Huvudmeny

Grön vagn i Uppsala

Startat av Ersa, 23 september 2009, 23:50:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vad användes denna till? Persontransporter? Drogs den efter en buss?
Den ser likadan ut fram och bak, med samma typ av "Fiat-lampor" upptill på båda sidor.

RoTe

Ett tidigt försök till ett spårbilssystem.

Ersa

Finns det bilder och fakta någonstans?

Niclas Rosenius

Kommer ej ihåg exakta år tal dom hade detta projekt igång.

Men tror under hela den tiden såg jag bara den rulla en gång.

Banan var belägen på en åker mellan Ulleråker och Ultuna utmed bussvägen.

//Niclas

RoTe

Vem äger vagnen och varför står den bara och skräpar?

Niclas Rosenius

Citat från: RoTe skrivet 24 september 2009, 00:55:26 AM
Vem äger vagnen och varför står den bara och skräpar?

Om det är kommunen eller Uppsala Buss som äger den vet jag ej.

Dom har inte kommit på ett bra sätt att bli av med den  ;)

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 23 september 2009, 23:50:15 PM
Vad användes denna till? Persontransporter? Drogs den efter en buss?
Den ser likadan ut fram och bak, med samma typ av "Fiat-lampor" upptill på båda sidor.

Vagnen är tillverkad i Ungern. Den är en kvarleva från ett misslyckat projekt från 1990-talet

Det var främst ett politiskt parti som stod i spetsen för detta projekt, och det var ett mindre parti men även ett större backade upp projektet. Mellan Ulleråker och Ultuna byggdes en provbana som inte var användbar till något vettigt. Den liknade egentligen mer en stor modelljärnväg eller liknande. Vagnen är elektrisk och har aldrig använts ihop med bussar, trots att den kan påminna om ett bussläp till sitt utseende. Vagnen är inte heller något landsvägsfordon trots gummihjulen. Vagnen skulle gå på en storts stödräls som bestod av I-balkar. Men den gick och drev med gummihjul. På provbanan fanns också ett plåtskjul där vagnen förvarades. Proven pågick under 1990-talet. Projektet var livligt debatterat och måttligt populärt bland Uppsalas befolkning. Bland annat ansåg man att om projektet skulle bli verklighet skulle dessa banor utgöra hinder för gående och cyklister och försämra övrig framkomlighet. Det var livliga protester mot projektet. Provbanan som byggdes mellan Ulleråker och Ultuna byggdes på ett sätt att den dessvärre inte kunde betjäna någon och därför inte kunde få vettig funktion i sig själv. Den lär också ha kostat ett miljonbelopp att bygga vilket även det blev föremål för debatter

Efter några år revs slutligen provbanan och projektet lades ned. Istället finns andra funderingar idag som t ex så kallad spårtaxi. Vagnen står däremot kvar på just ett inhägnat område och skräpar. Den skrotas inte heller utan bara förfars och blir värre allteftersom tiden går. Som den ser ut idag är den delvis klo**rad och vandaliserad. Den är dessutom vattenskadad och det växer mossa inne i vagnen. Att göra iordning den igen är nog rätt uteslutet med tanke på att det inte finns något att använda den till. Så förr eller senare lär den skrotas. Fast om jag förstått saken rätt lär det finnas lite oklarheter om ägandet vilket lär fördröja skrotning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 september 2009, 02:29:49 AM
Vagnen är tillverkad i Ungern. Den är en kvarleva från ett misslyckat projekt från 1990-talet

Det var främst ett politiskt parti som stod i spetsen för detta projekt, och det var ett mindre parti men även ett större backade upp projektet.

Projektet var också livligt uppbackat av Uppsalabuss planeringschef och hann lyckades också få stöd för det från Svenska Lokaltrafikföreningen. Det skrevs mycket om det i deras tidning Svensk Lokaltrafik. Jag var dock oskyldig till detta även om jag under denna tid medarbetade i tidningen.
Det var under 1990-talets första år som proven gjordes och någon större lycka blev det som sagt inte. Tanken var att dessa vagnar skulle vara förarlösa. Jämförelsen med spårbilar är inte helt irrelevant men skillnaden är att vagnarna av den typ på bilden skulle gå efter tidtabell på banor i markplanet. De tog också betydligt fler resande.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2009, 09:30:46 AM
Projektet var också livligt uppbackat av Uppsalabuss planeringschef och hann lyckades också få stöd för det från Svenska Lokaltrafikföreningen. Det skrevs mycket om det i deras tidning Svensk Lokaltrafik. Jag var dock oskyldig till detta även om jag under denna tid medarbetade i tidningen.
Det var under 1990-talets första år som proven gjordes och någon större lycka blev det som sagt inte. Tanken var att dessa vagnar skulle vara förarlösa. Jämförelsen med spårbilar är inte helt irrelevant men skillnaden är att vagnarna av den typ på bilden skulle gå efter tidtabell på banor i markplanet. De tog också betydligt fler resande.

Inblandningen från Uppsalabuss märktes också ett tag. Det fanns något år på tidtabellerna en sida som mer eller mindre gjorde lite propaganda för detta projekt, och denna propaganda fanns alltså då de politiska debatterna var som hetast

Visst tar den här vagnen mer passagerare än vad de tänkta spårbilarna gör. Att den var förarlös borde jag också ha påpekat. Det kan också tilläggas att inredningen går i buss-stil om man säger så. Innerväggar och soffor går i samma stil som om det hade varit en buss. Klädseln på sofforna är föresten exakt samma som finns i Uppsalas bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Nä, det lilla partiet Miljöpartiet som förtjänas att hängas ut för sånt här trams håller ju fortfarande på med dessa idéer.

Bygga en massa spår överallt och hängande banor och jag vet inte allt.

Kostar det så smakar det..och sannerligen kostar sådana oöverstigliga visioner.

Nog tur att Miljöpartiet inte är styrande i Uppsala - spårvagn, spårbil och häst & vagn hade nog varit resultatet i längden  :D

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 24 september 2009, 12:08:08 PM
Nä, det lilla partiet Miljöpartiet som förtjänas att hängas ut för sånt här trams håller ju fortfarande på med dessa idéer.

Bygga en massa spår överallt och hängande banor och jag vet inte allt.

Kostar det så smakar det..och sannerligen kostar sådana oöverstigliga visioner.

Nog tur att Miljöpartiet inte är styrande i Uppsala - spårvagn, spårbil och häst & vagn hade nog varit resultatet i längden  :D

Då är ju spårvagn det enda vettiga som kommer från deras sida. Det även diskuteras en del om trådbussar också.

//Niclas