Tunga Rallyt 2009 - Bussar...

Startat av Fredrik Klint, 12 september 2009, 22:40:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint


Drängen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 september 2009, 10:57:21 AM
Trevligt!

Extra kul att Scania tagit ut CR 145:an från Jämtlandsbuss dagen till ära.
Den där minns man sen man var grabb. Fast "Hammarnäsbussen", som ägdes av Svedberg, var snyggare. Det kan väl inte vara samma?. Hammarnäsbussarna köptes väl upp av Jämtlandsbuss. Kul att en till buss från Jämtland var med, nämligen Espnäsbussen, eller skvadern kanske riktigare.

Ove Bojarp

Hammarnäsbussen trodde jag var Strömberg som hade, Svedberg vet jag inte om att
att jag hört tidigare. Espnäsbussen (eller skvadern) är
jag osäker på om den är omlackad, den såg jag i Lit en gång, men den hade inte den
lacken som är på bilden då.

K R

#3
Hej!

Gårdagens rally var mycket trevligt med bra väder, många fordon och angenäm samvaro.

Efter förra årets diskussion huruvida rättvisa uppnåddes i och med att deltagande bussar
befolkades av fler passagerare i förhållande till lastbilarna och att detta då utgjorde
en bredare kunskapsbas när det gällde att lösa frågorna efter vägen,
hade begränsning inträtt då endast två personer per ekipage fick avge svar vid kontrollerna.
Denna diskussion uppkom då resultatlistan förra året toppades av bussar på platserna 1-6.

Nu placerade sig ändock fyra bussar bland de tio främsta i rallyt efter segraren Anders Willgård,
som körde en Dodge bärgningsbil från 1939. Dessa voro:

2.  K-E "Kebbe" Kristoffersson  Örnsköldsvik    Volvo B616/Kjellberg             1953
6.  Björn Forslund / SvOf         Nynäshamn     Scania-Vabis BF76/SKV         1965
7.  Magnus Knutsson              Jönköping        Scania-Vabis BF76/Hägglund  1966
8.  Anders Karlsson                Smedjebacken  Volvo B65506/Säffle              1963

(129 ekipage fullföljde årets rally).

mvh K R

Helge Alared

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 september 2009, 22:40:41 PM
Gjorde ett litet album med bilder på de 16 deltagande bussarna:

http://subwaydriver.jalbum.net/Tunga%20Rallyt%202009%20-%20Bussar/


Konstaterar glatt att 4 av 16 är vagnar med förflutet i Örebro Län varav två ännu finns kvar i länet.

/Helge (förhindrad i rallydeltagande pga sjukdom....)

Ove Bojarp

211:an är också en Sc 145 (med V8märke under Scania namnet) den hette dock JKE 782.
Annars är väl de jag förknippar med Hammarnäs, de som blev 205 (CDG 160), och den som numera heter
MTG 894 (Scanian från -52). Kjellbergskarossen, har jag inte sett annat än i det utseende som
den har på bilden, frånsett lacken. 

Niklas Bygdestam

Det finns väl inte många CR 145 i livet idag? CR 85 är väl helt borta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ett och annat CR145-vrak stöter man ju på, men Scania-museets vagn är den enda jag känner till som är i skick, förutom då några som är ombyggda till husbilar och liknande.
CR85 byggdes ju bara i 20-talet exemplar, vet inte om någon av dem rullar ens som husbil idag.

Peter Öden

Hej !

Jag vet då minst en Sc CR 85S som finns kvar idag, ombyggd till husbuss.
BOW 341, avställd sedan några år.

Mvh Peter Ö

Svoca

Kebbe Kristofferssons Volvo B616-buss har inte Hägglundskaross. Karossen är byggd vid Kjellbergs Karosserifabrik i Gullänget (Ö-vik).
Anders Karlssons Volvo/Säffle-buss är inte av typ B657. Chassitypen är B65506. "Tryckfelsnisse" i MHS
program för Åkarsvängen.

Fredrik Klint

Tack för rättelserna, ska uppdatera.
Enligt uppgift så har även B42:an från -51 Höglundskaross, inte Hägglund den heller.

K R

Hej!

Även jag rättar i utdraget från resultatlistan i mitt inlägg ovan.

Minns jag rätt om jag påstår att de tidigare chassityperna hos Volvo; B656, B657 och B658
alltså senare betecknades B65504, B65506 och B65508?
Och att skillnaden mellan de respektive tre har med längden på chassit att göra?

mvh K R

Svoca

Du minns helt rätt beträffande Volvos chassibeteckningar.
B656/B65504 = hjulbas 5,0 m
B657/B65506 = hjulbas 5,5 m
B658/B65508 = hjulbas 6,0 m
Den äldre beteckningen är chassier levererade under 1950-talet, medan de femsiffriga beteckningarna är
modernare. Från slutet av 1950-talet och senare.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 september 2009, 08:29:56 AM
Ja den är väl även ombyggd? var det inte flak ursprungligen?


Taket är förhöjt enligt den nuvarande ägaren, som f ö är den andra ägaren
på fordonet. Bakdörrarna är borttagna och bakpartiet är igenbyggt.
Något flak hade bussen ej som ny.
En dörr från passagerardelen in till godsutrymmet fanns också kvar.
Bussen gick från leveransen 1971 till 1981 mellan Strömsund och Espnäs
hos Jöns Herbert Ehrs i Strömsund.
från början med mjölkkrukor, men senare med övrigt gods.

/Christian


K R

Citat från: Svoca skrivet 15 september 2009, 11:40:20 AM
Du minns helt rätt beträffande Volvos chassibeteckningar.
B656/B65504 = hjulbas 5,0 m
B657/B65506 = hjulbas 5,5 m
B658/B65508 = hjulbas 6,0 m
Den äldre beteckningen är chassier levererade under 1950-talet, medan de femsiffriga beteckningarna är
modernare. Från slutet av 1950-talet och senare.

Hej!

Tack för besked!
Då finns kanske motsvarande förhållande även vad gäller beteckning på Volvos frontmotorchassier, t ex B638/B63508?

mvh K R