Huvudmeny

Lasses Busstrafik AB.

Startat av Möllers, 15 september 2009, 19:23:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Fick även se en VanHoll denna var så vacker fin  :)

Niclas Rosenius

Den var i bra skick. Riktigt kul att se.

//Niclas

yngrot

Rätt ålderstigen Van Hool  ger lite Linjebussvibbar med den lacken..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 15 september 2009, 20:33:31 PM
Rätt ålderstigen Van Hool  ger lite Linjebussvibbar med den lacken..

Kan i så fall kunna va en vagn ur 0450-0470 serien.

Finns inga uppgifter på den om den skall ha varit hos Linjebuss i SBH så jag får kolla i mina egna listor när jag kommer hem.

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 september 2009, 21:35:40 PM
  Kan i så fall kunna va en vagn ur 0450-0470 serien.

Finns inga uppgifter på den om den skall ha varit hos Linjebuss i SBH så jag får kolla i mina egna listor när jag kommer hem.

//Niclas

Enligt Mats Karlssons "van Hool bussar i Norden 1968-96" var förste ägaren Lars-Erik Nilsson i Lövestad. Lasse i Äsperöd heter egentligen Lars-Erik Nilsson, så han har alltså varit ägare hela tiden även om han ändrat företagsform från firma till aktiebolag under ägandetiden.

Greger Larsson

Linjebuss? Naä, så här har ingen sådan sett ut, bussen har ägts av Lasses sedan ny. Däremot var den här lacken (med olika varianter blå/silver-röd/silver) vanlig på spekulationsbyggen/demobussar från Volvo åren runt -90. Kul att en buss med den lacken fortfarande finns kvar i drift.

/GL

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2009, 22:13:54 PM
Enligt Mats Karlssons "van Hool bussar i Norden 1968-96" var förste ägaren Lars-Erik Nilsson i Lövestad. Lasse i Äsperöd heter egentligen Lars-Erik Nilsson, så han har alltså varit ägare hela tiden även om han ändrat företagsform från firma till aktiebolag under ägandetiden.

Vad bra. Då har rett upp dett med. Var samma lista som jag hade tänkt att kolla i  ;D

//Niclas

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 september 2009, 22:22:38 PM
    Vad bra. Då har rett upp dett med. Var samma lista som jag hade tänkt att kolla i  ;D

//Niclas

Förstod väl det. Och att du inte hade med den på jobbet.  ;) Så jag lyckades efter mycket letande hitta den - bussen alltså. Sedan var det bara att kolla på allabolag.se vad ägaren till Lasses Busstrafik heter.
Eftersom bussen bara haft två ägare, alltså Lasse i två olika varianter, kan den inte ha varit demobuss hos Volvo. Däremot kan det ju vara ett spekulationsbygge, men det var väl också så att denna färgsättning erbjöds till den som inte efterfrågade en egen design. Det låter ju otroligt men det verkar faktiskt som om lacken är orginal. Det är knappast troligt att Lasse skulle låtit lackera om bussen i samma design eftersom han numera har en husfärg.

Niclas Rosenius

Man får väl annars lägga in listorna i mobilen så man har dom med sig jämnt  ;)

//Niclas

rattvrickaren

Bussen har sin orginallack vad jag vet.
Köptes för  bl.a trafik hos Europabuss i Malmö.
/Magnus

Bergenga

Denne bussen burde jo være et godt emne til å bli bevart som veteranbuss når karrieren er over.
Alzéens utrolig tidløse design og det at denne bussen er i så bra stand kunne lett ha fått meg til å tro at denne bussen knapt var ti år gammel om jeg ikke hadde visst bedre!
Jeg har vært interessert i busser i tre år nå, men jeg har likt Van Hool Alizée i minst 20 år ... ;D
Mvh.
Øyvind Berg