Inte viste jag att dom kör släp i Tallin

Startat av Optimal, 15 september 2009, 18:55:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal


Var där på ett litet besök

Mobilbild. Hade ingen systemkamera med mig.

Knut

Denne kombinasjonen er en Scania med slep. Estland bygget.
Her endel foto av disse. Men min side er under oppbygging på nytt.

Niklas Bygdestam

Vi får väl se hur länge man har kvar detta. Jag skulle gissa på att man i framtiden kommer att ersätta dessa intressanta släp med ledbussar. Bland roliga bussar där finns Baltscan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Är det nån som har en bättre bild på detta släpfordon??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Mattsson


yngrot

Man tackar för snabbt svar, kul se hur dessa ser ut. Men ledbuss måste väl vara smidigare?? Är det inhemskt bygge??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Knut

Bygget hos Baltscan i Tartu. Finner dessverre ikke hjemmsiden

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 17 september 2009, 15:09:52 PM
Man tackar för snabbt svar, kul se hur dessa ser ut. Men ledbuss måste väl vara smidigare?? Är det inhemskt bygge??

Fördelen med släp är att det går att koppla på i högtrafiktid och sedan av i igen i lågtrafik. När det gäller ledbussar är det ju inte ovanligt att sådana sätts in för att det behövs sådana i kanske 20 procent av de avgångar som ingår i omloppet. I övriga fall får man släpa på leden i onödan.
En buss med släp lär ha lättare att komma runt snäva gathörn än en ledbuss. Däremot kan jag tänka mig att de blir betydligt svårare att backa med.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2009, 09:43:27 AM
Fördelen med släp är att det går att koppla på i högtrafiktid och sedan av i igen i lågtrafik. När det gäller ledbussar är det ju inte ovanligt att sådana sätts in för att det behövs sådana i kanske 20 procent av de avgångar som ingår i omloppet. I övriga fall får man släpa på leden i onödan.
En buss med släp lär ha lättare att komma runt snäva gathörn än en ledbuss. Däremot kan jag tänka mig att de blir betydligt svårare att backa med.

Men antagligen backas det väl egentligen aldrig med dessa heller. I alla fall inte i linjetrafik. De har nog säkert byggt bra vändplatser på ändhållplatserna där det inte ska behöva backas. Så de fåtal tillfällen då de behöver backa med dessa är nog egentligen bara om någon speciell trafiksituation uppstått

På vissa linjer här i Uppsala hade dessa på sitt sätt kanske varit praktiska. Man kopplar på släpet de tider då mycket folk åker på linjen och kopplar bort det under de tider det är lugnt :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 12:55:11 PM

På vissa linjer här i Uppsala hade dessa på sitt sätt kanske varit praktiska. Man kopplar på släpet de tider då mycket folk åker på linjen och kopplar bort det under de tider det är lugnt :)

Nackdelen är ju att man behöver en konduktör i släpet med nuvarande system.

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 18 september 2009, 12:57:15 PM
Nackdelen är ju att man behöver en konduktör i släpet med nuvarande system.

Stämmer! Och det kommer nog största säkerhet aldrig bli aktuellt med varken släp eller konduktörer här

Istället får vi njuta av detta genom att ta oss en tur till Tallinn och uppleva dessa släp, i alla fall så länge de finns kvar :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 september 2009, 13:33:58 PM
Stämmer! Och det kommer nog största säkerhet aldrig bli aktuellt med varken släp eller konduktörer här

Istället får vi njuta av detta genom att ta oss en tur till Tallinn och uppleva dessa släp, i alla fall så länge de finns kvar :)

men ack så stötigt i släpet...

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 18 september 2009, 12:57:15 PM
Nackdelen är ju att man behöver en konduktör i släpet med nuvarande system.

Det finns ju biljettsystem som inte kräver konduktör. T ex Västtrafiks system borde fungera även i obemannat släp. Däremot kanske det känns lite otryggt att åka i släpet om man skulle behöva hjälp. Eller om det uppstår ordningsproblem.
Släp finns också i Schweiz, och vad jag vet är det inte några större problem där. Det går ju också bra med obemannade M28-or och M29-or som släp vid spårvägen i Göteborg.
/Staffan, som för övrigt tjänstgjort som konduktör på Sveriges i dag enda godkända släpbuss.