En av de eldste i trafikk?

Startat av Bergenga, 25 september 2009, 15:04:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

I Lahti kom vi over denne, Koiviston Auto #351. Karosseriet er et Kabus 2H bygget i 1987, og det er ikke eldre enn det man kan regne med i Finland. Men da jeg kom hjem og sjekket diverse finske busslister fant jeg ut at chassiet er en Volvo B58 fra 1969. Det er altså snakk om et 22 år gammelt karosseri på et 40 år gammelt chassi ... fortsatt i trafikk! :o

Om dette stemmer vet jeg ikke, men våre finske venner kan kanskje bekrefte det. Jeg vet heller ikke om hvor mye av chassiet som er originalt. De må da ha byttet ting som motor og girkasse minst én gang siden da? Jeg kunne ikke høre hva slags motor som faktisk satt i den, og jeg visste jo ikke om at den var så gammel før etterpå.


KKK-494 i Lahti, 08.09.2009.
Mvh.
Øyvind Berg

Björn Forslund

Stämmer nog bra att det kan vara en B58, det ser man på de gamla Volvo-fälgarna med liten bultcirkel.
Koiviston Auto byggde ju egna bussar, så det var nog inget större problem att bygga en ny kaross på ett gammalt renoverat chassi. Givetvis är drivlinan säkerligen bytt/renoverad flera gånger.

Ersa

Det måste väl vara chassiet som bestämmer årsmodellen?
Skulle vara rätt kul att göra en liknande sak här i Sverige. Halvny fin kaross på ett veteranreggat chassie. 8)

Jan Sjöberg

SJ 1112 Td  hadde ny kaross   Den gamla om jag inte har fel brann .. vilket år kommer jag inte i håg nu... någon annan ? Staffan? Sören?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 26 september 2009, 07:55:18 AM
SJ 1112 Td  hadde ny kaross   Den gamla om jag inte har fel brann .. vilket år kommer jag inte i håg nu... någon annan ? Staffan? Sören?

När man inte vet själv går man förstås till Svensk Busshistoria. Av denna framgår att Hägglundskarossen byttes ut mot en Säffle-kaross med nummer 2078. Nummerserien tyder på att bussen kom ut med ny kaross 1976.

Stefan Norin

SL H20A 5383, är väl ett av modernaste exemplen på nya karroser på äldre chassin.
SL H54/H58 4824 och H58/H1 4961 är väl andra??

L-G Lassander

Det stämmer mycket bra att bussen har ett Volvo B58 chassi från 1969! 1986-1987 karosserade Kabus om sex stycken gamla B58:or, alla med årsmodeller 1967-1973. Detta är den enda som fortfarande finns kvar.

1990-1992 karosserades ytterligare 24 gamla B58:or. Dessa dock med skillnaden att de byggdes med stadsbusskaross och utrustades med Allison automatlåda. Någon enstaka buss av denna serie går väl fortfarande kvar i trafik.

En länk till finska Wikipedias sida om Kabus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kabus

Att karossera om gamla chassin är inget ovanligt i Finland. På detta sättet förlänger man livslängden på ett chassi med cirka 10-15 år. Savonlinja koncernen har varit den som sysslat mest med detta. Då har det oftast handlat om B58 och B10M chassin med kaross från Lahden Autokori.

En omkarosserad Scania K113 med Lahti Flyer kaross: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/S/Savonlinja+-+Yhti%F6t/600-700/687+%28ZCU-619%29+Lasse.JPG

En omkarosserad B58 med Lahti 431 Falcon kaross: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/S/Savonlinja+-+Yhti%F6t/100-200/131+%28UMA-991%29+Lasse.jpg

En omkarosserad Volvo B10M Kiitokori OmniStar: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/P/Pekolan+Liikenne+Oy/03+%28ABG-763%29+Lasse.JPG

Och slutligen en omkarosserad Volvo B10M med Lahti Eagle kaross: http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/P/Pohjolan+Matka+Oy/300-400/352+%28SJT-201%29+Lasse.JPG

