SJ 100 år

Startat av Stefan P, 11 september 2009, 14:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag håller på att titta igenom 100 års boken om SJ, jag hittar ingenting om busstrafik.
Nog hade väl SJ busstrafik 1956 och isåfall vart nånstans?
Finns busstrafiken i egen bok?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 11 september 2009, 14:08:16 PM
Hej

Jag håller på att titta igenom 100 års boken om SJ, jag hittar ingenting om busstrafik.
Nog hade väl SJ busstrafik 1956 och isåfall vart nånstans?
Finns busstrafiken i egen bok?

mvh Stefan P

SJ-Buss grundades 1911. Så visst fanns det 1956. Men tyvärr innehåller 100-årsboken bara saker som är relaterat kring järnväg. Samma sak gäller tyvärr 75-årsboken från 1931 trots att det fanns bussar hos SJ även då

1956 gjordes också en bilderbok som jag tyvärr inte bläddrat i och där lär det visst däremot finnas lite om bussar med

Men om man i 100-årsboken hade skrivit om bussar så hade det funnits en hel del att skriva och massor av härliga SJ-bussar fanns då. Bland annat skulle de kunnat ha med de underbara turistbussar av 50-talstyp som SJ körde då och som hade dörr i bakpartiet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

SJ Buss hade ju en egen jubileumsbok vid 75-års firandet.

Stefan P

#3
Hej

Då förstår jag för den boken har jag hemma.
Tyckte bara det var konstigt att inte allt var samlat på ett ställe.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2009, 14:36:56 PM
SJ Buss hade ju en egen jubileumsbok vid 75-års firandet.

Jo visserligen, men det var först 1986 som detta blev aktuellt. SJ:s 125-årsbok från 1981 har lite om bussar. Det är inte alls så mycket, bara två sidor men bättre än inget alls. Där finns bland annat bild på SJ-bussen 1297 som jag frågat lite om i ett annat inlägg

Men vad som hade varit väldigt roligt och intressant idag hade varit om SJ hade i sin 100-årsbok haft en del som handlat om just SJ:s bussar. Det var ju en del i SJ:s verksamhet då så nog hade det varit på sin plats att det hade funnits med. Och tänk om man i SJ:s 75-årsbok från 1931 hade haft med ett avsnitt om bussarna som SJ hade då. Det hade verkligen varit intressant idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

1931 var SJ:s bussverksamhet inte av någon större omfattning. Det var just på 30-talet det tog fart. Men jag håller med om att busstrafiken borde fått en lite större plats i 100-årsboken. Då hade ju faktiskt bussarna tagit över på många håll i landet där det inte var lönsamt att köra tåg. Men den gröna 100-årsboken med bilder innehåller faktiskt några bussar.

Staffan Sävenfjord

Anledningen till att busstrafiken inte nämndes i 1956 års jubileumsbok torde ha varit att denna handlade om de svenska järnvägarnas 100-årsjubileum och inte Statens Järnvägars. Det senare celebrerades med den nämnda bilderboken, som bland annat all personal fick i gåva, och med foton av en ung man som sedan skulle bli världsberömd. Inte för sina tågfotografier utan för foto av helt andra saker. Hans namn: Lennart Nilsson. I denna fanns ett par bussbilder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Är det någon som känner till om vilket beslutsfattande som föregick den kraftiga satsningen på att köpa in privata busslinjer som SJ gjorde omkring 1938. Var det riksdagsbeslut eller något internt inom SJ?
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 11 september 2009, 19:39:57 PM
Hej! Är det någon som känner till om vilket beslutsfattande som föregick den kraftiga satsningen på att köpa in privata busslinjer som SJ gjorde omkring 1938. Var det riksdagsbeslut eller något internt inom SJ?
Mvh Jan G

Det sammanfaller ju med den tid då järnvägen skulle förstatligas så det kan kanske hänga samman med det. Många bussbolag ägdes av järnvägsbolag, andra var i färd med att försöka sälja till det privata järnvägsbolaget som trafikerade orten och då kanske det blev SJ i stället. SJ ville naturligtvis slippa konkurrerande busstrafik och hade betydligt större resurser att köpa bussbolagen än de privata järnvägsbolagen, som ofta gick dåligt ekonomiskt. Något riksdagsbeslut om förstatligande av busstrafiken har aldrig tagits.
För övrigt var det en bussförare i Skåne som skulle sälja till det privata järnvägsföretaget. Han infann sig på den överenskomna platsen med kontraktet i hand men järnvägsbolagets representanter kom 20 minuter efter avtalad tid.
- Var det inte viktigare så får affären vara, sa han, och gick därifrån utan att sälja.
Bussbolaget finns kvar än i dag, nu i hans sonsöners ägo. Kör även linjetrafik för Skånetrafiken med två bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Hej! Jag tror att man vid den nämnda tiden övergick till att metodiskt försöka köpa in bussföretag från att kanske tidigare ha agerat mera passivt.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 11 september 2009, 21:49:49 PM
Hej! Jag tror att man vid den nämnda tiden övergick till att metodiskt försöka köpa in bussföretag från att kanske tidigare ha agerat mera passivt.
Mvh Jan G

