Tre nya Swebus Expresser på plats

Startat av Frippe Fribas, 14 augusti 2007, 06:53:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

På vägen till jobbet tog jag vägen förbi Västberga precis som igår.
Det hade skett lite omstuvningar sedan igår morse eftersom det kommit tre MANar som skriker Swebus Express.

Inv. nr. får någon annan bidra med, men reg kommer här:

AKG391 och AKX557 stod inne på gården medan EBJ503 stod och poserade på gatan  utanför.
Samtliga är treaxliga MAN R07 Lions coach och VV anger längden till 12m, men jag tyckte de kändes längre när jag tittade på dem.

Är det någon som vet var dessa skall stationeras?
//Fredrik

Walter

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 augusti 2007, 06:53:37 AM
På vägen till jobbet tog jag vägen förbi Västberga precis som igår.
Det hade skett lite omstuvningar sedan igår morse eftersom det kommit tre MANar som skriker Swebus Express.

Inv. nr. får någon annan bidra med, men reg kommer här:

AKG391 och AKX557 stod inne på gården medan EBJ503 stod och poserade på gatan  utanför.
Samtliga är treaxliga MAN R07 Lions coach och VV anger längden till 12m, men jag tyckte de kändes längre när jag tittade på dem.

Är det någon som vet var dessa skall stationeras?
//Fredrik

CBR är på hugget som vanligt. AKX557 anges som MAN R12 och EBJ503 anges som MAN R08. I detta fallet måste det dock vara uppgifterna från importören som är fel. Även chassinummerna är i resp modells serier. Behöver man inte vara mer korrekt än så i de uppgifter man lämnar in? Sedan kanske det finns andra uppgifter som anses som viktigare än chassimodell men ändå? Eller har man förregistrerat ett antal bussar och sedan tagit ett regnr i högen när man sätter dom på bussarna och ändrar i CBR i efterhand?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Kan det vara så att Swex beställt olika modeller för olika uppdrag?
Eftersom fordonsfrågan på VV gick ned efter första sökningen på AKG391 antog jag att att allihop var av samma modell, det var nämligen bara EBJ503 som gick att  beskåda öppet, de båda andra stod inklämda mellan andra  bussar på gården så man bara såg nos och/eller bak på dem.
När jag tittar noggrannare på mina bilder ser jag att AKX557 har räfflad front medan de båda andra har den typiska släta fronten, så  CBR kanske har rätt trots allt...
//Fredrik

Walter

Även SBH bekräftar CBR uppgifter. Vet dock inte om Uffe får sina uppgifter från CBR eller andra källor. Att Chassinummerna är korrekt efter angiven modell skulkle ju indikera att det är korrekt.

Vad skiljer mellan modellerna om nu Swebus express beställt olika bussar? R07/R08/R12

Uffe anges i sin beskrivning av MAN modellprogram R08 som turistbuss (dessa finns ju redan hos Swe-ex), R12 som regionalbuss, men vad är då R07? Länken till MAN modellprogram från Ufefs sida fungerar tyvärr inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Frippe Fribas

Det skulle ju kunna vara längden som skiljer, R07 verkar vara 12m, de längre modellerna benämns på MANs hemsida som Lions coach C resp. L, så frågan blir vilken som är vilken av dessa?
//Fredrik

Omni

R07 Lions Coach är en lägre variant, R08 Lions Top Coach är högre, och R12 Lions Regio är en buss mycket riktigt med regionalstandard.

Antar att du menar Fredrik att bussarna är Swebus Express-lackade?

Vad jag vet har man ju beställt 15 MAN-bussar...men det är inte specificerat någon speciell modell.

Om jag inte räknat fel i mina rullor finns 14 R08, 3 R07 och en R12 förregistrerade utan ägare ännu på VV.

Frippe Fribas

Nja, de har inte Swexlack ännu, men tre helvita boggies varav minst en 13,7m med skyltskåp som inte funnits där tidigare kändes tillsammans med diskussionen här tidigare om Swex MAN-beställning som att det skulle vara bussar som var ämnade för dem.
Det kan ju naturligtvis vara så att de inte är köpta ännu heller...
//Fredrik

Christer K

Inte bara längden på bussarna som är konstigt de lastar mindre också, vilket som förare är något att tänka på.
Några uppgifter AKX 557 höjd 3,4 m, lastar 5,84 ton vilket blir 110 kg per pax.
AKG 391 höjd 3,82 m, lastar 4,72 ton vilket blir 96 kg per pax.
EDJ 503 finns inga uppgifter på hos VV.

