Nya bussar-Vänersborg och Uddevalla

Startat av S Svensson, 14 augusti 2007, 20:14:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Roade mig med att åka rund  med tpg i går 13 aug. När jag bytte tåg i Uddevalla fredagen 6 juni var det helt tomt  med undantag för några personbilar på SJ Och Swebus bussdepå som ligger granne med järnvägsstationen. Från tåget sågs busar i Kuröd.
Nu den 13 aug så stod det fullt med bussar på fd Swebusterminalen. Uddevalla Omnibus AB kommer att använda fd Swebusgterminalen i framtiden. Jag brydde inte om att anteckan individnummer för de nya Vestbussarna eftersom flera redan gjort detta.
Tog fö buss 375 till det som kallas Kampenhof (en gång Udevalla hamn då det gick tåg ganska nära egendomen Kampenhof). Därifrån bytte jag buss till 670 och i Båberg till 680. När jag kom till Vänersborg kunde jag se x2000 med X2+12 ax+UB2X. När jag åkte med detta tåg 6 juli var det 16 axlar emellan X2 och UB2X. Den gången åkte jag från Strömstad till Uddevalla. Bistron hade en liten magasinskärra utrustad med blybatteri som lämnade el till biljettläsaren typ "Haj" opch en annan "Magnus".
När jag åkte med 680 så såg jag på ett ställe två midibussar Autosan som stod utanför en verkstad och som ännu inte hade fått färg på utsidan.
I Trollhättan så sågs andra bussar  som brukar gå på 670 bl a 50008 De första siffrorna är radionummer speciellt för Buss i väst och de två sista siffrorna företagsägarenummer.
Själv åkte jag det som brukar kallas Regina. Jag åkte med flera Reginor.Regina är flicknamn. På Sessanlinjen gick en gång en färja kallad Princessan Regina.Men denna hette Regin när den tidigare gick i Norrland. Tyvärr kan jag inte skillnaderna i litt emellan alla reginorna.
Äldre buss har jag också sett. En CR 145  någonstans utmed Bohusbanan.En En Scania Ikarus som campin gbuss. SS-n

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2007, 20:14:50 PM
Roade mig med att åka rund  med tpg i går 13 aug. När jag bytte tåg i Uddevalla fredagen 6 juni var det helt tomt  med undantag för några personbilar på SJ Och Swebus bussdepå som ligger granne med järnvägsstationen. Från tåget sågs busar i Kuröd.
Nu den 13 aug så stod det fullt med bussar på fd Swebusterminalen. Uddevalla Omnibus AB kommer att använda fd Swebusgterminalen i framtiden. Jag brydde inte om att anteckan individnummer för de nya Vestbussarna eftersom flera redan gjort detta.

Den här depån har i flera år använts av Orusttrafiken. Har de flyttat ut nu, eller...?

När jag åkte med 680 så såg jag på ett ställe två midibussar Autosan som stod utanför en verkstad och som ännu inte hade fått färg på utsidan.

Du åkte förbi den plats där Alab Bussar håller hus. Alab bussar tar alltså in nya bussar och gör i ordning dem, medan eftermarknaden i Vänersborg sköts av Kjellssons Servicecenter, i samma lokaler som Vänersborgs Linjetrafik. Autosan i Polen har för övrigt låtit lacka en Autosan Lider i VL:s orange färgsättning. Det är ett inititiativ från fabriken och det innebär alltså inte att bussen nödvändigvis skall till VL.

Själv åkte jag det som brukar kallas Regina. Jag åkte med flera Reginor.Regina är flicknamn. På Sessanlinjen gick en gång en färja kallad Princessan Regina.

Regina betyder drottning. Det är en modell av tåg som tillverkas av Bombardier. Namnet "Prinsessan Regina" är alltså inte särskilt väl valt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Kan det vara så att den Autosan som kom i trafik i Sätila skoltrafik (Ramhultarundan) i nov 06 och som är VL färgad (reg på VL) men ej VL nr märkt tillhör Alab/fabriken i Polen. De två jag såg i Vg var inte lackade.
Håller bussarna för svenska krav så borde det vara framgång i likhet med Hino´s småbuss. Förare jag pratat med som kört lilla bussen menade att Alkolåsen hade lång verkningstid. En nykter förare kan bli berusad efter att ha blåst och ändå starta bussen.

Patrik Henriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2007, 22:28:05 PM
Den här depån har i flera år använts av Orusttrafiken. Har de flyttat ut nu, eller...?

Ja, närmare bestämt till Brandt, Kuröd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 augusti 2007, 23:31:02 PM
Kan det vara så att den Autosan som kom i trafik i Sätila skoltrafik (Ramhultarundan) i nov 06 och som är VL färgad (reg på VL) men ej VL nr märkt tillhör Alab/fabriken i Polen. De två jag såg i Vg var inte lackade.
Håller bussarna för svenska krav så borde det vara framgång i likhet med Hino´s småbuss. Förare jag pratat med som kört lilla bussen menade att Alkolåsen hade lång verkningstid. En nykter förare kan bli berusad efter att ha blåst och ändå starta bussen.

Jag förmodar att det är VL:s egen Autosan Gemini som avses. Den ovannämnda Autosan Lider lämnade fabriken någon gång sent i våras.
Autosan Gemini och Solina har ju funnits i Sverige ett par år och det har enligt bussägare jag pratat med inte varit värre vinterproblem än med vilken buss som helst. När det gäller alkolåsen är det fråga om hur de är inställda. Man kan naturligtvis aldrig gardera sig för att en förare först blåser och sedan häller i sig tre starkpilsner på raken. Men man får väl hoppas att bussförare är omdömesgilla personer. Alkolåsens uppgift är närmast att hindra att någon kör trots att alkoholen efter gårdagens festande ännu inte hunnit ur kroppen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Busstobbe