6458 i Fornboda

Startat av Hasse L, 17 september 2009, 20:39:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

När Sollentunalinjerna blivit anslutningslinjer till pendeltågen var det här man hittade s.k. Raketer på helpassen.

Vill passa på att tacka alla dem som så vänligt skrivit uppmuntrande kommentarer till mina tre första bildförsök häromdagen. De värmde verkligen!
Hasse L

Peter Rost

Trevligt! :) Dessa slopades väl förhållandevis tidigt?

/Peter

Hasse L

Sist kvar enligt mina noteringar var 6451. Rullade ännu i början av maj 1975.
/H

Viking

Hur trevligt som helst!

Om möjligt önskas, MER! :-)

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 17 september 2009, 20:39:58 PM
När Sollentunalinjerna blivit anslutningslinjer till pendeltågen var det här man hittade s.k. Raketer på helpassen.

Vill passa på att tacka alla dem som så vänligt skrivit uppmuntrande kommentarer till mina tre första bildförsök häromdagen. De värmde verkligen!
Hasse L

Visst är väl detta en Hägglundskaross med Scaniachassi? Om jag förstått saken rätt är den från 1963. Men är den byggd med ratten på vänster sida från början?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 13:48:27 PM
Visst är väl detta en Hägglundskaross med Scaniachassi? Om jag förstått saken rätt är den från 1963. Men är den byggd med ratten på vänster sida från början?

Bussen på bilden är en av den typ som kallades Raket. Chassit är Volvo B655-08 och karossen mycket riktigt Hägglunds. Växellådan var av typ DRH-I, en trestegad automat. De levererades 1963 som rena vänstertrafikvagnar och byggdes om till högertrafik från hösten 1965. Nummerserie hos SJ var först 3207-3240. Efter ombyggnad till högertrafik fick de nummer 4039-4072 och hos SL litt H84 och nummer 6439-6472. Bussen på bilden fick sedan regnummer AMM782.
Källa: Artikel av Ulf Essén i SVOF-Bladet nr 5 1983.

Peter Öden

Hej !

Tackar för en härlig nostalgibild på en "raket".
När dessa var nya så hade de ganska stort utblås, diametern på
röret påminde om de som fanns på H 15. "Raketerna" gav ifrån
sig ett härligt ljud vid gaspådrag !!

Mvh Peter Ö

Bussmicke

Otrolig bildkvalitet, vad hade du för film?
(Om du minns det)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Svar till Bussmicke

Det var Kodachrome 64, som sparats oglasade.

Mvh /H

Ulf Rådeström

Hej!
Tack för alla fina bilder du visar!
Kanske du har varit inne på min sida www.svenskbusshistoria.se och hittat uppgifter om dom?

//Uffe