Volvo B6FA (477 TFE) fd svenskägd

Startat av Ove Bojarp, 14 augusti 2007, 17:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Nu har jag fått bilden på den lilla Volvo B6FA:n med Van Hool-kaross, men vem kan den ha rullat hos i Sverige? Man kunde urskilja Kils, där det varit text. Men frågan är: Vem kan det ha varit av Van Hool-karosserna 10777-10797,  7440-7446, när kom den 1:a B6FA med Van Hool-kaross till Sverige? Vad skiljer en Volvo B6F och B6FA? Den nämnda har B6FA på grillen, så det kan väl inte vara en B6F då? B6F:ornas karossnr låg väl inom 7419-7437?  (Ingen bild.)

Fredrik Mattsson

Citat från: Ove Bojarp skrivet 14 augusti 2007, 17:02:36 PM
Nu har jag fått bilden på den lilla Volvo B6FA:n med Van Hool-kaross, men vem kan den ha rullat hos i Sverige? Man kunde urskilja Kils, där det varit text. Men frågan är: Vem kan det ha varit av Van Hool-karosserna 10777-10797,  7440-7446, när kom den 1:a B6FA med Van Hool-kaross till Sverige? Vad skiljer en Volvo B6F och B6FA? Den nämnda har B6FA på grillen, så det kan väl inte vara en B6F då? B6F:ornas karossnr låg väl inom 7419-7437?  (Ingen bild.)

den notering som jag hittar i min Estlands lista är
477 TFE Volvo B6FA / VanHool 1984 tillhört Flakker OÜ/Tallinn

Kai Sillanpää

Citat från: Ove Bojarp skrivet 14 augusti 2007, 17:02:36 PM
...Vad skiljer en Volvo B6F och B6FA? ...  (Ingen bild.)

Det är väl det att B6F är en ren bulldog (motorn direkt ovanför framaxeln och kort överhäng fram) medan B6FA är frambyggd (längre överhäng fram med plats för dörren framför framaxeln). Är alltså jämförbart med Scanias B- resp BF-chassier eller Volvo BB57 resp B57.

B6F och tidigare B6FA var lätta chassier med mycket små hjul men någon gång (var det 1982???) kom den tyngre B6FA "Mark II" med större hjul. B6F i liknande "förstorade" utgåva fanns väl däremot inte (?).