Huvudmeny

EOS

Startat av Autotransit, 23 september 2009, 20:20:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Vad är detta för ett fordon? Det enda jag vet om det är att är att Van Hool producerade och sålde de här modellerna.

/Stellan

Frippe Fribas

Jag vet att jag läste någonstans om historien runt denna tillverkare, men nu hittar jag ingenting i den vägen...
Det jag vet är det som kan utläsas på Van Hools hemsida: "Van Hool took over "LAG" Bus in Bree. This acquisition gave Van Hool extra production capacity. The model produced by "LAG" was incorporated into a separate legal entity under the name of EOS Coach Mfg. Co. NV."
EOS förblev alltså ett eget företag inom Van Hool, men under sena 90-talet lades produktionen ned om jag minns rätt (jag är inte alls säker på år).
//Fredrik

Autotransit

Van Hool gjorde som Volvo med Drögmöller och Aabenraa...de köpte upp företaget och lade ner det?

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 september 2009, 21:01:10 PM
Jag vet att jag läste någonstans om historien runt denna tillverkare, men nu hittar jag ingenting i den vägen...
Det jag vet är det som kan utläsas på Van Hools hemsida: "Van Hool took over "LAG" Bus in Bree. This acquisition gave Van Hool extra production capacity. The model produced by "LAG" was incorporated into a separate legal entity under the name of EOS Coach Mfg. Co. NV."
EOS förblev alltså ett eget företag inom Van Hool, men under sena 90-talet lades produktionen ned om jag minns rätt (jag är inte alls säker på år).
//Fredrik

Jag reagerar på att jag tycker att bussarna har lite van Hool-stil. Misstänker att van Hool kanske ändrat modellerna något och haft lite inflytande här när dessa bilder publicerades
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ove Bojarp

Det får man se på ch.nr, det har jag råkat ut för att det finns EOS med VanHool skylt också.
Utseendemässigt är det svårt att avgöra om karossen är EOS annat än på de urtag för kylning
eller vad det nu är på sidan.

Frippe Fribas

Citat från: Autotransit skrivet 23 september 2009, 22:10:23 PM
Van Hool gjorde som Volvo med Drögmöller och Aabenraa...de köpte upp företaget och lade ner det?

/Stellan
Ja, ungefär så kan man säga...

Citat från: Ove Bojarp skrivet 24 september 2009, 00:08:58 AM
Det får man se på ch.nr, det har jag råkat ut för att det finns EOS med VanHool skylt också.
Utseendemässigt är det svårt att avgöra om karossen är EOS annat än på de urtag för kylning
eller vad det nu är på sidan.
Tidiga EOS under Van Hools ledning hette bara EOS, sedan blev det Van Hool EOS med Van Hools logo på bussarna.
Naturligtvis försökte väl Van Hool använda delar från sina egna modeller även på EOS bussar för att få ned kostnaderna antar jag, detta bidrar ju även till en viss likhet mellan modellernas utseende.
Dock tycker jag att EOS alltid har varit lätta att känna igen på den något speciella fronten, men jag tycker de skiljer sig ganska tydligt från Van Hools egna bussmodeller även i övrigt.
EOS-konceptet kan liknas med Volvos förhållande till Drögmöller, de byggde betydligt mindre serier och med en helt annan standard än massproduktionen hos Van Hool.
//Fredrik