Huvudmeny

Patrik kör buss..

Startat av Bussmicke, 13 september 2009, 00:11:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ingen sur min och rullgardin här inte! ;D

Niclas Rosenius

Trevliga bilder.

Kul att se att det går framåt för Patrik.

//Niclas

Bussmicke

Och jag framför ett Stort tack till Patrik och skolan för att jag fick komma dit och ta bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Jeg som trodde at man lærte å kjøre med begge hender på rattet. Noen har tydeligvis lært Patrik å kjøre med den ene hånden konstant vinkende til fotografen. ;D
Lærer dere ulike vinketeknikker på skolen også? ???

Riktig fin buss du får kjøre også. Man begynner jo å tenke på at det kunne vært ok å ha busslappen når man ser det. Men av diverse grunner er det for meg uaktuelt de nærmeste årene ennå.
Mvh.
Øyvind Berg

Patrik

Vi har fått sagt att om vi inte vinkar till andra busschaufförer och eventuella fotografer så blir vi kuggade från kursen, hur allvarliga dom var med det vet jag inte  ;)

På de här bilderna visas min första körning med SLZ790, Fiftyn var användes inte denna dag pga en läckande ventil men man kunde iaf rulla fram den så BM kunde fota.

Värt att notera är att de två första bilderna togs med 2 sek mellanrum på en raksträcka i 50km/h, på bild tre körde jag långsamt genom kurvan eftersom det var cyklister och gående där.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 13 september 2009, 07:26:13 AM
Vi har fått sagt att om vi inte vinkar till andra busschaufförer och eventuella fotografer så blir vi kuggade från kursen, hur allvarliga dom var med det vet jag inte  ;)

Även om det nu inte är på fullt allvar visar det på en sund inställning från dina lärare.
För övrigt säger lagen att man skall hålla minst en hand på ratten och det gör du ju.

Ersa

Citat från: Øyvind Berg skrivet 13 september 2009, 00:30:38 AM
Jeg som trodde at man lærte å kjøre med begge hender på rattet.

Bussförare i Sverige får köra med en hand på ratten om den andra används till saker som att växla, hälsa, ändra skyltning på skyltdosan samt alla andra knappar och reglage man kan tänka sig, samt hålla i komradions mikrofon under ett längre samtal. Bara inte handen skulle hålla i en mobiltelefon, för då blir det jättejättefarligt på en gång! ;)

Zella

Citat från: Verspieder skrivet 13 september 2009, 14:20:43 PM
Bussförare i Sverige får köra med en hand på ratten om den andra används till saker som att växla, hälsa, ändra skyltning på skyltdosan samt alla andra knappar och reglage man kan tänka sig, samt hålla i komradions mikrofon under ett längre samtal. Bara inte handen skulle hålla i en mobiltelefon, för då blir det jättejättefarligt på en gång! ;)

;D ;D

Möllers

Fina bilder BM sjukt skoj att se patrik på bild ner han kör en fin volvo 9700 man blev nästan svart sjuk där  :)

Trier

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2009, 08:51:20 AM
För övrigt säger lagen att man skall hålla minst en hand på ratten

OT

Står det verkligen så?  :D

Jag argumenterar inte emot, men jag har inte hört det tidigare. Det är iofs lite svårt att hävda att man framför fordonet på ett säkert sätt utan åtminstone en hand på ratten, men att det i lagtexten står en hand på ratten har jag inte hört tidigare.

//Mr T

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trier skrivet 13 september 2009, 22:26:10 PM
OT

Står det verkligen så?  :D

Jag argumenterar inte emot, men jag har inte hört det tidigare. Det är iofs lite svårt att hävda att man framför fordonet på ett säkert sätt utan åtminstone en hand på ratten, men att det i lagtexten står en hand på ratten har jag inte hört tidigare.

//Mr T

Jag är ärligt talat osäker på om det står i någon lag. Men det är ju ändå en god regel och det vore ju orimligt att kräva att man alltid skall ha två händer på ratten. Man måste ju ha rätt att hälsa på bekanta, klia sig på näsan, ändra volymen på radion och vad det nu kan vara. Är det ett manuellt växlat fordon måste man göra det för att kunna växla.

Sundås

Härligt, Patrik! Keep up the good work.

Trevliga bilder, Micke!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

737

Citat från: Patrik skrivet 13 september 2009, 07:26:13 AM

Bra! Utbildning till bussförare kan inte bara handla om sånt (trams) som Transportstyrelsen/Vägverket tycker är viktigt.