LOU vid inköp till kommunala företag

Startat av Ersa, 23 september 2009, 03:46:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Att de kommunala företagen måste upphandla sina inköp har ju diskuterats förr i många olika trådar. Jag som aldrig har arbetat i en kommunal verksamhet har svårt för dessa begrepp och regler.
Så nu undrar jag hur det fungerar helhetsmässigt. Är det enbart inköpspriset som busstillverkarna kan lägga lågt, och då tvinga ett kommunalt bolag att köpa just deras produkt? Eller kan man se till helhetskostnaderna på 8-12 år och därmed döma ut en billig produkt med hänvisning till att en dyrare buss är billigare på sikt, med tanke på service och reparationer?

Det måste ju finnas en anledning till att Solaris Urbino köptes till Polarbuss, LLT och Skelleftebuss, medan GUB istället enbart köper MAN och Neoplan som i sin tur inte alls är vanliga i de tre nordliga städerna.

lil-sis

Inköpspriset verkar vara styrande.

Nu VET jag inte att det är så. Men det verkar så...

Jens

Det mesta i offentlig upphandling handlar väl om att vid eventuell överklagan kunna motivera de beslut man tar med objektiva fakta - inte att det ena eller andra är förbjudet. Egna åsikter och rykten är alltså inte användbara argument utan man måste kunna peka på exempelvis konkreta dåliga konstruktionslösningar. Det som uttryckligen är förbjudet är väl dock att räkna in exempelvis skatte- och sysselsättningseffekter för användning av lokala företag i totalkostnaden.

Sen säger väl också reglerna att man inte får premiera funktioner som inte krävdes i det ursprungliga anbudsunderlaget om man inte går ut och låter samtliga anbudsgivare ha möjlighet att erbjuda även dessa funktioner.

Walter

Är inte detta beroende på hur man utformar underlaget? Det behöver ju inte vara inköpspriset som är avgörande, man kan ju säga att LCC-kostnaden styr till 75% och inköpspriset till 25%, eller väga in andra faktorer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Ax

Sen kan man väga in hur fort tillverkaren kan leverera bussarna också.
En tillverkare som lägger ett lågt bud men inte kan leverera bussarna tillräckligt snabbt kommer ju inte anses som intressant.

yngrot

Det går ju även att styra upp mot en viss bussmodell i anbudsförfrågan.. vissa krav kan ju väldigt få tillverkare klara av.. Men LOU tycker jag bara gör det mer besvärligt för de kommunala för den bussen man helst vill ha kanske faller bort pga priset,,,
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina