GUB 548 och andra frågor

Startat av Stefan P, 23 september 2009, 17:07:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

GUB 548 finns den kvar har inte sett den på länge?
Turistbussen som heter 711 vilka linjer går den på?
När är depån byggd?

mvh Stefan P

76

548 används just nu för utbildning av nya förare, rullar runt stan dagligen med en övningskörningsskylt på baken.

Niclas Rosenius

Citat från: Stefan P skrivet 23 september 2009, 17:07:30 PM
Hej

När är depån byggd?

mvh Stefan P

Nån vagn 711 har vi inte på GUB men du kanske menar 701? Den används för skolkörning och diverse beställningskörningar.

//Niclas

Stefan P

Hej

Visst menar jag 701, har för stora fingrar för tangentbordet så ibland blir det fel.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 23 september 2009, 17:07:30 PM
Hej

När är depån byggd?

mvh Stefan P

Citat från: 76 skrivet 23 september 2009, 17:08:32 PM
548 används just nu för utbildning av nya förare, rullar runt stan dagligen med en övningskörningsskylt på baken.

548 har nu varit övningsbuss i ett par år. Men under sommaren har den varit sommaravställd och stått uppställd tillsammans med en del andra sommaravställda bussar. Troligen kommer den fortsätta rulla omkring som övningsbuss i ett par år till. Den kommer nog också att överleva de sista Scania CN 113 ledbussarna som finns kvar

På SSS har vi förhoppningar om att försöka få ta över 548 den dagen den inte längre kommer användas som övningsbuss. Vi får se hur det blir men själv hoppas jag verkligen på att bussen sparas

Det är en ovanligt fin och välhållen stadsbuss trots sin ålder :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 19:12:52 PM
548 har nu varit övningsbuss i ett par år. Men under sommaren har den varit sommaravställd och stått uppställd tillsammans med en del andra sommaravställda bussar. Troligen kommer den fortsätta rulla omkring som övningsbuss i ett par år till. Den kommer nog också att överleva de sista Scania CN 113 ledbussarna som finns kvar

På SSS har vi förhoppningar om att försöka få ta över 548 den dagen den inte längre kommer användas som övningsbuss. Vi får se hur det blir men själv hoppas jag verkligen på att bussen sparas

Det är en ovanligt fin och välhållen stadsbuss trots sin ålder :D

Vet du varför 630 ej blivit påställd igen och vad som skall hända med 830-837?
De skulle väl bort.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bese001 skrivet 23 september 2009, 19:31:44 PM
Vet du varför 630 ej blivit påställd igen och vad som skall hända med 830-837?
De skulle väl bort.

Det finns de som vet betydligt bättre än mig om detta. Men jag kan i alla fall säga det jag vet

629-633 ska bort så snart det går. De går nu på förlängd tid och skulle egentligen ha varit borta redan i våras. Nu ska de vara kvar till i sommar är det tänkt eller i alla fall till det kommer nya bussar som kan ersätta. Vi kan utgå ifrån att bussarna försvinner vid nästa nyleverans av nya MAN-bussar. När det gäller 630 så anses den väl nu inte behövas så man lugnar sig kanske med att sätta alla i drift eftersom de ändå går på övertid så ställer man väl inte på fler än absolut nödvändigt

830-837, dvs Ontario II ska också bort så snart något kan ersätta. Det har pratats i ett par år om att få bort dessa. Problemet är att det just nu inte finns något som kan ersätta. Jag vet inte just nu hur långt man har kommit med att beställa nytt som kan ersätta. En intressant detalj är att de två nyaste bussarna av denna typ, dvs 836 och 837 har varit avställda I ett par år nu och kommer troligen aldrig mer I trafik heller. Dessa två är faktiskt ett år nyare än de andra men är ändå avställda. Anledningen lär vara att de två nyaste har någon lukt invändigt som kommer från materialet inredningen är byggd av som anses obehaglig. De lite äldre saknar visst lukten eller den är i alla fall mindre besvärande på dessa

Andra som vet bättre än mig får komplettera och rätta eventuella fel här ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 september 2009, 20:00:29 PM
Det finns de som vet betydligt bättre än mig om detta. Men jag kan i alla fall säga det jag vet

629-633 ska bort så snart det går. De går nu på förlängd tid och skulle egentligen ha varit borta redan i våras. Nu ska de vara kvar till i sommar är det tänkt eller i alla fall till det kommer nya bussar som kan ersätta. Vi kan utgå ifrån att bussarna försvinner vid nästa nyleverans av nya MAN-bussar. När det gäller 630 så anses den väl nu inte behövas så man lugnar sig kanske med att sätta alla i drift eftersom de ändå går på övertid så ställer man väl inte på fler än absolut nödvändigt