Tar man en Volvo Van Hool så lastar den 6,81 ton vilket gör 121 kg per pax.

Verkar som att det blir lätt att överlasta de nya Man bussarna. Tar man en snitt vikt per pax på 80 kg så får de ha med en väska som väger 16 – 20 kg.

Att det finns sittplatser kvar betyder inte att bussen är fullsatt, det kan betyda att risk för överlass om det blir fullsatt.

Blir nått att tänka på för de som ska köra Man bussarna i trafik. Snart dags för våg stationer före utfart från resecentrum, det är alltid föraren som är ansvarig för fordonet inkl last.

/ Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 14 augusti 2007, 08:59:17 AM
R07 Lions Coach är en lägre variant, R08 Lions Top Coach är högre, och R12 Lions Regio är en buss mycket riktigt med regionalstandard.

Antar att du menar Fredrik att bussarna är Swebus Express-lackade?

Vad jag vet har man ju beställt 15 MAN-bussar...men det är inte specificerat någon speciell modell.

Om jag inte räknat fel i mina rullor finns 14 R08, 3 R07 och en R12 förregistrerade utan ägare ännu på VV.

Hej!

R07 är 12m och R08 13,7m 2- resp 3-axl.

Dessa R08 finns och jag får dom till 17 st. Vilka som Swebus Express skall ha och vilka som spekulationsvagnar vet jag ej. Man AMY530 o EBJ503 fanns i Västberga igår utrustade med Linjeskyltar fram och ibak. Även den Lion´s Regio som Fredrik såg var utrustad med liknande skyltning.
   R07 Lion´s Coach C skall väl vara 12,2m eller liknade kommer ej ihåg direkt ur minnet.
   Kan avslöja troligtvis i september kommer dom första 3-axl nya Cityliner:n till Sverige.

AKG468
   AKG518
   AMY411
   AMY463
   AMY502
   AMY530
   AMY540
   AMY550
   AMY748
   AMZ112
   AMZ133
   AMZ868
   ANB253
   ANB268
   CBT951
   DCD779
   EBJ503

//Niclas

Frippe Fribas

Tack för uppgifterna Niclas, tur att du håller koll!
Står övriga MAN-bussar redan i Kungens Kurva?
Det verkade som om de höll på att "flyttstäda" i Västberga.
Men jag undrar hur många av bussarna på gården som egentligen går att sälja...
Ledbussarna från Niclas hemtrakter lär väl knappast ha avsättning här i Sverige?
Även PZL363 såg svårsåld ut, någon vänlig själ hade nämligen knackat sönder en av sidorutorna vid förarplatsen.
Blir det Hölö nästa för de gamla volvobussarna på gården eller skall de användas som "läromedel" i skolan vid Kungens Kurva?
//Fredrik

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 augusti 2007, 10:31:33 AM
Tack för uppgifterna Niclas, tur att du håller koll!
Står övriga MAN-bussar redan i Kungens Kurva?
Det verkade som om de höll på att "flyttstäda" i Västberga.
Men jag undrar hur många av bussarna på gården som egentligen går att sälja...
Ledbussarna från Niclas hemtrakter lär väl knappast ha avsättning här i Sverige?
Även PZL363 såg svårsåld ut, någon vänlig själ hade nämligen knackat sönder en av sidorutorna vid förarplatsen.
Blir det Hölö nästa för de gamla volvobussarna på gården eller skall de användas som "läromedel" i skolan vid Kungens Kurva?
//Fredrik

Jag pratade både med Stefan Eriksson och Claus Bay lite snabbt när jag var där och dom har fullt upp med flytten nu av lagret ner till Kungens Kurva. Invigning sker den 21/8 vid Kungens Kurva, synd bara att man jobbar för jag blev inbjuden av Claus att komma.                                                                                                                                        Hur det blir med dom gamla bussarna som står i Västberga är det ingen som vet just nu. Men "våra" gamla 20 m Transliner är nog ganska svårsålda även utomlands. Dom är ganska slutkörda både maskin- och karossmässigt. Dom 4 som står kvar vid Verkstadsgatan i Uppsala var det bara en som kunde köras upp för egen maskin. Dom andra har motor el växellåds haveri.

//Niclas