Gamla E6:an...eller Uddevalla Omnibuss - vykort

Startat av Autotransit, 25 september 2009, 21:27:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag var lite osäker på var jag skulle skriva det här inlägget, men det blev här till slut i alla fall. Som synes så är det gamla E6:an in till Uddevalla med, som jag tycker det ser ut som, en Buster från Uddevalla Omnibuss. Det kanske märks att jag lite försiktigt givit mig in på en ny hobby ;)

Det är lite fantastiskt att tänka att detta var en viktig europaväg ända fram till -70 talet, och en pulsåder från kontinenten till Norge...och att man själv har kört långtradare några år där :D

Det är ju inte ofta man lägger upp baksidan på ett vykort, men här kändes det befogat för att kunna ställa en fråga. Där står att det är ett färgfoto från 1935, och bussen är ju bevisligen av yngre datum. Varför har de angivit just det årtalet på ett nyare vykort?

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 21:27:45 PM
Jag var lite osäker på var jag skulle skriva det här inlägget, men det blev här till slut i alla fall. Som synes så är det gamla E6:an in till Uddevalla med, som jag tycker det ser ut som, en Buster från Uddevalla Omnibuss. Det kanske märks att jag lite försiktigt givit mig in på en ny hobby ;)

Det är ju inte ofta man lägger upp baksidan på ett vykort, men här kändes det befogat för att kunna ställa en fråga. Där står att det är ett färgfoto från 1935, och bussen är ju bevisligen av yngre datum. Varför har de angivit just det årtalet på ett nyare vykort?

/Stellan

Du menar väl Boxer och inte Buster. Buster är van Hool A508 och de kom i mitten av 1990-talet.
Vägen över Gustafsberg var faktiskt kvar ända till 1984 och torde väl varit Sveriges besvärligaste passage på en europaväg. Vägen hann alltså bli E6 innan trafiken lades om till Bratterödsleden (den som går på "baksidan" av stationsområdet). Som framgår av bildtexten kallas platsen Hästepallarna. '
Vägen finns kvar i dag och kan användas som alternativ utfart från Uddevalla. Västtrafiks expressbussar går denna väg.
Beträffande dateringen av vykortet måste den vara fel. Om nu 1935 verkligen är ett årtal och inte ett serienummer. Bilden verkar vara tagen i mitten av 1950-talet.

Autotransit

Självklart menade jag Boxer, men jag har ett nytt tangentbord som inte stavar så bra ibland 8)
Kan inte kortet vara taget lite senare? Jag har ett väldigt svagt minne av att den här bussen gick kvar i alla fall som extrabuss fram till mitten av -60 talet.

/Stellan

groenis

Hej på er
Om man tittar i högra hörnet så ser man ett nummer som jag vill härleda till ett produktnummer

Slutet -80 och början på -90 talet så delade jag och syrran på en firma som sålde julkort till barn och företag
På serier som köptes in från andra leverantörer så hittade man ofta nummerserier som de använde internt

årtalet kan nog stämma för en äldre bild nykterheten hos många tryckare var inte alltid så hög
så tryckaren kan ha kört en annan serie innan utan att byta årtalsbiten

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 25 september 2009, 23:49:44 PM
Självklart menade jag Boxer, men jag har ett nytt tangentbord som inte stavar så bra ibland 8)
Kan inte kortet vara taget lite senare? Jag har ett väldigt svagt minne av att den här bussen gick kvar i alla fall som extrabuss fram till mitten av -60 talet.

/Stellan

Jag menade tidigast i mitten av 1950-talet. Visst kan det ha varit in på 1960-talet också. Hur det var i Uddevalla vet jag inte men i t ex Uppsala gick den här busstypen kvar fram till högertrafiken i september 1967. I Borås också, men då hade de kvarvarande fått ny Säffle-kaross.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 september 2009, 21:59:07 PM
Du menar väl Boxer och inte Buster. Buster är van Hool A508 och de kom i mitten av 1990-talet.
Vägen över Gustafsberg var faktiskt kvar ända till 1984 och torde väl varit Sveriges besvärligaste passage på en europaväg. Vägen hann alltså bli E6 innan trafiken lades om till Bratterödsleden (den som går på "baksidan" av stationsområdet). Som framgår av bildtexten kallas platsen Hästepallarna. '
Vägen finns kvar i dag och kan användas som alternativ utfart från Uddevalla. Västtrafiks expressbussar går denna väg.
Beträffande dateringen av vykortet måste den vara fel. Om nu 1935 verkligen är ett årtal och inte ett serienummer. Bilden verkar vara tagen i mitten av 1950-talet.

