Huvudmeny

Umeå Swebus 4043

Startat av Mr. X, 10 september 2009, 18:15:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr. X

Umeå, vid Bussgaraget...

Jan

Detr var inga höga odds att denna skulle skrotas nu, 5298 ersätter väl.
I branschen i 40 år

bussgrabben

Varför tumme upp till bilder på en buss där en chaufför dog?

Mr. X

Jag ändrade. Förlåt men jag visste inte att chauffören dog :( :( :(

Jeppe Hagelbäck

Citat från: bussgrabben skrivet 10 september 2009, 18:20:47 PM
Varför tumme upp till bilder på en buss där en chaufför dog?

Varför visa bilder på bussar som varit med i olyckor öht?
Det har jag aldrig förstått!

Johan B

Var det denna som körde av vägen och rätt ut i skogen?

RoTe

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 10 september 2009, 18:28:12 PM
Varför visa bilder på bussar som varit med i olyckor öht?
Det har jag aldrig förstått!

Varför inte? Vad är så himla oetiskt med det nu då?

bussgrabben

Broder Trucker

Har inte hört något om den här olyckan så jag visste inte att föraren dog ( må han vila i frid) för bussen såg ju inte så demolerad ut, speciellt inte inifrån... Vet man vad han dog av?

Sen gällande den etiska biten, det är väl en sak om bussen vore totalt krossad fram och man på bilderna kan se blodiga tygremsor från kläder eller kompresser. Eller spår av offret. Men där såg det, iaf i mina ögon ut som om bussen var inne på reparation efter någon typ av vandalism... Men jag tycker att man ska ha respekt för den döda och kanske vara lite restriktiv med hur man publiserar bilder på olyckbussar och hur man hanterar ämnet i tråden, man kanske inte skriver vad som helst.

Var halvt som halvt vittne till en olycka med lastbil och personbil där PB:n gick över mittlinjen och frontade. PB-föraren dog innan ambulansen hann komma fram, och lokalblaskan visade en bild på första sidan på personbilen. Det tyckte jag var lite osmakilgt faktiskt, speciellt som jag såg hela bilden på plats, såg det som fannns kvar av bilen från den sida där han klippte lastbilen.

Nu blev det lite O.T men som sagt, bara man har respekt för vad som hänt och hanterar bilderna efter det så har jag inga problem med att man visar bilder

Cyklisten

Jag minns att det t.o.m. visades bilder på bussar efter den stora olyckan nära Uppsala, där två bussar frontalkrockade. Det är inte så dumt att titta på liknande bilder, så att man verkligen förstår vilka krafter det handlar om vid en olycka. Även om det kan kännas lite obehagligt för några så kan det rädda några liv genom att få någon att använda bälte/köra säkrare mm.

Ersa

Citat från: Mr. X skrivet 10 september 2009, 18:26:29 PM
Jag ändrade. Förlåt men jag visste inte att chauffören dog :( :( :(

Spelar det någon roll? Varför välja en "tumme upp" även om man var ovetande om olyckan. Även om ingen person hade skadats eller omkommit vid en liknande incident är detta ändå en fin och trevlig buss som nu tyvärr verkar gå ur tiden två år i förtid pga sina skador i kombination med dess ålder.

homer

Citat från: Cyklisten skrivet 11 september 2009, 15:45:28 PM
Jag minns att det t.o.m. visades bilder på bussar efter den stora olyckan nära Uppsala, där två bussar frontalkrockade. Det är inte så dumt att titta på liknande bilder, så att man verkligen förstår vilka krafter det handlar om vid en olycka. Även om det kan kännas lite obehagligt för några så kan det rädda några liv genom att få någon att använda bälte/köra säkrare mm.

bussarna i rasbo frontalkrockade INTE, utan körde in i varandras sidor

Cyklisten

Det var nog det mindre viktiga i sammanhanget, olyckan blev väldigt allvarlig oavsett vilket.