Huvudmeny

när?

Startat av the0fiskis, 11 september 2009, 15:16:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

när ska dom gamla bussarna bort från stockholm  ??? 
börjar trötna på dom bussarna som sakar o.s.v
jag åker varje dag med buss och 465 går till 99% med gamla bussar vf gör man så?
(sorry för stavning)

Omnilasse

"Tyvärr" kommer du nog aldrig få uppleva att det inte finns några gamla bussar alls i Stockholmstrafiken. Just Nacka/värmdö som du nämner har dock en gräns på 12 år för bussarna (7 år som medel) och det tycker jag är en rätt rimlig gräns. För att få ekonomi i verksamheten försöker i regel den som kör trafiken (Swebus) att ligga på ungefär den nivån som avtalet kräver (det finns fortfarande några områden i Stockholm med 15 årsgräns i avtalen bör väl påpekas...). De närmaste åren kan du nog dock inte räkna med så många nya bussar i Nacka/Värmdö då avtalet snart upphandlas på nytt och en ny  utförare (eller samma om Swebus vinner) skall börja köra från augusti 2011 (enligt nuvarande tidsplan). Då kan det dock bli en större förändring (därmed inte sagt att det blir nya bussar). Särskilt som Nacka/Värmdö och Botkyrka (som ska upphandlas samtidigt) är rätt stora depåer, vill nog inte Swebus riskera att stå med några hundra nya bussar, som man blir tvungen att kanske sälja. Särskilt som SL planerar att själv äga de nya miljöbussarna och hyra ut dem till de som kör trafiken blir den problematiken rätt stor.

Överlag kommer också SL:s satsning på miljöbussar göra att vi kommer ha en relativt modern busspark i Stockholm och antagligen kommer medelåldern på bussarna att sjunka ytterligare något/några år.

the0fiskis

Citat från: Omnilasse skrivet 11 september 2009, 16:39:38 PM
"Tyvärr" kommer du nog aldrig få uppleva att det inte finns några gamla bussar alls i Stockholmstrafiken. Just Nacka/värmdö som du nämner har dock en gräns på 12 år för bussarna (7 år som medel) och det tycker jag är en rätt rimlig gräns. För att få ekonomi i verksamheten försöker i regel den som kör trafiken (Swebus) att ligga på ungefär den nivån som avtalet kräver (det finns fortfarande några områden i Stockholm med 15 årsgräns i avtalen bör väl påpekas...). De närmaste åren kan du nog dock inte räkna med så många nya bussar i Nacka/Värmdö då avtalet snart upphandlas på nytt och en ny  utförare (eller samma om Swebus vinner) skall börja köra från augusti 2011 (enligt nuvarande tidsplan). Då kan det dock bli en större förändring (därmed inte sagt att det blir nya bussar). Särskilt som Nacka/Värmdö och Botkyrka (som ska upphandlas samtidigt) är rätt stora depåer, vill nog inte Swebus riskera att stå med några hundra nya bussar, som man blir tvungen att kanske sälja. Särskilt som SL planerar att själv äga de nya miljöbussarna och hyra ut dem till de som kör trafiken blir den problematiken rätt stor.

Överlag kommer också SL:s satsning på miljöbussar göra att vi kommer ha en relativt modern busspark i Stockholm och antagligen kommer medelåldern på bussarna att sjunka ytterligare något/några år.
tackar för svaren
vet du varför man har typ samma "sorts" bussar på en linje?

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 11 september 2009, 15:16:56 PM
när ska dom gamla bussarna bort från stockholm  ??? 
börjar trötna på dom bussarna som sakar o.s.v
jag åker varje dag med buss och 465 går till 99% med gamla bussar vf gör man så?
(sorry för stavning)

Vill nog påstå att vi inte kör med äldre bussar till 99% på linje 465.

/Fredde

Ersa

Man kan nog definiera ordet "äldre" på olika sätt, då vi har olika sätt att se på bussar.
Bussföretaget och trafikhuvudmannen ser på årsmodellen på papperet, medan den genomsnittlige resenären ser på ljudnivån, utrustningsnivån och/eller lackens matthet och plåtens yttre skick.

I Umeå upplevde resenärerna enligt arga insändare B7LA som "urgamla" och "ryssbussar", och inte ens vissa förare trodde på att de flesta av dem var tillverkade kring 2000-01.
Ta fram en välskött Setra eller VanHool från mitten av 80-talet med gardiner och fällbara säten och kör folk på landsbygden, och nog kan du lura i flera människor som är helt ointresserade av teknik och fordon att de är max 10-15 år gamla idag.
Nästan alla skolbarn jag körde i Roslagen var övertygade om att alla bussar med utårgående dörr (Frittes 9745 och alla bullriga B9S) var gamla, medan en tyst buss med vanlig inåtvikt dörr var en nyare konstruktion. Således var alltid KR:s normalgolvade UL-bussar "nya" medan nästan alla Busslinks röda SL-vagnar "gamla".  ;)

the0fiskis

det stämmer för mig
en buss som jag åkte med i dag  jag tror att numret var 514* (*=okänt)

Ersa

Citat från: the0fiskis skrivet 11 september 2009, 17:46:24 PM
vet du varför man har typ samma "sorts" bussar på en linje?

Olika linjer har olika fordonskrav.
Det kan vara olika typer av fordon: Lågentré, låggolv, och/eller ledbuss.
Därefter kan det vara olika krav på utrustning: Barnvagnsplats, gardiner, läslampor, AC, bälten och/eller höga nackstöd.
Utöver detta är det krav på blå yttre färg på stomlinjebussarna.

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 11 september 2009, 21:57:20 PM
det stämmer för mig
en buss som jag åkte med i dag  jag tror att numret var 514* (*=okänt)

Dessa är från 2000 och har inte rullat särskillt många mil, så i min värld är de inte speciellt gamla.

/Fredde

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 11 september 2009, 21:59:53 PM
Dessa är från 2000 och har inte rullat särskillt många mil, så i min värld är de inte speciellt gamla.

Det blev väl inte så många mil i lilla Blekinge fram till 2006. Inte kan jag tänka mig att de blev särskilt slitna där nere heller.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5100/Swebus_5141_Garaget_Karlshamn_060519.jpg