Fällda bussförare genom kamerövervakning?

Startat av Busbird, 16 september 2009, 14:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Busbird

Nu när kameraövervakning funnits i många bussar under några år så undrar jag om det finns några fall där bussförare "åkt dit" genom övervakningen. När utrustningen har använts mot föraren. Problemet är ju att allt som lagras kan begäras ut vid rättsfall.

Kan vara rena lagbrott som trafikbrott, trafikolyckor, hot, misshandel o dyl där förarens position kan vara endera målsägare eller misstänkt. Kanske i en enkel trafikolycka som knappt enligt praxis är straffbar men där man misstänker att föraren varit trött, kanske somnat vid ratten.

eller

Arbetsgivaren vill få reda på hur en skada uppkommit på ett fordon, föraren glömde sin kassa i bussen på kvällen och den försvann... , felväxlingar med kassan, biljettfusk, om vem det var som tog ut fel buss, mindre olyckor, om buss städats, felrapportering, om föraren varit otrevlig mot någon som senare klagat, om man ofta får klagomål på en förare o dyl.

eller

Internt käbbel som när kollegor bråkar och grälar eller i fall när arbetsgivaren vill dokumentera för att göra sig av med någon "besvärlig" anställd.

eller

Försäkringsärenden vid skador på fordon eller andra krav på ersättning.

eller

När anställda har använt inspelat material, eller krävt tillgång till, för att t ex dokumentera något i sin arbetsmiljö, kanske i en arbetsskadeanmälan.

eller

Kanske i fall där någon förare vill hävda sin oskuld för något han osant blivit beskylld för.

Wetjo

I tillståndet för kameran, står det vad matrialet får användas till.
Allt annat är "icke-händelser".
Däremot är det klart att det hänt färre trafikhändelser, då kameran funnits i bussen.

Någon som är mer beläst får gärna rätta mig. Ovanstående påstående har kommit till efter en debatt med en polis och han hävdade att det var så. Han kan ha fel eller så har jag misstolkat...

homer

I Sl bussarna är de bara polisen som får kolla filmerna, bussbolagen har inte tillstånd att kolla om någon har petat sig i näsan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 16 september 2009, 22:04:14 PM
I tillståndet för kameran, står det vad matrialet får användas till.
Allt annat är "icke-händelser".
Däremot är det klart att det hänt färre trafikhändelser, då kameran funnits i bussen.

Någon som är mer beläst får gärna rätta mig. Ovanstående påstående har kommit till efter en debatt med en polis och han hävdade att det var så. Han kan ha fel eller så har jag misstolkat...

Det är ju upp till respektive länsstyrelse att föreskriva hur kamerans innehåll får användas. Men det vanliga är att det  bara är polisen som kan begära att få se dem och det skall då göras tillsammans med företagets säkerhetschef (eller motsvarande) och en representant för de anställda (i regel ett skyddsombud). För att polisen skall göra det skall finna stark misstanke om brott, t ex misshandel eller skadegörelse.
Sedan är de flesta kameror så konstruerade att de filmar över det gamla innehållet efter 24 timmar. Så man måste ta hand om discen i dem inom denna tidsrymd. Om en bussförare råkar i dispyt med en kund och denne anmäler det till bussbolaget har oftast den rent praktiska möjlighet att kolla filmen redan försvunnit. Så möjligheten att använda kamerorna för persondisciplinära åtgärder är vanligtvis inte bara förbjudna, de går ofta inte rent tekniskt.
Jag har heller inte hört om något fel där en bussförare åkt på något utifrån vad som visas i kameran. Kameran är ju till för att skydda bussförarna om något händer, inte att kontrollera dem.
Det kan förstås finnas län som har mildare krav, det kan finnas bussbolag som inte bryr sig om bestämmelserna men jag tror inte vi skall överdriva det här problemet.
Annars skulle det kanske kunna bli kul personalfester om man fick vissa upp vissa valda inspelningar från övervakningskamerorna.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Överlag är nog detta inte ens något som kan ses som ett problem utan har istället kommit att bli en extra trygghet för framförallt förarna, men även för många passagerare då bara vetskapen om att kamera finns med viss sannolikhet fungerar preventivt på buset.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

kimpan



http://www.metro.se/se/article/2008/05/22/22/2914-62/

Här en artikel ur metro där man kollat på filmen från bussens övervakningskamera....

Staffan Sävenfjord

Citat från: kimpan skrivet 17 september 2009, 16:15:17 PM

http://www.metro.se/se/article/2008/05/22/22/2914-62/

Här en artikel ur metro där man kollat på filmen från bussens övervakningskamera....

Jo, men här är det ju en klar brottsmisstanke. Naturligtvis kan polisen begära att få ut filmen även om det är bussföraren som är misstänkt för brott. Detta är ju dessutom ett allvarligt brott som kan leda till fängelse.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: kimpan skrivet 17 september 2009, 16:15:17 PM

http://www.metro.se/se/article/2008/05/22/22/2914-62/

Här en artikel ur metro där man kollat på filmen från bussens övervakningskamera....

Tydligen är det den mannen som innan körde spårvagn i Göteborg:

http://www.youtube.com/watch?v=7GRCwaDkumY

preacher

I Blekinge är det Polisen som kan begära att få se på filmen. Begäran kommer  så här : Fil från övervakningskamera: Tid 13:00:00 tom 13:45:00. Då får dom den del av filmen dom är intresserade av. Filmen sparas 30 dagar på hårddisken o raderas sen. Föraren syns inte på filmen mer än lite av hö axel beroende på hur man sitter. Biljettbord o kassa syns.

MVH
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Trafikar´n

Det var länge sen Blekinge låg under andra lagar än resten av landet Sverige... Men principiellt anser jag att förare ska vara helt  integritetskyddade i sin funktion som förare. Detta ovillkorligt visavi arbetsgivare, försäkringsbolag o ev andra intressenter, o jag anser detta även även gäller brott o förseelseer i yrkesrollen. Det är inte för att övervaka enskilda anställda lagen medger kameraövervakning generellt.

MEN om föraren lämnar sin funktion, sin roll, sin uppgift och ansvar som förare och begår ett brott som ALLA andra som kan tänkas bli filmade och bevisförda för, ja då anser jag att förarens integritet upphör och ska upphöra. Det ska inte bara (som exempel!) vara möjligt att muddra en berusad kvinnas handväska, rent o klart filmat och sen klara sig från brottet som filmats! Bara för att man är anställd.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Knut

Norgesbuss i Oslo har noe overvåkning med kameraer. Disse er justert slik at førerplassen er beskyttet. Eneste man ser er pengeveska. Jeg ble overfallt og da så vi at kameraene måtte justeres mot føreren slik at pengeveske også kom med.
Men ingen ser hva fører gjør evt hva som hender framfor bussen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge