SKV instruktionsbok 1967

Startat av Autotransit, 10 september 2009, 19:17:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Den här lilla godbiten låg och skräpade på en hylla, skannar den frampå... ;)

/Stellan

Sven W

Hej

Av bilden att döma ser det ut att vara SKV CITY-bussen i omställningsversion.

Hälsningar
Sven

Niklas Bygdestam

Citat från: Sven W skrivet 10 september 2009, 21:47:57 PM
Hej

Hälsningar
Sven

Är det den versionen som SL köpte in med Leyland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 10 september 2009, 21:47:57 PM
Hej

Hälsningar
Sven

Onekligen en stor likhet men hade inte den två dörrar på vänstersidan?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 september 2009, 21:56:08 PM
Är det den versionen som SL köpte in med Leyland?

Jo, det stämmer. Fast SL hade den inte som omställningsbuss utan den byggdes från början för vänstertrafik men föreberedd för högertrafik. De fem som SL köpte byggdes sedan om till högertrafik men lär aldrig ha kommit i trafik hos SL i det utförandet. En hamnade hos en trafikskola, fyra hos Linjebuss i Lund.
SKV City fanns med två olika fronter. Dels ett fyrkantigt galler och dels med den på bilden, alltså den som ritades av Sixten Sason och bland annat fanns på de bussar som såldes till SJ inför högertrafiken, även de som sedan hamnade hos SL. SKV City hos SL hade Sason-fronten medan de i Uppsala hade gallret. Dock köptes två fd demobussar inför september 1967 (C112 och C122) och dessa hade Sason-fronten.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Omställningsbussarna hade väl bara en dörr på vänster sida, och en eller fler på högersidan? Detta är i alla fall en Scania-Vabis enligt resten av häftet ;)

Vad menar de med tidigare och senare utförande, är det vänster- respektive högertrafiksfordon?

/Stellan

Sven W

Jasså den gällde BF7659. Ja då är ju bilden ganska vilseledande.

/Sven

Sven W

Tabellen över utföranden är lite förbryllande. Om man studerar SJ typregister för vägfordon, som fanns en gång i tiden, kan man se att det fanns ett datablad för 0266-0395 och ett för 0396-0510. Det borde vara dessa som är de olika utförandena, kan man ju tycka. Skillnaderna var följande:
- Lev år 1965 resp 1966
- Säten Arlandastolar resp standard med skolbarnsdynor
- Första typen något tyngre

Eller kan det ha med dörrarna att göra. Jag har en bild av 0339 med en vänsterdörr. Kan det vara så att det man kallar utf 1 hade v-dörr medan utf 2 inte hade det?

/Sven

Björn Forslund

Oj så trevligt!
Eftersom jag har tre Scania BF med SKV-kaross och SvOf en vore det trevligt om du scannade hela skriften!

/Björn

Autotransit

Det är inte så många sidor, så det fixar vi ;)

/Stellan

Autotransit

Det drar sig ju mot både höst och vinter nu, så det kan vara hög tid att titta till värmessytemet ;)

/Stellan

Autotransit

Så tar vi de sista sidorna i häftet:

Ingen som känner igen inventrarienumret?

"The end"

/Stellan

Autotransit

Jag hoppas att häftet kunde vara till nytta och nöje på något sätt :)

/Stellan

yngrot

Underbart har du fler såna här godissaker att visa ??? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Autotransit

Det ligger väl något mer i lådorna tror jag. Fast det känns lite skumt att bara se sitt eget namn och avatar på de här trådarna...

/Stellan