Gamla bussar mm Del 1

Startat av Stefan P, 25 september 2009, 12:30:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag håller på att läsa en intressant bok om gamla bussar som heter alla våra bussar skriven av Gert Ekström Lars Ericson och Lars Olov Karlsson.

1. BSBV byggde tydligen egna chassin från 1952. Är det någon som kan mer om detta?
2. Det har tydligen funnits tre semitrailer busser. Först SS buss, sen Linjetrafiksbuss en Volvo med ASJ kaross till slut kom det en till flygvapnet 1939 är det någon som kan mer om de två sista?

mvh Stefan P

Björn Forslund

1. Det där rörde sig om ungefär ett halvdussin bussar som BSBV byggde chassin till på egen verkstad (Handengaraget) i slutet av 40-talet o början av 50-talet. Man ville prova lite olika saker, som motorn framför framaxeln, och mittmotor(tror det var Leyland). Ett par av bussarna var enorma för sin tid. De karosserades av SKV.
När Scania sedan blivit övertygade om att det faktiskt gick att bygga bussar med dörr framför framaxeln, och motorn framför densamma, (BF-serien) nöjde sig BSBV med  dessa bussar istället.

Stefan P

Hej

Tack för svar. Tala om att vara före sin tid.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 25 september 2009, 12:30:46 PM
Hej

Jag håller på att läsa en intressant bok om gamla bussar som heter alla våra bussar skriven av Gert Ekström Lars Ericson och Lars Olov Karlsson.

1. BSBV byggde tydligen egna chassin från 1952. Är det någon som kan mer om detta?
2. Det har tydligen funnits tre semitrailer busser. Först SS buss, sen Linjetrafiksbuss en Volvo med ASJ kaross till slut kom det en till flygvapnet 1939 är det någon som kan mer om de två sista?

mvh Stefan P

Stefan! Maila mig så får Du uppgifter. Hälsn. Mats