Huvudmeny

Hit men inte längre...

Startat av RoTe, 16 september 2009, 20:56:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

... kom jag med Swebus 3990 innan motortemperaturlarmet gick.





Någon skarpsynt kan säkert gissa vilken hållplats jag står vid.  ;D

När jag öppnade luckan framför expansionskärlet upptäckte jag att det rann vatten ur den...


RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 21:02:20 PM
Ser ut som att man någonstans någon gång har gjort en nödreparation som sedan har glömts bort, något som är lätt hänt.

Man får hoppas att så är fallet. Att dom glömt det alltså...

Förövrigt undrar man varför vagnen är kvar i trafik efter 150 000 mil?  ;D

Oskar A

Citat från: RoTe skrivet 16 september 2009, 21:08:57 PM

Förövrigt undrar man varför vagnen är kvar i trafik efter 150 000 mil?  ;D

150 000 mil är väl inget om man t ex jämför med Swebus 3266 som hann gå en bit över 200 000 mil innan den gick på export? ;) Skämtåsido blev ju 3990 omlackad till gult för bara drygt två år sedan vilket antagligen är en av de främsta anledningarna till att den rullar kvar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 23:05:06 PM
Även skyddslocket på NATO kontakten har någon chaufför "glömt" att skruva på :-)

Varför finns inte ett liknande gemensam kontaktuttag på alla världens personbilar? Tänk att helt slippa koppla startkablar, utan allas kablar passar i kontakten på alla bilar. :)

Simon Bertilsson

Vad är egentligen en NATO-kontakt?

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 september 2009, 00:44:54 AM
Vad är egentligen en NATO-kontakt?

En kontakt med en plus- samt minusanslutning, att koppla med en startkabel helt utan batteriklämmor och risk för felkoppling:
http://www.karosseriverken.se/delar/produktbilder/jpg/100323.jpg
http://www.karosseriverken.se/delar/produktbilder/jpg/100322.jpg

bjalle

Citat från: Verspieder skrivet 17 september 2009, 01:08:15 AM
En kontakt med en plus- samt minusanslutning, att koppla med en startkabel helt utan batteriklämmor och risk för felkoppling:
http://www.karosseriverken.se/delar/produktbilder/jpg/100323.jpg
http://www.karosseriverken.se/delar/produktbilder/jpg/100322.jpg

Ser ut att va samma typ av kontakt som sitter på många lastbilar för belysning osv till skåp på släpen osv..

Danne B.


MrRep

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 17 september 2009, 00:44:54 AM
Vad är egentligen en NATO-kontakt?

Jag är inte riktigt säker men just namnet NATO har den fått från det Svenska försvarets fordonsflotta eftersom denna skall harmonisera med NATO där denna koppling tydligen används...  :P

crafter

dom kontakterna är jättesmidiga så länge man smörjer gängorna med jämna mellanrum,vilket ofta glöms.Det är plåtlock och aluminiumhus vilket resulterar i materialvandring och locket blir totalt omöjligt att gänga upp,det brukar sluta med att man får kapa bort locket....

RoTe

Citat från: crafter skrivet 17 september 2009, 21:04:14 PM
dom kontakterna är jättesmidiga så länge man smörjer gängorna med jämna mellanrum,vilket ofta glöms.Det är plåtlock och aluminiumhus vilket resulterar i materialvandring och locket blir totalt omöjligt att gänga upp,det brukar sluta med att man får kapa bort locket....

Genomtänkt konstruktion!  ;D
Alla våra är smorda med KOPPARpasta!  ::)

AO

Var någonstans gav den upp och på vilken linje?

RoTe

Citat från: AO skrivet 17 september 2009, 23:20:24 PM
Var någonstans gav den upp och på vilken linje?

Hållplats Järvsta i riktning mot Gävle centrum på linje 501. Står alltså på Rv76.

Pickos

Citat från: RoTe skrivet 17 september 2009, 21:23:49 PM
Alla våra är smorda med KOPPARpasta!  ::)

Nå'n som lyssnat på Bosse bildoktorn?  ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15