som inträffade i det högre fartregistret (runt 70 och uppåt). Om man så bara nuddade vid bromspedalen kom det ett litet ryck när retardern gick in. Mycket irriterande >:(
/J

Ersa

Trevliga bilder. 4913 kände sig nog ganska vilsen sådär extremt långt norrut. ;D
Har det någonsin gått CN113 där uppe förr?

Göran Westman

Under min tid hos SL Huddinge körde jag många gånger som inlånad Scania ledbussar på både 636 och 637 samt 639.

Jonas Strömblad

Citat från: Göran Westman skrivet 27 september 2009, 14:55:10 PM
Under min tid hos SL Huddinge körde jag många gånger som inlånad Scania ledbussar på både 636 och 637 samt 639.

Bildbevis?  ;)
/J