När staten betalar...

Startat av blubb, 21 september 2009, 22:35:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

Läser man kommentarerna till artikeln så ser man ju ganska snabbt vad förarna tycker om timanställningar och Arriva(i detta fall).

Man kan ju undra när de som upphandlar trafiken börjar kräva att förarna ska vara heltidsanställda och att fordonsunderhållet sköts?
Men det är ju klart, det blir kanske inte så många anbud då då det är dessa poster man kan tjäna pengar på...

Jo

Man har väl i Sverige i de flesta yrken valt denna väg istället för att ha en hög (eller ännu högra arbetslöshet) samtidigt som det råder brist på arbetskraft inom vissa yrken. Nu har väl i och för sig lokförarutbildningen stoppat intagningen? men annars är det väl i princip bara läkarutbildningen man reglerar hårt för att få brist och aldrig arbetslöshet för personalgruppen.

Dessutom finns det ju bussförare som inte passar till det samtidigt som det finns ingenjörer eller lärare som inte heller borde vara det heller. Man kan ju inte kräva att alla inklusive de olämpliga ska få jobb innan man utbildar några nya. Sedan tror inte jag på den bristsituation som branschen varnar för, för det finns ju som sagt väldigt få tjänster utannonserade. Jag tror inte heller det blir någon generell brist på arbetskraft som vissa från politiskt håll vill hävda även om tiderna säkert blir bättre än idag då mycket av både den industri och tjänsteproduktion som idag finns i väst kommer att flyttas till länder med betydligt lägre kostnader.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2009, 12:39:57 PM
Man kan inte ha heltidsanställda förare om det inte finns arbete för heltidare :-)
Såsom beställningarna av trafiken ser ut på de flesta håll är detta en omöjlighet, däremot kan man ha "fasta" deltidare men sådana tjänster ratas ju av förarna till stor del idag, och det beror mångt o mycket på myndighetsbeslut som varken operatörer eller beställare kan påverka

Helt rätt - MEN! Det finns företag (tänker på ett särskilt men det vågar man ju inte skriva ut här) som inte fastanställer trots att det finns arbete för heltidsanställda. Istället håller man igång verksamheten med timanställda som tvingas köra olagligt. Ok, ingen tvingas, men nästa dag har de inte ens jobb som timanställda så vad är skillnaden? Detta är inga rykten utan fakta jag fått från förare som varit i just den situationen jag beskriver. Är så otroligt trött på att se detta företag slå sig för bröstet och vara med, och tyvärr vinna, alldeles för många upphandlingar. Företaget går bra, på de anställdas bekostnad, men tillför inget positivt för bussbranschen.

Jonas

Citat från: Kaxen skrivet 22 september 2009, 20:49:38 PM
Helt rätt - MEN! Det finns företag (tänker på ett särskilt men det vågar man ju inte skriva ut här) som inte fastanställer trots att det finns arbete för heltidsanställda. Istället håller man igång verksamheten med timanställda som tvingas köra olagligt. Ok, ingen tvingas, men nästa dag har de inte ens jobb som timanställda så vad är skillnaden? Detta är inga rykten utan fakta jag fått från förare som varit i just den situationen jag beskriver. Är så otroligt trött på att se detta företag slå sig för bröstet och vara med, och tyvärr vinna, alldeles för många upphandlingar. Företaget går bra, på de anställdas bekostnad, men tillför inget positivt för bussbranschen.

Som sagt var, någonstans måste de ju spara för att tjäna pengar...  :-X

Tycker det är högst anmärkningsvärt att man i sverige år 2009 kan behandla personalen på detta sätt.

RoTe

Citat från: Z skrivet 23 september 2009, 01:14:53 AM
Tycker det är högst anmärkningsvärt att man i sverige år 2009 kan behandla personalen på detta sätt.

Det går jättebra pga att vi har LAS i Sverige. Arbetsgivarna vågar inte anställa och arbetstagarna vågar inte lämna tryggheten = noll rotation på jobben = svårt att få jobb! Detta utnyttjas då av arbetsgivarna som vet att personalen inte vågar göra uppror.

Ett jätteenkelt sätt att få ett företag att gå i graven är att alla slutar i protest.

