Huvudmeny

Connex 069

Startat av Bergenga, 19 september 2009, 10:23:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Jeg så at en av dere har denne bussen som avatar, og den fant jeg i Nuutajärvi i Finland i forrige uke. Den står hos en privat samler som har vel 30-40 gamle finske busser, i mer eller mindre bevaringsverdig stand. Denne var om jeg ikke husker feil eneste svenske buss der, i hvert fall eneste med svenske skilter fortsatt sittende på.
(Jeg vet ellers ingen verdens ting om hvorfor bussen befant seg der, og jeg spurte ikke heller. Men delebuss er vel det mest sannsynlige etter mitt syn.)

AUJ 390 i Nuutajärvi, Finland, 07.09.2009.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: Øyvind Berg skrivet 19 september 2009, 10:23:54 AM
Jeg så at en av dere har denne bussen som avatar, og den fant jeg i Nuutajärvi i Finland i forrige uke. Den står hos en privat samler som har vel 30-40 gamle finske busser, i mer eller mindre bevaringsverdig stand. Denne var om jeg ikke husker feil eneste svenske buss der, i hvert fall eneste med svenske skilter fortsatt sittende på.
(Jeg vet ellers ingen verdens ting om hvorfor bussen befant seg der, og jeg spurte ikke heller. Men delebuss er vel det mest sannsynlige etter mitt syn.)

Den är fortfarande registrerad i Sverige, men avställd sedan 2005-02-02. Ägare är Bus Trade Center i Solna sedan 2005-02-17.

Det svenska Vägverket har ingen större koll på vad som händer med regskyltarna på gamla fordon. Man kan beställa nya för 60 kr/st, och då får man tillsammans med inbetalningskortet ett papper hem där det står "I tillämpliga fall, förstör gamla skyltar". Jag vet inte hur många ouppackade ej förstörda skyltar jag har i källaren, som jag beställt till mina bilar som har rasat/skrotats eller sålts innan jag hunnit montera de nya skyltarna.

Annat är det i Norge där statens Vegvesen har betydligt större kontroll på de skyltar som tillhör avställda norska fordon. Och inte kostar nya skyltar 60 kr/st heller. :P

Mattias Andersson

Jag hörde nåt om att den skulle rulla på nyvunna paketet i frölunda,göteborg.

Brollan

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 september 2009, 19:16:22 PM
Jag hörde nåt om att den skulle rulla på nyvunna paketet i frölunda,göteborg.

Passar utmärkt på 80 eller 158 ;D