Linjekartor från Jämtland 1983-84

Startat av Ersa, 24 september 2009, 00:56:37 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Som man kan läsa i en annan tråd kom jag nyligen över en hög tidtabeller från Jämtland & Västerbotten.
Här följer riktigt inaktuella kartor över Jämtland. Ber om ursäkt för bildstorleken på 1000 px i bredd, men det blev inte bra med mindre format.

Jag börjar på hemmaplan. De flesta linjenummer på 7xx heter 6xx idag, och observera att tåg är det enda man kan åka på riksväg 81 (idag E45) mellan Rätan (dvs Röjan jvgstn) och Överhogdal. En av de tre små operatörerna som delade på lilla linjen 715 Handsjön-Rätan-Röjan/Lillsved-Åsarna var en åkare från Rätan med namn Olofsson, sedermera en av KR Trafiks båda grundare.

Linje 162 (idag 153) är då som nu en av länets längsta mellan Östersund och Gunnarvattnet. Wänseth körde bara mellan Storlien och Ånn, och en norsk linje 99 (tåg eller buss?) verkar gå från Storlien till Trondheim. Inget om denna står då med i tidtabellerna.

Lit och Strömsund har ovanligt många linjenummer identiska idag, i 14x- och 4xx-serierna.

at1981

Hejsan!

Det här var mycket intressant, speciellt den kartan som berör Bergs kommun och Härjedalens kommun :)

Finns det några tidtabeller till förfogande från denna tidsperiod?

Jag undrar hur det var med trafiken på linje 811, 814 och 815 som idag saknar busstrafik. (När upphörde trafiken på dessa linjer?)

Sedan gick ju vissa turer på 713 på grusvägen mellan Lill-Börtnan och Svenstavik, men hur ofta gick linjen på den vägen? (När upphörde linje 713 att köra på grusvägen mellan Lill-Börtnan och Svenstavik?)

Linje 83, gick den ända ned till Mora?

Tack Erik för intressanta linjenätskartor :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 24 september 2009, 09:53:35 AM
Finns det några tidtabeller till förfogande från denna tidsperiod?

Jag undrar hur det var med trafiken på linje 811, 814 och 815 som idag saknar busstrafik. (När upphörde trafiken på dessa linjer?)

Det finns tidtabeller för nästan alla linjer på kartan. Vill du se fler än de du nämner ovan, så säg bara till.
Kan inte svara på din fråga, men jag kan visa tidtabellerna:

Ersa

Linje 83, gick den ända ned till Mora?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 september 2009, 09:57:34 AM
Nej 83:an gick till Tandsjöborg och vidare in i Hälsingland (Los-Färila)

På den här tiden gick det bra att åka tåg på Inlandsbanan, till skillnad mot idag när man enbart åker buss bredvid järnvägen.

Ersa

Sedan gick ju vissa turer på 713 på grusvägen mellan Lill-Börtnan och Svenstavik, men hur ofta gick linjen på den vägen? (När upphörde linje 713 att köra på grusvägen mellan Lill-Börtnan och Svenstavik?)

Bussar på grusvägen förbi "Mo-Börtnan-vägskälet" är idag oerhört lätträknade. Men 1983 verkade 13:30-avgången från Ljungdalen ta denna väg till Svenstavik. Varför man tog genvägen kanske Ödlund eller Ljunggren minns?

Minns för övrigt att nån trubadur skrev en låt som handlade om "Mo-Börtnan-vägaskälé"...

at1981

Hejsan!

Tack så mycket för dessa väldigt intressanta tidtabeller från förr :) Kul att du har sparat :)
Har du mycket sparat material från förr (olika årtal och så) i form av tidtabeller och linjenätskartor för Bergs kommun och Härjedalens kommun?

Det jag minns från när jag var liten var orangea SJ-bussar med Volvo-fabrikat utanför affären i Börtnan :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 24 september 2009, 13:20:06 PM
Tack så mycket för dessa väldigt intressanta tidtabeller från förr :) Kul att du har sparat :)
Har du mycket sparat material från förr (olika årtal och så) i form av tidtabeller och linjenätskartor för Bergs kommun och Härjedalens kommun?

Jag har inte sparat dessa, utan något nördmässigt ännu värre. ;) Dvs betalat för att köpa till mig dessa av en samlare som skulle avveckla sin samling. Jag var lite för ung att samla tidtabeller i 4-5 årsåldern. Mina egna små samlingar börjar först i mitten av 90-talet.