Jonas

Citat från: RoTe skrivet 23 september 2009, 02:10:34 AM
Det går jättebra pga att vi har LAS i Sverige. Arbetsgivarna vågar inte anställa och arbetstagarna vågar inte lämna tryggheten = noll rotation på jobben = svårt att få jobb! Detta utnyttjas då av arbetsgivarna som vet att personalen inte vågar göra uppror.

Utan LAS är ju risken att det blir som i USA där man kan få sparken för ingenting. Kommer man 5min sent på måndagsmorgonen är man arbetslös på eftermiddagen, i värsta fall.

Därmed inte sagt att LAS inte kan ändras för att bli mer flexibel.
Å andra sidan är den rätt flexibel som den är då det bara finns en regel man inte han förhandla om och det är att en uppsägning ska ha saklig grund. Allt annat(i princip) går att förhandla bort om man vill, men det är det nog många som inte riktigt känner till.

RoTe

Citat från: Z skrivet 23 september 2009, 11:38:23 AM
Utan LAS är ju risken att det blir som i USA där man kan få sparken för ingenting. Kommer man 5min sent på måndagsmorgonen är man arbetslös på eftermiddagen, i värsta fall.

Därmed inte sagt att LAS inte kan ändras för att bli mer flexibel.
Å andra sidan är den rätt flexibel som den är då det bara finns en regel man inte han förhandla om och det är att en uppsägning ska ha saklig grund. Allt annat(i princip) går att förhandla bort om man vill, men det är det nog många som inte riktigt känner till.

Om arbetsgivaren missköter sig kommer arbetsgivaren inte få någon personal alls i ett sådant system. Alltså är det ett ickeproblem. Förövrigt, om man får sparken för att komma för sent är det bara att ta ett annat jobb eftersom jobben finns. Rörligheten ökar markant med slopat LAS. Sjukskrivningarna minskar också markant.

Lite intressant läsning:
http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=1035&lng=3

Jonas

Citat från: RoTe skrivet 23 september 2009, 23:12:35 PM
Om arbetsgivaren missköter sig kommer arbetsgivaren inte få någon personal alls i ett sådant system. Alltså är det ett ickeproblem. Förövrigt, om man får sparken för att komma för sent är det bara att ta ett annat jobb eftersom jobben finns. Rörligheten ökar markant med slopat LAS. Sjukskrivningarna minskar också markant.

Nu vet ju inte jag, men i den verklighet jag lever i är det ganska stor arbetslöshet just nu och den försvinner nog inte över en natt bara för att man slopar LAS.

LAS, m.fl, kom ju till av en anledning och det är att ta ett STORT steg tillbaka att tabort dessa lagar som skyddar arbetstagarna.
Det är naivt att tro att arbetsgivarna inte skulle utnyttja ett system utan lagar och regler och så länge som vi inte har 10%-ig brist på arbetskraft är det inte direkt lätt att byta jobb hur som helst, speciellt idag när det nästan krävs högskolestudier för vilka jobb som helst...

Länken var dock intressent men som de stod så går det inte att peka på bara en eller två saker som är "boven i dramat" utan det är mycket som spelar in.
Man kan som sagt bevisa vad som helst med statistik  ;)

RoTe

Citat från: Z skrivet 24 september 2009, 00:57:06 AM
Nu vet ju inte jag, men i den verklighet jag lever i är det ganska stor arbetslöshet just nu och den försvinner nog inte över en natt bara för att man slopar LAS.

LAS, m.fl, kom ju till av en anledning och det är att ta ett STORT steg tillbaka att tabort dessa lagar som skyddar arbetstagarna.
Det är naivt att tro att arbetsgivarna inte skulle utnyttja ett system utan lagar och regler och så länge som vi inte har 10%-ig brist på arbetskraft är det inte direkt lätt att byta jobb hur som helst, speciellt idag när det nästan krävs högskolestudier för vilka jobb som helst...

Nej arbetslösheten kommer aldrig att försvinna eftersom väldigt många trivs med att vara arbetslösa!

LAS kom till en gång i tiden då ett helt annat klimat rådde. Jag anser att LAS gör mer skada än nytta idag. Du ska bara veta vilka otroliga summor pengar som går förlorade hos företagen pga personer som "degar" sig genom livet bara för att dom sitter säkert i turordningssystemet. Detta var sjukt tydligt på min förra arbetsplats.

Jonas

Citat från: RoTe skrivet 24 september 2009, 01:05:43 AM
Nej arbetslösheten kommer aldrig att försvinna eftersom väldigt många trivs med att vara arbetslösa!

