Oslo 23 juli del 2; Helsfyr (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 13 augusti 2007, 21:51:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Helsfyr är en kollektivtrafikknutpunkt vid Strömsveien strax öster om centrala Oslo.

Unibuss är alltså det nya namnet på Sporveisbussene och dess dotterbolag Nexus Trafikk från juni, men bussarna var inte märkta med Unibuss än.

För den som inte känner till Oslo är stadsbussarna som kör för "Oslo Sporveier" röda och regionbussarna som kör i Akershus fylke och delar av Buskerud fylke för "Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL!)" gröna. Taxesamarbetet är närmast obefintligt. Dock verkar man äntligen ha nått politisk enighet om att slå ihop Oslo Sporveier och SL under 2008. Det blir eventuellt ett helt nytt namn på den nya organisationen.

I Oslo stad är entreprenörerna för närvarande Unibuss och Norgesbuss.
I SL-området finns Norgebuss, Nettbuss, Veolia, Concordia Bus Norge (fd Ing. M.O. Schöyens Bilcentraler), Unibuss samt några småbolag.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knut

Mulig at min geografikunnskap om Oslo ikke er på topp.
Men Helsfyr ligger faktisk i Strømsveien og ikke Trondheimsveien
Om ikke Oslo er gjort på den tiden jeg har vært på ferie da.
Men for meg ser bildene ut til å være tatt i Strømsveien RV 190
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jonas Gustafsson

Du har så rätt Knut. Visst är det Strömsveien som passerar Helsfyr. Trondheimsveien (Rv4) går några km längre norrut. Jag har redigerat inlägget.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

MattiasJ

Helt UNderbart !! varför visste jag inte att du var i Oslo under den perioden :-\ ?? Jag har jobbat uppe i Oslo, närmare bestämt på Jimmiy´s på Aker Brygge under denna sommaren. De hade varit Trevligt om vi hade kunats träffats och snackat bussar. ;) Angående Norgesbuss nya Omnicity, jag åkte ofta dessa för att komma hem till Slemdal, strax söder om Holmenkollen, och de har en väldigt ryckig köregenskap, ungefär som Volvo 8500. Väldigt jobbigt, men men. Trevliga bilder som sagt ! :)