Det är troligt att SJ efter beslutet om förstatligande av privatbanorna blev mycket aggressivare på det här området och i och med att detta beslut togs så visste ju också SJ att de skulle ha en tryggad tillvaro lång tid framöver. Det är ju först i dessa dagar som deras monopol har börjat naggas i kanten. Detta kan ju också ha gjort dem villigare att köpa bussbolag. Men 1930-talet var dåliga tider inte minst för bussbolagen så det var säkert också många som ville sälja.
Jag känner inte till om det var bussbolag som tvångsköptes av SJ, men det kan givetvis ha förekommit. Känner du till några sådana?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 21:41:04 PM
Det sammanfaller ju med den tid då järnvägen skulle förstatligas så det kan kanske hänga samman med det. Många bussbolag ägdes av järnvägsbolag, andra var i färd med att försöka sälja till det privata järnvägsbolaget som trafikerade orten och då kanske det blev SJ i stället. SJ ville naturligtvis slippa konkurrerande busstrafik och hade betydligt större resurser att köpa bussbolagen än de privata järnvägsbolagen, som ofta gick dåligt ekonomiskt. Något riksdagsbeslut om förstatligande av busstrafiken har aldrig tagits.
För övrigt var det en bussförare i Skåne som skulle sälja till det privata järnvägsföretaget. Han infann sig på den överenskomna platsen med kontraktet i hand men järnvägsbolagets representanter kom 20 minuter efter avtalad tid.
- Var det inte viktigare så får affären vara, sa han, och gick därifrån utan att sälja.
Bussbolaget finns kvar än i dag, nu i hans sonsöners ägo. Kör även linjetrafik för Skånetrafiken med två bussar.


Vilket bussbolag var detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 september 2009, 21:58:37 PM
Vilket bussbolag var detta?

Det var kanske inte tänkt som en gåta men låt oss göra det till en sådan. Alltså: av ledtrådarna bör det inte vara så svårt att lista ut bussbolagets namn. Vem blir först?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det finns en artikel i tidskriften TÅG om SJ Busstrafik och är skriven i samband med 75 års jubileet1986.

Jag har studerat utvecklingen av busstrafiken och övertagandet av busstrafik. Busstrafiken hade vissa år på sent 30 tal och tidigt 50 tal bra lönsamhet. Ragnhild Sandström (fp) och några till tyckte att SJ köpte på sig för många busslinjer. Det blev sedan restriktioner för busslinjeövertagandet.Dåv busstrafikförbundet var ibland negativa till SJ köp. En av ledarna för detta var Lyden i Jönköping. Han avled dock och mycket snabbt var dödsboet framme och sålde till SJ. Några linjeköp gjordes för att få hela linjer samt att kunna lägga över trafik till buss från tåg. Det skall också sägas att flera bussägare dog under 40 talets senare år. Då passade SJ på att köpa bussföretag och linjetrafiktillstånd. Det hände att andra bussägare dog under tidiga 40 talet också. Då passade Johnson på att köpa dessutom. Några personer där fick höra att de var likplundrare då de tog över busslinjer. Det var naturligtvis så att både SJ och Johnson/Linjebuss under denna tid hade pengar att köpa för. Samtidigt var det inte så bevänt med busstrafiken. Först efter något år efter fredsslutet 45 kom trafiken igång på nytt.
Utöver köp från privata bussägare så övertog SJ bussrörelser som fanns inom förstatligade järnvägar. Det största köpet med övertag 1 juli 1947 var GDG företagen,Bergslagernas Järnvägs AB, från i huvudsak Göteborgs stad.Bussdriften sattes av olika skäl i dotterbolag. I slutet av 50 talet och på 60 talet tog få rörelser över. I Halland (nuv Kungsbacka) och Nåkälla (Sätila gräns) togs Karlsson busstrafik över. Annars så togs 1957 över Stockholm-Nynäs Jv AB över och även deras busstrafik. Den senare inkorporerades i SJ Biltrafik (men inte tågen förrån 1962). 1959 inkorporerades Roslagsnätet i SJ. Dessa hade drivits som döttrar sedan 1951. SNJ bussar lades under Huddinge och SRJ och DHJ lades under Danderyd/Enebyberg.
Artikeln i TÅG tror jag håller fortfarande. Märk att Linjebuss alltså inte hade någon busstrafik utmed SNJ trots att tidigare ägaren var Johnsonföretagen (Axel Ax-son Johnson avled 1957.Var även ägare till dåv Motala Verkstads AB).

Pickos

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 september 2009, 22:10:14 PM
Det var kanske inte tänkt som en gåta men låt oss göra det till en sådan. Alltså: av ledtrådarna bör det inte vara så svårt att lista ut bussbolagets namn. Vem blir först?


Måste vara Olssons i Vittskövle som du menar.
1:a Korinthierbrevet 10:15