Busslink 6016 (Bild) [Bussmicke se hit!]

Startat av M224, 25 maj 2007, 15:18:01 PM

0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.

M224

Testar mitt senaste redigeringsrecept i Photoshop, Bussmicke, vad tyx?

/Daniel

Milan

Citat från: M224 skrivet 25 maj 2007, 15:18:01 PM

/Daniel

I mina ögon blev den skitbra! Förr blev dina SL bussar lite lila aktiga, men nu är det jättefint!

//Milan

M224

Citat från: Milan skrivet 25 maj 2007, 15:19:49 PM
I mina ögon blev den skitbra! Förr blev dina SL bussar lite lila aktiga, men nu är det jättefint!

//Milan

Tack Milan.

Jag har sedan jag köpte min första D-SLR stört mig på den "gråaktiga" hinna som man får när fotar RAW (hinnan dyker upp när man sänker "Exponeringen", för att ex få bort en utbränd himmel i Camera RAW) och beror helt enkelt på att bilden då tappar mycket kontrast.

För att få bort denna hinna eller slöja som en del kallar den för så kör man en omvänd "Oskarp Mask", mina inställningar för det är:

Mängd: 15-20%
Radie:   75-100
Tröskelvärde: 2

Genom att först (innan all vanlig redigering) lägga på denna inverta oskarpa mask så kan man lätt få bort denna otäcka slöja.

/Daniel

M224

En annan bild med samma redigering...

Observera att lacken på denna H23:a är sliten och blekt i jämförelse med den nya Omnilinken.

/Daniel

Bussmicke

Tyvärr och lite synd så syns inte bilder i nya forat när man surfar mobilt.
Får kolla hemma sedan.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussgrabben

Det oskarp mask gör är en lokal kontrastökning och med en så stor radie täcker den hela bilden. Samma resultat går att få fram genom att justera kurvorna och färgmättnaden, detta med ännu bättre kontroll över resultatet.

Resultatet i dina bilder är väldigt bra ändå, men prova kurvor så kommer du glömma allt annat när du väl lärt dig. :D

Kaxen

Citat från: Bussmicke skrivet 25 maj 2007, 19:49:42 PM
Tyvärr och lite synd så syns inte bilder i nya forat när man surfar mobilt.
Får kolla hemma sedan.

Kolla inställningarna i mobilen, jag ser bilder i min iaf (Nokia N73 med Opera). :)

M224

Kurvor är intressant (inte minst på tjejer  8)) men jag är dålig på dom i PS. Har du några tips på hur en kurva skulle kunna se ut för att få samma (eller bättre) effekt för att få bort slöjan i bilderna.

Citat från: bussgrabben skrivet 25 maj 2007, 19:58:46 PM
Det oskarp mask gör är en lokal kontrastökning och med en så stor radie täcker den hela bilden. Samma resultat går att få fram genom att justera kurvorna och färgmättnaden, detta med ännu bättre kontroll över resultatet.

Resultatet i dina bilder är väldigt bra ändå, men prova kurvor så kommer du glömma allt annat när du väl lärt dig. :D

bussgrabben

Prova att utgå från en S-kurva. Utgångspunkten i kurvor är ju en helt rak diagonal. S-formad kurva funkar alltid att börja med.

Kurvor funkar genom att styra från vänster; skuggor, mellantoner och högdagrar. En S-kurva gör alltså skuggorna lite "djupare" och högdagrarna lite ljusare medan man låter mellantonerna vara som de är. Känner man att färgerna fortfarande känns för svaga går man in i Nyans färgmättnad och ökar färgmättnaden en aning.

M224

Jag ska testa, har läst om S-kurvor förut, men jag har alltid varit rädd för kurvor, att man aldrig slutar dra i dom.

Citat från: bussgrabben skrivet 25 maj 2007, 20:14:56 PM
Prova att utgå från en S-kurva. Utgångspunkten i kurvor är ju en helt rak diagonal. S-formad kurva funkar alltid att börja med.

Kurvor funkar genom att styra från vänster; skuggor, mellantoner och högdagrar. En S-kurva gör alltså skuggorna lite "djupare" och högdagrarna lite ljusare medan man låter mellantonerna vara som de är. Känner man att färgerna fortfarande känns för svaga går man in i Nyans färgmättnad och ökar färgmättnaden en aning.

bussgrabben

Jag var också rädd för dem i början, men när man väl lär sig hur det funkar vill man inte sluta :D

Drar man för mycket kan man få andra, mer eller mindre, snygga effekter ;)

M224

En bild som bygger på kurvor, inte världens bästa bild, ett sk "snap shot"...

bussgrabben

Ser mycket bra ut tycker jag, men man skulle nog kunna dra ner även mellantonerna lite.

Kul att du testar!

M224

Tackar, en ny version kommer senare, ska jämföra med mitt "Oskarp mask" recept också.

Citat från: bussgrabben skrivet 25 maj 2007, 20:36:52 PM
Ser mycket bra ut tycker jag, men man skulle nog kunna dra ner även mellantonerna lite.

Kul att du testar!

Carl W

Citat från: M224 skrivet 25 maj 2007, 15:18:01 PM

/Daniel

Föraren verkar ringa till trafikledningen för att bekräfta avgång.