Martins bussutbildning i Vännäs

Startat av Martin Maltkvist, 18 september 2009, 15:25:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Så har jag äntligen rätta tillfället kommit för att visa er skolans åkdon, bussen är den som i normalfallet används men då annat föreligger hyr skolan in en motorvagn(på gummihjul) från Vännäs Buss. Givetvis kommer jag inte att undanhålla er bilder på den men det blir först kommande tisdag som det blir aktuellt för min grupp. För er som inte känner till övningsbussens historia kan jag tala om att den har varit hos Räddningssko9lan i Sandö i sitt tidigare liv och har ett ursprung som demobuss från Volvo.

Undertecknad bakom ratten och skulle senare samma dag ge mig ut på gatorna i Vännäs.

Bildkvaliten kan variera beroende på att jag precis tagit hem ett redigeringsprogram men i fortsättningen ska jag göra vad som står i min makt för att detta ska rättas till.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda

Optimal

Citat från: homer skrivet 18 september 2009, 16:53:44 PM
Varför övningskör ni med I-shift? även om den nu är reggad som manuell får man ju ändå inte kunskapen av en manuell låda

Jag fick köra upp med Opticruice. Det jobbigaste var någ den dagen jag skulle köra lastbil första gången. Chefen ringer å säger på måndag ska du köra 174an. När jag väl kommer dit så är det en 12växlad manuell låda med split och range :P. Jag hade lite å träna på :D

Esbjörn

I-Shift fanns inte 2003 när den bussen var ny.
Spaken syns inte riktigt på bilden, men det är med all säkerhet en G8.

Niclas Rosenius

Vad trevligt, Martin.

Önskar dig lycka till med kortet.

//Niclas

737

Du kan ju ändå inte få alla kunskaper för alla sorters växellådor innan uppkörning.

RoTe

Vem övningskör med I-Shift? Ser ingen I-Shift i den här tråden iaf!

Martin Maltkvist

Nog är det en manuellt växlad historia alltid men visst kan man tro att jag på bilden drar i en I-Shiftspak.
Bussen är skön att köra och vi har nyligen börjat ge oss ut på gatorna, för min del gick det helt okej första gången bortsett från att jag råkade ta en trottoarkant. :-[
Ny körning är förlagd till fredagen och sannolikt lär den dagen bjuda på manöverkörning i körgård.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

RoTe

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 september 2009, 10:48:26 AMbortsett från att jag råkade ta en trottoarkant. :-[

Lika bra du vänjer dig, du kommer nafsa på många fler kanter i framtiden.  ;)

Martin Maltkvist

Citat från: RoTe skrivet 22 september 2009, 11:01:22 AM
Lika bra du vänjer dig, du kommer nafsa på många fler kanter i framtiden.  ;)
Kanten togs i övrigt med högerfoten som är gipsad sedan en vecka tillbaka pga ett missöde med en rullbräda.
Körningen påverkas inte på annat vis än att växlingen kan bli något ryckig i början men detta är något som kan tränas bort, intressant blir växlingen den dagen då min högerfot blir lättad fro sin last. :)

Hälsningar
/Martin

michael k

jag ser att du inte fått chauförsmuskler än
men det kommer väl med åldern
lycka till fö.

Martin Maltkvist

Citat från: michael k skrivet 22 september 2009, 12:23:23 PM

jag ser att du inte fått chauförsmuskler än
men det kommer väl med åldern
lycka till fö.
Chaufförsmuskler är väl då föraren växer både på bredden och i färdriktningen?

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 september 2009, 14:57:06 PM
Chaufförsmuskler är väl då föraren växer både på bredden och i färdriktningen?

Det är rätt uppfattat  ;)

//Niclas

yngrot

Trottoarkant = köpa tårta till kurskamrater och lärare...  ;D  det fick jag lära mig på min kurs...  ;)..Var tårtan god??  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 22 september 2009, 20:47:43 PM
Trottoarkant = köpa tårta till kurskamrater och lärare...  ;D  det fick jag lära mig på min kurs...  ;)..Var tårtan god??  ;D

Ja det fick vi också höra av lärarna. :)

Blev många tårtor för vissa. :P