830-837, dvs Ontario II ska också bort så snart något kan ersätta. Det har pratats i ett par år om att få bort dessa. Problemet är att det just nu inte finns något som kan ersätta. Jag vet inte just nu hur långt man har kommit med att beställa nytt som kan ersätta. En intressant detalj är att de två nyaste bussarna av denna typ, dvs 836 och 837 har varit avställda I ett par år nu och kommer troligen aldrig mer I trafik heller. Dessa två är faktiskt ett år nyare än de andra men är ändå avställda. Anledningen lär vara att de två nyaste har någon lukt invändigt som kommer från materialet inredningen är byggd av som anses obehaglig. De lite äldre saknar visst lukten eller den är i alla fall mindre besvärande på dessa

Andra som vet bättre än mig får komplettera och rätta eventuella fel här ;)

Tack för detta svar! En liten kommentar är att 836 faktiskt är påställd enl CBR 2009-04-21 men den kanske inte används.

Oskar A

Vad gäller 630 så är den avställd p g a fel på växellådan och bör ha varit stående sedan februari/mars även om Bilregistret anger den sjunde april. Bussen togs dock in på verkstad för någon vecka sedan så den borde snart vara igång igen.

Angående 836 stämmer det bra att den återtogs i trafik i våras. Om och hur mycket den rullar i nuläget vet jag tyvärr inte.

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Det är alldeles riktigt vad du säger, Oskar. 630 har ett större växellådsproblem.

Sedan kommer 629-633 att ersättas nästa år när vi får dom nya gasledbussarna..

Dessutom kommer 171-176 att bytas ut mot nya gasbussar.

830-837 kommer även dom att fasas ut under nästa år. Mer detaljer runt det får jag återkomma med nästa vecka då jag vet mer om detta efter möte med lednignsgruppen.

Att 836 och 837 varit så mycket stående dom sista åren är att det dels har varit konstig lukt inne i dom som har gjort att fkrare kännt irritation i ögon och hals. 836 används numer endast i nödfall och 837 är ett stående reservdelslager.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 september 2009, 23:12:16 PM

Det är alldeles riktigt vad du säger, Oskar. 630 har ett större växellådsproblem.

830-837 kommer även dom att fasas ut under nästa år. Mer detaljer runt det får jag återkomma med nästa vecka då jag vet mer om detta efter möte med lednignsgruppen.

Att 836 och 837 varit så mycket stående dom sista åren är att det dels har varit konstig lukt inne i dom som har gjort att fkrare kännt irritation i ögon och hals. 836 används numer endast i nödfall och 837 är ett stående reservdelslager.

//Niclas

Tänk om man kunde få bort 501 och 502 när man ändå köper nytt nästa år. Bland vanliga bussar så är dessa i alla fall till sitt utseende de absolut sunkigaste som rullar just nu :(

Björn Ax

//Niclas

Snälla snälla säg att dom har fixat felen som är på 120-125 på dom nästkommande gasarna.
Kommer bli odrägligt om dessa nya bussar rycker och hoppar lika mycket som 120-125 bussarna gör.

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 23 september 2009, 23:21:10 PM
Snälla snälla säg att dom har fixat felen som är på 120-125 på dom nästkommande gasarna.
Kommer bli odrägligt om dessa nya bussar rycker och hoppar lika mycket som 120-125 bussarna gör.

Nu skall du inte va så känslig, Björn. Dom rycker för att du inte skall somna bakom ratten  ;)

Skämtåsido. Problemet med dom vi har år inte inte växellådan som många tror utan problemet ligger nånstans i electroniken till styrningen av  bränsletillförseln. Vissa av bussar går stundtals väldigt bra och ryckfritt och sedan helt plötsligt efter nån vecka börja rycka igen. lite tr.kigt med så annars sköna bussar att köra.

//Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 september 2009, 23:51:28 PM
  Nu skall du inte va så känslig, Björn. Dom rycker för att du inte skall somna bakom ratten  ;)

Skämtåsido. Problemet med dom vi har år inte inte växellådan som många tror utan problemet ligger nånstans i electroniken till styrningen av  bränsletillförseln. Vissa av bussar går stundtals väldigt bra och ryckfritt och sedan helt plötsligt efter nån vecka börja rycka igen. lite tr.kigt med så annars sköna bussar att köra.

//Niclas

Ja för kanske ett halvår sen körde jag 125. Såg att den laddade endast halva trycket i turbon och då gick den hur bra som helst. Lite slö dock. Trodde det var nåt som verkstan hade fixat men hade den några veckor senare och då laddade den fullt igen och gick lika ryckigt igen.

Kanske inte gillar våran biogas.  :P

kimpan

//Niclas

830-837 kommer att fasas ut under nästa sommar. GUB har beställt 8 st 10 m MAN Gasbussar som ska ersätta. Nuvarande 90 linjen tillsammans med flexen kommer med 99% sannolikhet att försvinna till nästa höst och ersättas av ett helt nytt närlinjenät...