GDG-bussförarnas engelska

Startat av bilomnibussen, 11 september 2009, 20:56:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! År 1953 hade GDG en omfattande utlandstrafik och fann det lämpligt att ge ut en handledning i engelska språket för bussförare i utlandstrafik.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Och så här ser skriften ut
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 11 september 2009, 21:01:05 PM

Och så här ser skriften ut
Mvh Jan G

Trevligt. Vi får komma ihåg att detta var en tid då de som gått i vanlig folkskola inte hade läst engelska i skolan. Hur mycket de lärde sig genom detta kurshäfte vet jag inte. Min far genomgick i alla fall en kurs i engelska på SJ (av elaka röster kallad "English for ironwayers" vilket säger lite om dess innehåll) utan att lära sig någonting.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Var det 1945 eller 1946 som engelska blev första utländska språk i folk/grundskolan?

S Svensson

SJ anställda lärde sig "english by film".Lärare Åke Hagström fö.Man höll till i kurslokalen som var flyttbar,nämligen vagn 4474.Detta alltså i Borås.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 11 september 2009, 22:24:02 PM
Var det 1945 eller 1946 som engelska blev första utländska språk i folk/grundskolan?

1941 infördes det som första främmande språk i folkskolan. Jag har dock inte hittat någon uppgift om det blev obligatoriskt då eller om det bara öppnades som en möjlighet. Min far är född 1930 och gick alltså ut folkskolan 1944, men han läste i varje fall inte engelska i skolan.
De bussförare som var äldre än cirka 25 år 1953 hade definitivt inte läst engelska i skolan om de inte gått i minst realskola.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Utan att kunna svara exakt på frågan så kan jag svara som jag hörde det då jag läste Pedagogik. Engelska infördes efter krigsstilleståndet. Alltså troligen då 1946. Det tidigare obligatoriska språket var Tyska.Då i realskollan (och motsvarande). Engelska i årskurs 5 kanske skedde något senare än 1946. Då var ju folkskolelärarna även berörda.
Sedan beror det på vad man menar. I Realskolan lästes ju både Tyska och engelska,men delvis även franska.Hur många veckotimmar det hela handlade om vet jag inte. Men som sk A språk byttes tyska ut mot engelska.

Som en speciell egenhet  ända fram till mitten av 60 talet så fanns det krav inom Universitetet att studenter skulle läst franska i realskolans sista årskurs.

Göran B

Citat från: Staffan Sävenfjord
Trevligt. Vi får komma ihåg att detta var en tid då de som gått i vanlig folkskola inte hade läst engelska i skolan. Hur mycket de lärde sig genom detta kurshäfte vet jag inte. Min far genomgick i alla fall en kurs i engelska på SJ (av elaka röster kallad "English for ironwayers" vilket säger lite om dess innehåll) utan att lära sig någonting.

Jag har i min ägo en lärobok utgiven av SJ "English for Railwaymen" utiven någon gång kring mitten på 50-talet.  Lite mer ambitiös än GDG-skriften, men i samma anda!

groenis

När min pappa född -36 i första klass blev tillfrågad om han kunde räkna till 10
så gjorde han det på klockren tyska och fick en örfil av läraren
som skrek åt honom att här pratade vi Svenska och inte Tyska följt av en
massa svordomar om Tyskar, Farmor var född i Leipzig.
Efter det så tog det lång tid innan farsan lärde sig främmande språk igen
vilket blev nödvändigt när han gjorde sin första jorden runt resa med Älvsnabben -54,-55

/Lennart

bilomnibussen

Hej! Jaha, det blev ett samtal om när engelska infördes i folkskolan. Jag tror att vi började med lite engelska i femte eller sjätte klass, 1957-58. Kantorn som var vår lärare i sjätte hade några år tidigare i all hast fått lära sig engelska för att det skulle ingå i undervisningen. Jag tror han åkte på en sommarkurs i England. F ö grasserade ju ungefär vid tiden kampen mellan Elvisfans och Tommyanhängare och somliga texter var på varje barns läppar.
Mvh Jan G