Fyra till sjukhus efter tvärnit med stadsbuss i skåne

Startat av Fredde, 26 september 2009, 20:08:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Citat från: Fredde skrivet 26 september 2009, 20:08:02 PM
Se länk med bilder

http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=258673
"Alla fyra fördes ca 10-talet meter i ambulanser in till sjukhuset UMAS. Enligt uppgift ska bussen ha bromsat för en personbil som kört ut mitt framför bussen."
Det var ingen lång ambulansfärd...  ::)
Allvarligt talat! Otäckt när det går så illa att paxen åker till sjukhus pga att medtrafikanter inte gör som man ska...

Cyklisten

Konstigt, jag har själv varit med om flera "nödbromsningar" med buss och i samtliga fall var det inga personskador. Det gäller att hålla i handtagen och liknande om man åker buss då det kan hända nästan vad som helst i trafiken som kan tvinga föraren att bromsa. Men det är precis som med bilbälten, om en person står "löst" inne i bussen och vid inbromsning ramlar på sina medpassagerare då kan det gå illa.

lil-sis

Att tvärnita med full buss är något som kräver eftertanke. Det kan som sagt ge fler skador/dödsfall än att köra på idioten som kastade sig ut i vägen (på valfritt sätt). Tänk om folk kunde fatta det. Både de som ABSOLUT ska försöka tränga sig in i en redan full buss eller de som måste komma först, alltid...  >:(

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2009, 00:50:48 AM
Att tvärnita med full buss är något som kräver eftertanke. Det kan som sagt ge fler skador/dödsfall än att köra på idioten som kastade sig ut i vägen (på valfritt sätt). Tänk om folk kunde fatta det. Både de som ABSOLUT ska försöka tränga sig in i en redan full buss eller de som måste komma först, alltid...  >:(

Det borde ingå i B-kortsutbildningen att känna till bussars långa stoppstäcka. Idag verkar många bilister tro att en buss kan väja och bromsa precis lika enkelt som en personbil.

Jan

Citat från: lil-sis skrivet 27 september 2009, 00:50:48 AM

utan att veta hur situationen var så blir allt negativt på föraren...
I branschen i 40 år

lil-sis

Citat från: Jan skrivet 27 september 2009, 13:18:24 PM
utan att veta hur situationen var så blir allt negativt på föraren...

Föraren av bussen menar du då, antar jag?  ;)

Jo det suger att det alltid är vi som tills motsatsen bevisats anses skyldiga. För vi är bättre på att läsa trafiken och förutse situationer (underligt vore det ju annars med iaf 1300h i trafiken varje år som heltidsanställd). Även när resten uppför sig tämligen irrationellt. Och uppenbarligen löser vi ju minst 99% av alla uppkomna situationer. Men så kommer de här som inte går att förhindra om man nu inte ska konstant köra 10km i timmen...

Är det fler som tänkt på hur även gångtrafikanter många gånger uppför sig? Ser sig noga om så att ingen bil kommer, ser bussen, kliver rätt ut i gatan... (Ja det är ett bra tecken på att vi brukar stanna men...)

Rickardo

Citat från: Cyklisten skrivet 26 september 2009, 20:44:22 PM
Konstigt, jag har själv varit med om flera "nödbromsningar" med buss och i samtliga fall var det inga personskador. Det gäller att hålla i handtagen och liknande om man åker buss då det kan hända nästan vad som helst i trafiken som kan tvinga föraren att bromsa. Men det är precis som med bilbälten, om en person står "löst" inne i bussen och vid inbromsning ramlar på sina medpassagerare då kan det gå illa.

Själv har jag varit med om en olycka på linje 32 från Hansa på väg till Konserthuset. Efter passerat korsningen byter en trafikskolebil fil mitt framför bussen och chauffören tvärnitar. Några människor står upp och en dam ramlar olyckligt mot en stång,tuppar av och blöder kraftigt från huvudet. En annan dam  slår i benet ganska kraftigt. Chauffören var proffsig och hjälpte den blödande kvinnan och larmade direkt till ambulans och driftledning. En sjuksköterksa fanns ombord på bussen och hon gjorde något slags förband med någon form av handduk. Ambulansen var där på 6 minuter och måste säga att allt sköttes proffsigt. Även trafikskoleeleven kom tillbaka och bad om ursäkt.

/Rickardo

Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 27 september 2009, 18:56:11 PM
Själv har jag varit med om en olycka på linje 32 från Hansa på väg till Konserthuset. Efter passerat korsningen byter en trafikskolebil fil mitt framför bussen och chauffören tvärnitar. Några människor står upp och en dam ramlar olyckligt mot en stång,tuppar av och blöder kraftigt från huvudet. En annan dam  slår i benet ganska kraftigt. Chauffören var proffsig och hjälpte den blödande kvinnan och larmade direkt till ambulans och driftledning. En sjuksköterksa fanns ombord på bussen och hon gjorde något slags förband med någon form av handduk. Ambulansen var där på 6 minuter och måste säga att allt sköttes proffsigt. Även trafikskoleeleven kom tillbaka och bad om ursäkt.

Jag minns tjej på cykel som trampade ut mot rött ljus rätt framför mig i Umeå, och gav mig ett långfinger medan jag bromsade så kraftigt jag vågade samtidigt som jag tutade. En kvinna slog sig, men hon fick snabbt veta av övriga passagerare varför incidenten hänt, samt att cyklisten visat sitt långfinger mot mig (och alla passagerarna).
Tur för den tydligt rödklädda cyklisten att hon snabbt avvek från Vasaplan, för en hel del av de omskakade avstigande passagerarna hade nog gett sig på henne annars...