Gamla bussar mm Del 2

Startat av Stefan P, 25 september 2009, 15:17:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

1. En Dillegens med regnr. AC 972 ser som en halvbuss med släp. Dragbussen är en Scania Vabis 76, påhägnsvagnen är en ASJ Fruehauff. Vart gick den och när?

2. Lidingö Omnibusbolág köpte in Bedford buss med dubbla framhjul, från 1965 med Larviks kaross. Var det vanligt med dubbla framhjul 1965?
Var senare SL 7748, med regnr abs 714.

3.  Det skall enligt boken en jätterstor flygbuss på Arlanda av modell Neoplan TR12 är det någon som har bilder?

mvh Stefan P

bilomnibussen

Betr fråga 2: Det var inte vanligt med dubbla framaxlar 1965. Såvitt jag vet fanns det bara på detta Bedfordchassi. Mycket få bussar torde ha sålts i Sverige, kanske bara den på Lidingö?
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Mig veterligen fanns fyra Bedford VAL i Sverige, dvs det Bedford-chassi som hade dubbla framaxlar. Två var personbussar år 1965 med Larvikskarosser, en till Lidingö och en till Västerbottens län. Två var möbelbussar år 1968, en till Stockholm och en till Västerås. Axelavståndet mellan framaxlarna var 1194 mm och mellan bakre framaxeln och bakaxeln 4672 mm. Totalvikten var 10500 kg och motoreffekten 131 hk. 

Dessutom fanns en chassityp som hette VAM, som tydligen fanns med både enkel eller dubbel framaxel. Minst en fanns med dubbla framaxlar, tycker jag mig ha förstått. Den kom 1967, hade Larvikskaross och ägdes av samma ägare i Västerbotten som hade VAL-bussen här ovan.

Greger, Du vet kanske mer om Bedford-bussarna i Västerbotten, dvs om VAM-bussen verkligen hade dubbla framaxlar?

Autotransit

Jag beklagar den dåliga kvaliteten på bilderna, men det är väldigt små foton med några år på nacken och som farit lite illa med åren. Men det går ju att se vad de föreställer i alla fall, jag ska försöka att skanna om dem när jag hittar dem igen. Lidingöbussen ska jag ha en gammal annons liggande i någon låda...någonstans.

Jag hade tydligen skannat in den tidigare, men jag ska se om jag hittar tidningen igen, så ska jag skanna hela annonsen:

/Stellan

Esbjörn

Så här såg Lidingöbussen ut för sex år sedan. Fotot taget den 21 maj 2003 i Utansjö.

Ytterligare en Bedford VAL14 har rullat på svenska vägar.
Denna är från 1963 och har Plaxtonkaross.
Den importerades som racebuss från England 1968.
Fotot taget i Hässjö den 29 aug 2006.