.. eller om det var tidigt 1985 som Bratterödsleden var färdig.
Men en bra "övning" för mellaneuropeer inför norska vägar var det ju!  ;D
Men expressbussar på gammel-E6 ?
Vad jag vet så går expressbussarna upp till exv. Strömstad via Torp och skall man vidare till exv. Kungshamn/Smögen så får man byta "på Torp". 

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 september 2009, 20:02:27 PM
.. eller om det var tidigt 1985 som Bratterödsleden var färdig.
Men en bra "övning" för mellaneuropeer inför norska vägar var det ju!  ;D
Men expressbussar på gammel-E6 ?
Vad jag vet så går expressbussarna upp till exv. Strömstad via Torp och skall man vidare till exv. Kungshamn/Smögen så får man byta "på Torp". 

/B

Bussarna på linje 820 går Kampenhof-Göteborg och går alltså gamla vägen.
En googling ger vid handen att Bratterödsleden invigdes den 27 september 1984. Ibland går det faktiskt fortare att googla än ifrågasätta andras uppgifter.  >:(

Autotransit

Den här vyn av Hästepallarna är väldigt ovanlig tror jag...och årtalet är 1929, vilket man inte kan googla på ;)

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 26 september 2009, 22:18:51 PM
Den här vyn av Hästepallarna är väldigt ovanlig tror jag...och årtalet är 1929, vilket man inte kan googla på ;)

/Stellan

Nej, men man kan googla på "Nya landsvägen Gustafsberg" och då finner man att denna var klar 1908.
;)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2009, 21:54:00 PM
Bussarna på linje 820 går Kampenhof-Göteborg och går alltså gamla vägen.
En googling ger vid handen att Bratterödsleden invigdes den 27 september 1984. Ibland går det faktiskt fortare att googla än ifrågasätta andras uppgifter.  >:(

Hmm..  IMHO så ställde jag ju en fråga..  ;D
Men att inte alla expressbussar angör knutpunkten Torp utan att det finns några som hoppar över var faktiskt nytt för mig.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 september 2009, 06:39:58 AM
Hmm..  IMHO så ställde jag ju en fråga..  ;D
Men att inte alla expressbussar angör knutpunkten Torp utan att det finns några som hoppar över var faktiskt nytt för mig.

/B

Om du inte förväntar dig att vi skall läsa dina tankar så avslutar du lämpligen en fråga med ett frågetecken.  Bussarna på linje 820 går bara Kampenhof-Göteborg så de hoppar inte över något.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 september 2009, 08:30:52 AM
Om du inte förväntar dig att vi skall läsa dina tankar så avslutar du lämpligen en fråga med ett frågetecken.  Bussarna på linje 820 går bara Kampenhof-Göteborg så de hoppar inte över något.

Nedanstående "regler" jag hittat i ett "annat liknande forum " tycker jag även bör gälla detta forum!
Jag kursiverar dem för att förtydliga att det inte är jag som skrivit dem!  :P

Var trevlig

Var hövlig och hjälpsam. Ha överseende med nybörjare och bete dig på nätet som du beter dig i vardagslivet.
Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter
eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet.

Språk

Använd ett rimligt och normalt skrivspråk. Ge ditt inlägg en beskrivande titel och tänk efter om ditt inlägg kommer
uppfattas och förstås på det sätt du önskar. Skriv aldrig med enbart stora bokstäver eftersom det uppfattas som att
man skriker. Ironi fungerar ofta dåligt i skrivet sammanhang - därför bör det undvikas eller åtminstone klargöras med
någon form av kommentar eller smiley.
Anmärk inte på stavfel, skrivfel eller omkastade bokstäver i en öppen debatt - det skapar bara dålig stämning.

MvH
/Bengt

peter

Fantastiskt fina bilder.
Många år sedan man åkte den vägen men man kankse borde göra det lite oftare inte minst för att visa barnen hur det kunde vara förr.

Peter

Autotransit

Det ska du absolut göra, det är fortfarande en fantastisk väg. Nu har utsikten till och med förbättrats med den nya bron över Byfjorden längre ut. Dessutom så har de byggt en gångväg längs bergskanten nedanför vägen.

/Stellan

BMJ

Det stämmer att Bratterödsleden var klar 1984, men E6 gick redan "på andra sidan spåren" (som jag antas vara bangården på Uddevalla C) sedan 70-talet,då andra etappen av stadsmotorvägen mellan Fjällvägsmotet och Kärra (där idag en nyanlagd rondell finns).
Det var kul att som grabb se långtradare stånka runt uppför påfartsrampen till motorvägen bredvid sjukhuset.