Gamla bussar mm Del 3

Startat av Stefan P, 26 september 2009, 11:30:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Ett antal fågor:

1. I början på 70 talet när SL tagit över det mesta av busstrafiken i Stockholm, sökte man tillstånd för småbussar att köra i Gamla stan men fick avslag ock fick då ett antal små Opel bussar med internr.4682 med regnr. CNO  522.
Vad gick bussarna på istället?  Står i boken en buss gick ute på Arlanda mellan terminalerna. Har SL haft någon körning ute på Arlanda om man bortser från flygbussarna?

2.Jag har svagt minne av att bussar kunde miltär placeras, man fick kolla så att antal bårar fick plats ibussen och sättas fast efter ordning. Minns jag rätt?

mvh Stefan P

Optimal

Dom hade Nr 4680-4684 Opel Blitz från 1972. År 1972 rullade dom i Norrtälje på linje 651-654

4680 Blev omplacerad till Handen, För att användas på bla linjr 873 (Jordbro-Hemfosa) i samband med pendeltågs utbyggnaden på 1973. År 1975 Såldes den till Örebro Trafik AB

4681. Rullade i Norrtälje innan den såldes 1975 till Örebro Trafik AB

4682. Rullade i Norrtälje innan den flyttades år 1973 till Råsta för trafik ute på Arlanda. Såldes 1978 till Privatperson

4683. Rullade i Norrtälje innan den utrangerades år 1976

4684. Rullade i Norrtälje. År 1973 flyttades den till Hornsberg. 1975 Såld till Örebro med fordonsnr 202.

Lite fakta bara  :D

Christer Göransson

4681 gick som avlösningsvagn i Täby innan den såldes.
Här i Grindtorp.

/Christer

Max W

Oj vad roligt att se 4681 igen. Det fanns fem exemplar från början (4681-4685). De inköptes av SL när Helge Berglund var vd på SL. Helge Berglund ville inrätta en lokal busslinje som bara skulle trafikera gamla stan i Stockholm och på de flesta gator han ville köra linjen krävdes "småbussar" av framkomlighetsskäl. Innan Helge blev chef på SL var han borgarråd med ansvar bl.a. för trafikfrågor. Han fick dock aldrig trafiktillstånd för linjen och bussarna fördelades åt olika håll inom SL-koncernen. Jag har för mig att en vagn blev arbetsfordon på Norrtäljegaragets hållplatsservicegrupp och någon gick till färdtjänsten (som på den tiden lydde under SL).

S Svensson

Citat från: Stefan P skrivet 26 september 2009, 11:30:59 AM
Hej

2.Jag har svagt minne av att bussar kunde miltär placeras, man fick kolla så att antal bårar fick plats ibussen och sättas fast efter ordning. Minns jag rätt?

mvh Stefan P

Det är dels riktigt men troligen också en hopblandning.
Försvaret har krigsplacerat bussar. Under 2 världskriget köpte försvaret bussar men även tvångsrekvirerade sådana. Kända exempel de sk "vita bussarna".
Men även på 50- och 60-talet fanns det bussar som var krigsplacerade. De gick alltså då kvar ute hos bussföretagen. Som exempel kan nämnas att BL "tappat bort" äldre fordonslista över bussar. Jag kunde rekonstruera en sådan lista genom att se igenom en förteckning över bussar som var krigsplacerade.
Försvaret har/hade bussar avsedda för sjukvårdsändamål. Känns igen genom att det baktill finns dörrar baktill. Vad gäller bussar för högertrafik så fanns bussar med chassie Volvo F86 med Hägglundskaross, Scania B110 med Wiimakaross och Volvo med BB57 kaross. Sedan hade försvaret också "vanliga" bussar. När jag gjorde militärtjänst i Borås användes en militär variant av bussen ovan på bild,Opel Blitz. Var de var karosserade vet jag ej.

