Mycket om busstrafiken i Malmö/Lund

Startat av Walter, 24 september 2009, 15:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Och inte allt är särskilt roligt. Innan har här vairt inlägg om att bussarna i Malmö bullrar för mycket, nu går de visst på tomgång för länge.

http://sydsvenskan.se/malmo/article552658/Fel-i-arbetsrutinerna-och-omedelbar-andring.html

Igår krockade två bussar med varandra vid sjukhuset i Lund, idag var det personpåkörning

http://sydsvenskan.se/lund/article552661/Person-pakord-i-Lund.html

Och det s.k buset ger sig visst aldrig

http://sydsvenskan.se/malmo/article552623/Pulverattack--forblindade-bussforare.html
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!




Cyklisten

Är det verkligen problem med tomgångskörning? Det finns ju nästan inga bostäder där, bussarna har miljömoterer och de flesta går på gas. Undrar om det är någon som har tråkigt på jobbet och försöker hitta saker att gnälla på ;)
Själv känner jag nog inget bussgarage där man inte kör på tomgång då och då, i alla fall vid verkstäder.
I dagens Skånskan får man läsa många konstiga kommentarer angående "problemet". Personen som klagade påstår även att Arriva reparerar bussar utanför området vilket är hemskt ;)
Sedan undrar man kanske vem är "Edam" från Sydsvenskans artikel...

Simon Bertilsson

Känns inte som något enormt problem, men jag förstår inte varför bussarna står på tomgång så länge.
Det ska ju räcka med ett par minuter för att ladda luft osv...

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 25 september 2009, 16:07:57 PM
Känns inte som något enormt problem, men jag förstår inte varför bussarna står på tomgång så länge.
Det ska ju räcka med ett par minuter för att ladda luft osv...

Värme kan va en sak de vill ha

Simon Bertilsson



jonas a

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 september 2009, 16:40:08 PM
Värme kan va en sak de vill ha


Jo förvisso, men inte ska det behövas 30 minuter som artikeln nämner. Fler startare i tjänst än 1 bör ju lösa deras starta upp bussar problem.
Men att chaufförerna inte startar sin buss själv och kontrollerar själv låter konstigt.

bjalle

Citat från: jonas a skrivet 25 september 2009, 16:56:11 PM

Jo förvisso, men inte ska det behövas 30 minuter som artikeln nämner. Fler startare i tjänst än 1 bör ju lösa deras starta upp bussar problem.
Men att chaufförerna inte startar sin buss själv och kontrollerar själv låter konstigt.

Självklar inte...

Cyklisten

Tänkte på en sak nu. Är gasen subventionerad? Så att alla får betala för bussarnas tomgångskörning? Eller får de stå för alla utgifter själva? Är det skattepengar som går åt så är det mindre bra, annars är det upp till dem (tycker inte att tomgångskörningsregeln ska gälla för miljöbränsledrivna fordon?) att planera så att de inte förstör företagets ekonomi. Men bussar är ganska komplexa när man tänker på alla system och det händer ofta att de körs/testas på tomgångskörning och ingen tycker att detta är konstigt. Annars kan man köra runt med bussen som testas för att följa regler, men då blir det minst lika mycket utsläpp.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 25 september 2009, 23:49:56 PM
Tänkte på en sak nu. Är gasen subventionerad? Så att alla får betala för bussarnas tomgångskörning? Eller får de stå för alla utgifter själva? Är det skattepengar som går åt så är det mindre bra, annars är det upp till dem (tycker inte att tomgångskörningsregeln ska gälla för miljöbränsledrivna fordon?) att planera så att de inte förstör företagets ekonomi. Men bussar är ganska komplexa när man tänker på alla system och det händer ofta att de körs/testas på tomgångskörning och ingen tycker att detta är konstigt. Annars kan man köra runt med bussen som testas för att följa regler, men då blir det minst lika mycket utsläpp.

Det är väl snarare tvärtom. Det vill säga att om de gör åt en massa gas i onödan så är det skattebetalarna som tjänar på det eftersom även gas är belagd med drivmedelsskatt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrRep

För inte så länge sedan testade Arriva i Malmö ett system där de har passare som kör fram bussarna till förarna pågrund av att deras egna förare oftast inte fick i gång bussarna själva (Typ: Hjälpstart, luckgivare osv) samt att deras egna förare orsakade ganska mycket olyckor på gårdsplan. Jag tror att de fortfarande använder detta system för olyckorna minskade kraftigt...

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrRep skrivet 26 september 2009, 11:21:17 AM
För inte så länge sedan testade Arriva i Malmö ett system där de har passare som kör fram bussarna till förarna pågrund av att deras egna förare oftast inte fick i gång bussarna själva (Typ: Hjälpstart, luckgivare osv) samt att deras egna förare orsakade ganska mycket olyckor på gårdsplan. Jag tror att de fortfarande använder detta system för olyckorna minskade kraftigt...

Hur går detta ihop med alkolås? Eller använder inte Arriva sådana?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)