Ersätter linje 96

Startat av Mr G, 24 september 2009, 21:23:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En Essingecapitol i dess rätta element, dvs i trafik på Essingelinjen. Tio år efter den första sejouren på linje 96 går det åter H23:or här, fast nu med nygammalt linjenummer 56, dvs samma linjenummer som 96:an ersatte vid trådbussinförandet 1945. Bild från 1973.
吉先生

Peter Rost

Trevlig bild! Biografen Draken, som skymtar till vänster i bild är väl numera nedlagd. :-\

/Peter

Cero

Fantastisk bild på många sätt. Förutom den härliga bussen och Draken (som väl numera är kyrksal??) syns Toyota Corolla, Toyota Carina, Plymouth (Valiant?) och SAAB 99. Strax till vänster om bussens bakre hörn finns numera Cherionstudion där många internationella hitlåtar tagits fram de senaste 15 åren. Dessutom i hundra knutars backe Volvo 144 samt Opel Rekord. Just hundra knutars backe håller f.n. på att överdäckas samt att utsikten bakom bussen, dvs mot höghuset i bakgrunden, bebyggs med nya bostadshus samt hotell.

621

Citat från: Cero skrivet 24 september 2009, 22:09:39 PM
Fantastisk bild på många sätt. Förutom den härliga bussen och Draken (som väl numera är kyrksal??) syns Toyota Corolla, Toyota Carina, Plymouth (Valiant?) och SAAB 99. Strax till vänster om bussens bakre hörn finns numera Cherionstudion där många internationella hitlåtar tagits fram de senaste 15 åren. Dessutom i hundra knutars backe Volvo 144 samt Opel Rekord. Just hundra knutars backe håller f.n. på att överdäckas samt att utsikten bakom bussen, dvs mot höghuset i bakgrunden, bebyggs med nya bostadshus samt hotell.

Mig veterligen är Draken alltjämt tom. För något år sedan skulle det bli galleria men nu arbetar två föreningar för att det skall bli ungdomslokal

K R

Citat från: Cero skrivet 24 september 2009, 22:09:39 PM
Fantastisk bild på många sätt. Förutom den härliga bussen och Draken (som väl numera är kyrksal??) syns Toyota Corolla, Toyota Carina, Plymouth (Valiant?) och SAAB 99.

Hej!

Jovisst är det en vit Plymouth Valiant som står i raden av parkerade bilar.
Årgången är 1963 och här i Sverige marknadsfördes den som Chrysler Valiant,
vilket den fick heta hos oss från introduktionen 1960 och fram t o m 1964.
Fr o m 1965 benämndes den så även i Sverige som Plymouth Valiant.
F ö var Valiant ett eget märke inom Chryslerkoncernen det första året, men gick redan 1961 in i Plymouthdivisionen.

mvh K R

Ingwar Åfeldt

Citat från: K R skrivet 24 september 2009, 23:59:33 PM
Hej!

Jovisst är det en vit Plymouth Valiant som står i raden av parkerade bilar.
Årgången är 1963 och här i Sverige marknadsfördes den som Chrysler Valiant,
vilket den fick heta hos oss från introduktionen 1960 och fram t o m 1964.
Fr o m 1965 benämndes den så även i Sverige som Plymouth Valiant.
F ö var Valiant ett eget märke inom Chryslerkoncernen det första året, men gick redan 1961 in i Plymouthdivisionen.

mvh K R

Njae, jag hade en Valiant 1965, se bilden, och den benämndes fortfarande Chrysler Valiant. Senare hade jag en 1967 och det var en Plymouth Valiant.

M v h
Ingwar

frigge

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 september 2009, 02:11:18 AM
Njae, jag hade en Valiant 1965, se bilden, och den benämndes fortfarande Chrysler Valiant. Senare hade jag en 1967 och det var en Plymouth Valiant.

M v h
Ingwar

Min 65:a heter i alla fall plymouth både i bilregistret och i fronten

Ingwar Åfeldt

Citat från: frigge skrivet 25 september 2009, 03:12:58 AM
Min 65:a heter i alla fall plymouth både i bilregistret och i fronten

Jag ser just att det står Plymouth på fronten av min bil också! :o Handhavandeboken säger dock Chrysler! Jag rättar in mig i ledet!

M v h
Ingwar

Viking

Citat från: Mr G skrivet 24 september 2009, 21:23:50 PM

En Essingecapitol i dess rätta element, dvs i trafik på Essingelinjen. Tio år efter den första sejouren på linje 96 går det åter H23:or här, fast nu med nygammalt linjenummer 56, dvs samma linjenummer som 96:an ersatte vid trådbussinförandet 1945. Bild från 1973.

Om jag tolkar bilden rätt så är bussen på väg in på Hantverkargatan. Vände 56 innan Fridhemsgatan eller fortsatte det runt kvarteret eller alternativt Hantverkargatan ner mot Stadshuset?. Jag trodde den gick Drottningholmsvägen ner.

Hälsningar
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Jan-Peter

Ja det är riktigt att 56:an körde,Hantverkargatan-St Eriksgatan-Drottnigholmsvägen .
Ändhållplatsen låg utanför T-bana "Fridhemsplan