Niklas Bygdestam

Citat från: Øyvind Berg skrivet 25 september 2009, 15:04:54 PM
I Lahti kom vi over denne, Koiviston Auto #351. Karosseriet er et Kabus 2H bygget i 1987, og det er ikke eldre enn det man kan regne med i Finland. Men da jeg kom hjem og sjekket diverse finske busslister fant jeg ut at chassiet er en Volvo B58 fra 1969. Det er altså snakk om et 22 år gammelt karosseri på et 40 år gammelt chassi ... fortsatt i trafikk! :o

Om dette stemmer vet jeg ikke, men våre finske venner kan kanskje bekrefte det. Jeg vet heller ikke om hvor mye av chassiet som er originalt. De må da ha byttet ting som motor og girkasse minst én gang siden da? Jeg kunne ikke høre hva slags motor som faktisk satt i den, og jeg visste jo ikke om at den var så gammel før etterpå.


KKK-494 i Lahti, 08.09.2009.


Den här karossen har väl inte funnits i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

L-G Lassander

Nej, det har den inte. Faktiskt har Kabus aldrig funnits hos någon annan trafikant än Koiviston Auto och dess dotterbolag. Kabus är företagets egen fabrik och tillverkar bussar enbart till eget bruk. Namnet Kabus är en förkortning av Koiviston Auto BUS.


sukkeri

#10
Kabus valmisti ensimmäisen, pikavuorokäyttöön tarkoitetun linja-autonsa vuonna 1977.
Fritt översatt: Kabus tillverkade sin första, express specificerad buss år 1977.
Google översatt :Kabus producerade den första, en snabb sväng av bussar och bilar under 1977.  :'(

Ersa

Google översättning leder ofta till rejäl humor, om man kan båda språken själv. Staden Lahti (även på svenska) översätts till Gulf. ;D

sukkeri

Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2009, 19:02:08 PM
Google översättning leder ofta till rejäl humor, om man kan båda språken själv. Staden Lahti (även på svenska) översätts till Gulf. ;D
LAHTI heter på svenska LAHTIS.

Bergenga

Takk for all utfyllende informasjon, Lasse! :D
Det er mye av det du skriver som jeg delvis har lest meg til, men når det for det meste er snakk om å prøve å tyde finsk ved hjelp av Google Translate og andre enda dårligere metoder, så holder jeg meg helst til å tyde busslistene, og så lar jeg andre som opplagt kan mer fortelle en del mer enn det jeg forteller.

Historien til Kabus er egentlig ganske spesiell. I Norge var det også vanlig hos noen busselskaper at de bygde egne busskarosserier. Noen ganger etter helt egne tegninger og noen ganger med deler fra andre karosserifabrikker. Men dette tror jeg det ble slutt på en gang på 60-tallet.

Rekarossering har også vært ganske vanlig i Norge, men det er ikke det nå lenger. Grunnen er vel at byggekvaliteten på karosserier er mye bedre, sammenlignet med holdbarheten til chassiet enn det det var før. En buss er også mye mer komplisert enn før, og nå som det finnes alle mulige alderskrav og utslippskrav er det nærmest helt uaktuelt. Om bussen er for slitt går den til skrot, er den gammel men ikke sliten går den ofte til husbuss, og ellers går det aller meste til Baltikum, mens de beste går til Finland.
Men rekarossering er ikke helt slutt. Hos Vest ble det rekarossert hele 2 busser de siste par årene, men begge var busser som var vraket. En 8700LE fra 2004 ble til en Vest Center og en Star 502 fra ca. 2000 ble til en Vest Horisont. Rekarossering utenom skadede busser er nok derimot noe vi aldri kommer til å se mer av i Norge.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: sukkeri skrivet 26 september 2009, 20:46:29 PM
LAHTI heter på svenska LAHTIS.

Där lärde man sig nåt nytt. "Lahtis" med s har jag aldrig sett/hört användas förr.