LAS kom till en gång i tiden då ett helt annat klimat rådde. Jag anser att LAS gör mer skada än nytta idag. Du ska bara veta vilka otroliga summor pengar som går förlorade hos företagen pga personer som "degar" sig genom livet bara för att dom sitter säkert i turordningssystemet. Detta var sjukt tydligt på min förra arbetsplats.

De som vill vara arbetslösa är nog lätträknade i dagens läge(även om det var annorlunda för 10år sedan) då ersättningarna sänks, villkoren blir sämre och a-kassorna tuffare.

Sedan är jag fullt medvetan om att det finns individer som utnyttjar systemet genom att "dega", men frågan är hur många det är i förhållande till hur många som har nytta av lagen?
Som alltid när man granskar/ifrågasätter lagar, regler, och system måste man se till vad som är bäst i det stora hela, "the greater good".
Det kanske inte gör så mycket om några "degar", bidragsfuskar etc. om än ändring skulle leda till en försämring för många många fler än detta fåtal.

Det kommer tyvärr alltid att finnas individer som utnyttjar svagheter i systemen, det kommer man troligen aldrig att komma ifrån(om man inte inför en gigantisk kontrollorganisation).

737

Citat...ser mest fördelar med att det utbildas fler förare, han menar att det finns en brist.
– Ja, det tror jag nog.

Samtidigt finns alltså timanställda förare som vill arbeta mer.

– Ja, men det går inte att arbeta för mer än ett företag åt gången. Vissa företag behöver fler förare och andra behöver inte fler. Det finns många företag som kör buss i Skåne, säger Ulf Lindh.

Branschen skriker efter fler förare. En tredjedel av Sveriges bussförare väntas gå en pension de närmaste tio åren. Hur samtidigt en del förare vill ha mer körtid är svårt att hitta en förklaring på. Skånskan kollade läget bland bussförare i Malmö. På bara en kort stund framkom flera exempel på förare som ville ha mer tider.

Jag ser inte att det är svårt att hitta en förklaring. Det finns två. Den ena har Lars Ö redan redogjort för. Nämligen den att branschen inte har behov av lika många heltidsanställda som förare.

Det andra är det få som talar om. Den förare som inte får några timmar är inte önskvärd av bolagen.

Ingen av ovanstående förklaringar ger fog för idén att sluta utbilda förare. För övrigt utbildas de flesta yrken på statens bekostnad. Läkarutbildning är t.ex. gratis för deltagarna.

Jonas

Citat från: 737 skrivet 24 september 2009, 20:26:57 PM
Jag ser inte att det är svårt att hitta en förklaring. Det finns två. Den ena har Lars Ö redan redogjort för. Nämligen den att branschen inte har behov av lika många heltidsanställda som förare.

Det andra är det få som talar om. Den förare som inte får några timmar är inte önskvärd av bolagen.

Sedan så finns ju den tredje som Kaxen påtalat, nämligen att företagen låter personalen vara timanställd fast de skulle kunna heltidsanställa dem...

Wetjo

Vad som glöms i diskussionen är att när man arbetat ett visst antal timmar som vikarie under en femårsperiod, är du per automatik fastanställd. OM det blir en vakans hos arbetsgivaren, ska han väl ta in den personen som har flest timmar som vikarie.

Arbetsförmedlingen gör prognoser två ggr per år, där ett antal företag får sia om framtiden på kort och på lång sikt. Dessa prognoser är skrämmande exakta. Dessutom gör Statistiska centralbyrån (SCB) en Arbetskraftsundersökning (AKU) två ggr per år...
Alltså har företagen flaggat upp behov av personal. Annars hade AF troligen inte köpt utbildningen. Medelåldern på yrkesförarsidan är hög och inom en snar framtid är behovet mycket stort.
Det är bra för förarkåren att behovet är/blir stort, för det kan man ju även använda som argument i en löneförhandling...

Vad man kan tycka om den "stora utbildningssatsningen" är väl att personer som inte borde köra buss, kör buss. Jag har pratat med utbildare på ett företag som inte bergiper hur deras kollegor (på ett annant företag) kunde släppa igenom den o den personen. Vissa kör som Rally Harrys brorsa o andra kör bra, men har  en attityd mot kunderna som inte passar ett företag i världsklass...  ;)