Autotransit

Får man komma med en lite brasklapp? ;) De "vita bussarna" som gick till Tyskland under andra världskrigets slutskede under Folke Bernadottes ledning var inte tvångsrekvirerade. Det var 36 bussar som tillhörde trängtrupperna och var sjuktransportbussar vid de regementena. Jag har läst på lite när jag har transporterat runt en av de kvarvarande bussarna ett par år  ;)

/Stellan

Ola Almquist

Försvaret har/hade bussar avsedda för sjukvårdsändamål. Känns igen genom att det baktill finns dörrar baktill. Vad gäller bussar för högertrafik så fanns bussar med chassie Volvo F86 med Hägglundskaross, Scania B110 med Wiimakaross och Volvo med BB57 kaross. Sedan hade försvaret också "vanliga" bussar. När jag gjorde militärtjänst i Borås användes en militär variant av bussen ovan på bild,Opel Blitz. Var de var karosserade vet jag ej.

Ska det inte vara BB57 med van Hool-kaross? Det fanns sådana i Karlsborg, liksom ett par Säffle (Scania B111?) och Wiimor om jag inte minns fel. Tillhörde nog F6. Det fanns en Hägglundare också, men den tillhörde nog K3 på något sätt. Minns inte riktigt, men Säffle har jag åkt. Karlsborg - Ystad!

M.v.h.
Ola

Max W

Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2009, 18:00:40 PM
Det är dels riktigt men troligen också en hopblandning.
Försvaret har krigsplacerat bussar. Under 2 världskriget köpte försvaret bussar men även tvångsrekvirerade sådana. Kända exempel de sk "vita bussarna".
Men även på 50- och 60-talet fanns det bussar som var krigsplacerade..
När jag arbetade på Stockhoms Spårvägar 1964-65 fanns där en tjänsteman som höll i krigsplacering av bolagets bussar. Vi, hans kollegor, visste bara att det i hans kassaskåp fanns "hemliga handlingar" i ärendet.
När personen ifråga hade gått i pension måste man öppna skåpet, vilket gjordes av två personer i chefställning. Då upptäcktes en liten smålustig sak: En av de gamla trådbussarna skulle till Mjölby i händelse av krig. Förmodligen orsakades denna olyckliga placering av en förväxling av registreringsnumren på två bussar.

Svempa

Minns en gång i början på 80 talet när jag gick i stan i Helsingborg och möte en "vit buss" Sprang i kapp den och fick ett längt samtal . med en av förarna då i 65-70 åldern. Då jag växte upp i Helsingborg 70-80 talet var historierna från kriget levande så det var en stor dag för mig. Men en sak minns jag som i går . jag ställde frågan till chauffören Vad var jobbigast under dessa turer. Då nämner han att en av förarna blev dödad under ett flyganfall  och att tyskarna slog ihjäl någon fånge under en transport mellan läger i Tyskland . Jag fattade inte då vilken stor sak han snuddade vid Önskar jag redan då hade reagerat men det var så mycket jag fick höra under den timman. Den busen transporteras i dag runt i Sverige av röda korset men i dag finns det ingen kvar som kan brätta om hur det verkligen var.
MVH Svempa

Autotransit

Det finns faktiskt en av de ordinarie chaufförerna från den tiden kvar i livet än idag, Axel Mohlin i Norrköping. Han han ägnat många år av sitt liv med att åka runt med bussen till skolor och utställningar, men nu har han sagt ifrån att det räcker...med ålderns rätt.

Det stämmer att en av chaufförerna blev dödad av en allierad flygare, och en löjtnant blev allvarligt skadad. Men med tanke på att det var brinnande världskrig när de gav sig av, att det var 75 fordon och sammanlagt 250 man som lämnade Sverige så kom de lindrigt undan ändå. Speciellt med tanke på att det var de tre sista månaderna av kriget när tyskarna slogs för sin överlevnad.

Den bussen enda bussen som inte står på ett museum har jag jag kört runt i Sverige och Norge i två år fram till nu, ett otroligt givande arbete. Men det som givit mig mest är att få träffa överlevande som suttit i lägren under kriget, helt fantastiska människor med en enorm livsgläjde...trots allt de varit med om.

Här är bussen inne på Älvsjömässan 2007 under dagarna för mänskliga rättigheter...så jag har kört buss inne på Älvsjömässan  :D

/Stellan