Huvudmeny

Rolig annons?

Startat av Simon Bertilsson, 12 september 2009, 02:39:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Staffan Sävenfjord

Ja, det blev i alla fall en kul debatt på Postvagnen om detta. Är det bara jag som tycker att detta var ett såväl roligt som okonventionellt initiativ för att marknadsföra ny kollektivtrafik.
Jag har utvecklat lite mer på min blogg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Visst ett roligt tilltag, men med det dåliga utbudet så vet i ¤¤¤ om det lockar folk.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 12 september 2009, 10:46:22 AM
Visst ett roligt tilltag, men med det dåliga utbudet så vet i ¤¤¤ om det lockar folk.

Kvartstrafik är väl inte så dåligt. Det är ju en ren arbetspendlingslinje avsedd för dem som har vanliga kontorstider.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/Onsala-Snabben_749_tp613_3sid.pdf

Vill man åka på andra tider finns bra kollektivtrafikalternativ via Kungsbacka och ordinarie bussar. Tar visserligen betydligt längre tid men det går.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 september 2009, 11:01:30 AM
Kvartstrafik är väl inte så dåligt. Det är ju en ren arbetspendlingslinje avsedd för dem som har vanliga kontorstider.
http://www.vasttrafik.se/TimeTables/Onsala-Snabben_749_tp613_3sid.pdf

Vill man åka på andra tider finns bra kollektivtrafikalternativ via Kungsbacka och ordinarie bussar. Tar visserligen betydligt längre tid men det går.

Staffan, just det betydligt längre tid detta gör att om en av runderna inte passar så tar man bilen istället.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 12 september 2009, 15:37:11 PM
Staffan, just det betydligt längre tid detta gör att om en av runderna inte passar så tar man bilen istället.

Jovisst, men de flesta är ju inne i Göteborg under normal arbetstid och om de någon gång i veckan skulle behöva åka hem senare så finns det ju alternativ.
Jag vet inte vad du menar: att busslinjen helt skall dras in för att det inte finns underlag för den annat än under maxtimmarna eller att den skall utökas till att gå hela trafikdygnet. Det senare finns det dock vare sig pengar eller undantag till.
Det finns ju många sådana här linjer runtom, inte bara hos Västtrafik, och många av dem har bra beläggning. En gång i tiden gick Orange Express till Onsala och från början var beläggningen god. Jag vill minnas att den minskade eftersom restiderna blev alltför långa. Genom kombinationen buss-pendeltåg har man fått ned restiden till den som motsvarar bilens om man inte skall alltför långt från någon station utmed pendeltågslinjen. Komplikationen är att man får ett byte, som väl inte är så populärt alla gånger. Men idén är för bra för att den skall sågas med hänvisning till för dåligt turutbud.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Det som folk vill ha är snabba lösningar utan masaa byten. Om nu för ex denna aktuella snabben funkar bra på morgonen snabbt till min arbetsplats utan en massa väntan så är detta ett altenativ till bilen då den kollektiva transporten är billigare än den andra bilen som familjen kanske skulle inköpt. Visar det sig att hemresan inte funkar lika bra så blir frågan vill jag ta den billiga kollektiva resan vs den snabba bilen som blir dyrare som alternativ. I dagens amhälle där tid är en bristvara så blir den kollektiva lösninmgen som får ta stryck om tiden är för lång efter en arbetsdag.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 12 september 2009, 19:21:06 PM
Det som folk vill ha är snabba lösningar utan masaa byten. Om nu för ex denna aktuella snabben funkar bra på morgonen snabbt till min arbetsplats utan en massa väntan så är detta ett altenativ till bilen då den kollektiva transporten är billigare än den andra bilen som familjen kanske skulle inköpt. Visar det sig att hemresan inte funkar lika bra så blir frågan vill jag ta den billiga kollektiva resan vs den snabba bilen som blir dyrare som alternativ. I dagens amhälle där tid är en bristvara så blir den kollektiva lösninmgen som får ta stryck om tiden är för lång efter en arbetsdag.

Jag håller med om tveksamheten när det gäller bytet. Det är mycket möjligt att det skrämmer folk. Nu har jag ingen uppfattning om hur snäv tidtabellen är, men bara 3 minuter för att byta till pendeltåg medger inga förseningar för bussen. På eftermiddagen är bytestiden 4 minuter och eftersom tågtidtabellen redan är konstruerad med 1-2 minuters inneboende försening så kommer det nog ofta att hända att bussen missas om den inte inväntar pendeltåget.
Men frånsett detta - som i och för sig kan vara nog så viktigt - förstår jag inte kritiken. Busstiderna passar de allra flesta som arbetar i Mölndal eller Göteborg. Och går resan väsentligt snabbare än med bil så bör det finnas ett resandeunderlag.
Den refererade annonsen är ju dessutom ett sätt att ta kål på de argument du framför. Men kan ju inte veta om detta fungerar innan man har försökt. Och man måste ju börja försiktigt.
Hur som helst: det är en innovation att kombinera expressbuss och pendeltåg. Tidigare har man valt att köra expressbussar ända till centrala Göteborg. Om det man nu provar är bättre eller sämre får framtiden utvisa.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

En kul ide är det ju förvisso..  men om bytestiden är som du skriver så känns det ju mindre bra 3min är för liten marginal det räcker att sälja biljetter till 4 pers så missar man tåget...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 september 2009, 04:09:59 AM
En kul ide är det ju förvisso..  men om bytestiden är som du skriver så känns det ju mindre bra 3min är för liten marginal det räcker att sälja biljetter till 4 pers så missar man tåget...

Så sant! Nu tror jag väl dock att 99 procent av dem som åker med bussen har periodkort, men även det kan ju krångla. Och så kan det bli trafikstörningar även på Onsala och vid infarten till Kungsbacka Hede. För att nu inte tala om allt som kan drabba pendeltågen i riktningen.
Annonskampanjen har ju dock inget att göra med dessa brister. Jag vet inte heller om den person som ligger bakom denna har haft något inflytande vid konstruktionen av tidtabeller. Det är inte ovanligt att en projektledare får hoppa in först när petitesser som tidtabeller, personalturer och vagnomlopp redan är fastställda och inte så lätt kan ändras. (Detta generellt om projektledare alltså, inte nödvändigt att det är så vid Västtrafik.)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)